۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۵
انحصارزدایی، راهکار توازن در بازار| درمان احتکار با هدف گرانفروشی چیست؟

انحصارزدایی، راهکار توازن در بازار| درمان احتکار با هدف گرانفروشی چیست؟

انحصارزدایی موضوع مهمی است که یک بار برای همیشه باید در همه صنایع کشور اجرا شود تا شاهد رقابت و مشتری‌مداری بیشتری باشیم.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عطا بهرامی؛ تحلیلگر اقتصادی با اشاره به ورود دولت به پرونده خودروهای مونتاژی برای جلوگیری از گرانفروشی، گفت: با اینکه شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را بین ۶۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان در مدل‌های مختلف افزایش داده، اما همچنان خودروسازان بخش خصوصی به‌ویژه مونتاژی‌ها به دنبال افزایش قیمت هستند. بر همین اساس به صورت قطره چکانی خودرو به بازار عرضه می‌کنند تا محصول را به قیمت‌های بالاتری به فروش برسانند.

وی در این باره تاکید کرد: موضوعی که در اقتصاد و سیاستگذاری‌های اقتصادی ایران مثل کشورهای توسعه یافته باید دنبال شود این است که نگهداری کالا برای تولید کننده حتی یک روز باید منجر به زیان شود.

بهرامی در این باره مثالی زد و گفت: اگر کالایی یک روز بیشتر در گمرک یا بندر بماند یا خودرویی یک روز بیشتر در نمایشگاه بماند شرایط باید به گونه‌ای ایجاد شود که تولید کننده یا فروشنده مطمئن باشد که متضرر می‌شود، اگر سیاست گذاری‌ها بر این مبنا باشد هیچ تولید کننده و فروشنده‌ای به فکر احتکار برای گرانفروشی نمی‌افتد.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: در تمام دنیا این وضعیت یک روال عادی به شمار می‌رود که شرکتی که نقدینگی آن زیر ۳۵ روز بچرخد زیان‌ده می‌شود، بنابراین با مشتری‌مداری وعرضه متناسب با برنامه‌ریزی‌هایی که زمان بندی مشخصی دارد، به گونه‌ای تولید و تجارت می‌کنند که سوددهی در کنار مشتری مداری قرار بگیرد.

وی معتقد است: وجود فضای انحصاری مانع از ایجاد توازن در عرضه و تقاضا می‌شود و به همین دلیل است که تولید کنندگان و مونتاژکاران به صورت قطره چکانی خودرو به بازار عرضه می‌کنند.

بهرامی در ادامه بحث توضیح داد: اگر واردات مدیریت شود و شروطی که برای واردات گذاشته شده به نسبت و به سرعت کم شود، در صورت کاهش تعرفه خودروی وارداتی و کم کردن بهانه‌های پیرامون واردات خودرو، مونتاژکار و تولید کننده خودرو هم به دلیل رقابت ایجاد شده و خودروهایی که وارد می‌شود، نمی‌تواند فشار قیمتی روی مشتری وارد کند.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان تاکید کرد: انحصارزدایی موضوع مهمی است که یک بار برای همیشه در همه صنایع ایران اجرا شود. در صورتی که رقابت اصل برتر و جایگزین باشد، تولید کننده فشار قیمتی به مشتری وارد نمی‌کند و تولید با کیفیت ومشتری‌مداری اصل مهم در اقتصاد می‌شود که در نهایت به توسعه و رشد صنعت داخلی نیز منتهی خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۳٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha