۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
جلوگیری از اثر جریان های خبری بر اقتصاد
یادداشت؛

جلوگیری از اثر جریان های خبری بر اقتصاد

مونا موسوی در یادداشتی به بهترین راهکار جلوگیری از اثر جریان های خبری بر اقتصاد کشور پرداخته و معتقد است شرایط پایدار اقتصادی باعث می شود سرمایه گذاران بر مبنای بازدهی بلندمدت بازارها تصمیم گیری کنند.

بازار؛ گروه بورس: اقتصاد ایران در یک موقعیت پرابهام قرار دارد، مونا موسوی کارشناس رسانه در یادداشتی برای تحلیل بازار به تاثیر جریان های خبری بر اقتصاد کشور و به ویژه بازار سرمایه پرداخت.
در حال حاضر از یک سو اقتصاد تحت تاثیر جریان داده های سازمان ها و نهادهای دولتی قرار گرفته که بر مبنای آن رشد نقدینگی کند شده و تورم ماهانه هم روند نزولی پیدا کرده و این مسأله یک موقعیت امیدوارکننده برای سرمایه گذاران در بخش های مولد اقتصادی است.
از سوی دیگر داده های خرد مربوط به بازارها حکایت از این دارد که قیمت کالاهای مصرفی همچنان تورمی هستند و دولت بیشتر تلاش کرده قیمت کالاهای سرمایه ای را کنترل کند و این سیاست یک ریسک بزرگ دارد و در آینده نه چندان دور می تواند تغییر کند.

قیمت ارز رابطه مستقیمی با سیاست های خارجی دولت دارد برای نمونه در ماه های اخیر توافقات دولت با کشورهای همسایه منجر شده منابع ارزی بیشتری به کشور وارد شود و تزریق این منابع به بازار ارز باعث شده تا دولت در کنترل بازار ارز موفق تر باشد

چراکه در حال حاضر قیمت کالاهای سرمایه ای مانند مسکن، خودرو و... تحت تاثیر بازار ارز کنترل شده اند و اگر قیمت ارز کوچکترین تغییر داشته باشند قیمت این کالاها هم به شدت بالا می رود، به عبارت دیگر قیمت این کالاها به سیاست های کلان دولت درباره نرخ ارز گره خورده اند.
همچنین قیمت ارز رابطه مستقیمی با سیاست های خارجی دولت دارد برای نمونه در ماه های اخیر توافقات دولت با کشورهای همسایه منجر شده منابع ارزی بیشتری به کشور وارد شود و تزریق این منابع به بازار ارز باعث شده تا دولت در کنترل بازار ارز موفق تر و انتظارات تورمی هم تا حدودی کاهش داشته باشد.
در این مسیر سرمایه گذاران در جریان خبری رسانه های دولتی و رسانه های خارجی قرار می گیرند و اگر برآیند این دو جریان یکسان نباشد پیچیدگی های اقتصاد کشور افزایش یافته و فشار بر دولت برای کنترل آن هم بیشتر می شود.
اتفاق دیگری که در شرایط غیرقابل پیش بینی اقتصاد بروز می کند خروج سرمایه از بخش های مولد اقتصادی است و منجر می شود که بازارها نوسان زیادی پیدا کنند.
بنابراین بهترین راهکار جلوگیری از اثر جریان های خبری بر اقتصاد کشور ایجاد شرایط پایدار اقتصادی و حمایت از سرمایه گذاری های مولد است تا سرمایه گذاران بر مبنای بازدهی بلندمدت بازارها تصمیم گیری کنند.
در غیر این صورت خبرها و گزارش های رسانه ها و نهادهای خارجی می تواند داده های متفاوتی از اقتصاد کشور نمایان سازد که وقتی با داده های داخلی متضاد باشند یا تطابق کافی نداشته باشند منجر به افزایش ابهام در اقتصاد کشور می شود و این مسأله به دلیل دامن زدن به بی اعتمادی ها اثرات منفی بیشتر بر سرمایه گذاران خواهد داشت.
به عبارت دیگر سرمایه گذاران در شرایط رشد منفی اقتصادی به دلیل امید به اصلاح عوامل بنیادی می توانند در سرمایه‌گذاری خود بمانند اما در موقعیت های پرابهام به دلیل نبود چشم انداز روشن برای اصلاح عوامل بنیادی و غیرقابل پیش بینی بودن سیاست گذاری ها سرمایه گذاران به ناامیدی و خروج سرمایه از اقتصاد تن می دهند.

کد خبر: ۲۳۳٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha