۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
بعد اصلاح عمیق چه کنیم؟
یادداشت؛

بعد اصلاح عمیق چه کنیم؟

شهیر محمدنیا در یادداشتی به دلایل بازدهی بالاتر بازار سهام در بلندمدت پرداخت و تاکید کرد سرمایه گذاران باید ۴۰ درصد از سرمایه خود را وارد بازار کنند تا در صورت ادامه دار شدن اصلاح میانگین کم کنند.

بازار؛ گروه بورس: شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای تحلیل بازار به وضعیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه پرداخت و اعلام کرد که سرمایه گذاری در افق‌های طولانی مدت در بورس مناسب است زیرا بازار سرمایه مولد است و با رونق اقتصادی سودآور خوبی برای سرمایه گذاران دارد.

بورس در رشد اقتصادی بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها دارد در حالی که بازارهای امن همانند طلا، دلار و ... در زمان‌های رشد اقتصادی بازدهی چندانی ندارند

همچنین سرمایه گذاری در این بازار کمتر تحت تاثیر فشارهای سیستماتیک و محدودیت‌های بین‌الملی قرار دارد، زیرا با تشدید تحریم ها ارزش پول ایران افت می‌کند و بازار سرمایه می‌تواند در برابر کاهش ارزش ریال همانند یک سپر تورمی مقاومت می کند هر چند با تاخیری واکنش نشان می دهد اما در بلند مدت تعدیل می شود و در نهایت بازار سرمایه سودی همگام یا بیش از تورم خواهد داشت.

با توجه به اینکه اقتصاد ایران دولتی و تحت تاثیر سیاست قیمت‌گذاری دستوری است در برخی مواقع منجر به عقب ماندگی بورس نسبت به سایرها بازارها می شود اما در نهایت جبران می شود.

از طرف دیگر باید توجه داشت که بورس در رشد اقتصادی بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها دارد در حالی که بازارهای امن همانند طلا، دلار و ... در زمان‌های رشد اقتصادی بازدهی چندانی ندارند به همین دلیل در شرایط رشد اقتصادی بازار سهام برای سرمایه‌گذاران جذاب تر است.

در حال حاضر شاخص اصلاح نسبتا عمیقی داشته و هم اکنون در یک حمایت تکنیکالی و روانی قرار گرفته و ریسک سرمایه گذاری در آن پایین است با این حال سرمایه‌گذاری باید با دید میان مدت و به صورت پله‌ای باشد

یکی مهمترین عوامل موفقیت در سرمایه‌گذاری بورس تنوع‌دهی به پرتفو است. برای نمونه ریسک‌های غیرسیستماتیک با داشتن حدود ۱۵ سهم تا ۹۰ درصد پوشش داده می شود و سرمایه‌گذار در حدود ۳۰ سهم تا ۱۰۰ درصد ریسک‌های غیر سیستماتیک را پوشش می‌دهند.

همبستگی در پرتفوی سرمایه گذاران هم اهمیت بالایی دارد و باید از صنایع مختلف و متضاد سهام داشت، برای نمونه اگر قرار است در صنعت خودرو سهام داشته باشیم باید همبستگی منفی داشته باشند برای نمونه خودرو و خساپا نباید در یک پرتفو قرار بگیرند، زیرا این دو نماد همبستگی بالایی با یکدیگر دارند.

از طرف دیگر در حال حاضر شاخص، اصلاح نسبتا عمیقی داشته و هم اکنون در یک حمایت تکنیکالی و روانی قرار گرفته و ریسک سرمایه گذاری در آن پایین است با این حال سرمایه‌گذاری باید با دید میان مدت و به صورت پله‌ای باشد و سرمایه گذاران باید ۴۰ درصد سرمایه خود را وارد بازار کنند تا در صورت ادامه اصلاح در کف‌های بعدی خرید خود را انجام دهد.

کد خبر: ۲۳۳٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha