۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
ریسک سیاسی یا اقتصادی چقدر برای سرمایه گذاران خطرناک هستند؟
مقایسه ریسک بازارهای کالایی و مالی در بازار

ریسک سیاسی یا اقتصادی چقدر برای سرمایه گذاران خطرناک هستند؟

مقایسه ریسک بازارهای کالایی و مالی با در نظر گرفتن سابقه این بازارها نشان می دهد که بازار سرمایه در بلندمدت کمترین ریسک را دارد هرچند در کوتاه مدت نسبت به بازار طلا و خودرو بسیار پرریسک تر است.

بازار؛ گروه بورس: کاهش ارزش معاملات بورس در هفته های اخیر نشان می دهد که فعلا در بورس خبری نیست و احتمالا چند ماهی اصلاح زمانی ادامه دارد هرچند ممکن است در یک بازه زمانی شاخص کل بورس تا سطح یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد کاهش داشته باشد اما بعد از آن زیان سهامداران جبران می شود.

برخی در فضای مجازی تحلیل می کنند بازارهای کالایی سودآور تر است، اما مقایسه ریسک بازارهای کالایی و مالی با در نظر گرفتن سابقه این بازارها نشان می دهد که بازار سرمایه در بلندمدت کمترین ریسک را دارد هرچند در کوتاه مدت نسبت به بازار طلا و خودرو بسیار پرریسک تر است.

به گفته حسین نیا در سرمایه گذاری در بلندمدت باید شعاع دید را گسترش داد و بازارهای جهانی و نیازهای آینده را هم مورد بررسی قرار داد تا کمتر تحت تاثیر نوسانات قرار گرفت

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شناسایی مقصد مناسب سرمایه گذاری به ابعاد مختلف شرایط اقتصاد خرد و کلان بستگی دارد گفت: بررسی بازدهی بازارهای مختلف در سنوات گذشته می‌تواند راهگشای سرمایه گذاران باشد، اما باید جنبه زمان در سرمایه گذاری هم مورد توجه قرار گیرد.

حسن حسین نیا با بیان اینکه تعیین بلندمدت یا کوتاه مدت بودن سرمایه گذاری می تواند سرمایه گذاران را به مقصد مناسبی هدایت کند، افزود: در دید کوتاه مدت شرایط بازار از قیمت و روند دلار گرفته تا التهاب و حساسیت های دولت به قیمت گذاری از نکات کلیدی سرمایه گذاری است.

او ادامه داد: اما در نگاه بلندمدت باید شعاع دید را گسترش داد و بازارهای جهانی و نیازها در آینده را نیز مورد بررسی قرار داد؛ این که صنایع استراتژیک و فرهنگ عامه در کنار سیاست گذاری ها به کدام سو می رود، اهمیت بسیار خواهد داشت.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه شرایط کلان اقتصاد و سیاست های بانک مرکزی در موفقیت سرمایه گذاری اهمیت فوق العاده دارد تصریح کرد: باید شرایط خاص کشورمان با وجود تحریم ها را نیز در همه تحلیل ها مدنظر داشته باشیم. التهاب بازارها به ویژه دلار منجر به نگاه سفته بازی و دید کوتاه مدت در بازارها می شود.

دارایی های با نقدشوندگی کم تر مورد توجه سرمایه گذاران کوتاه مدتی

به گفته حسین نیا؛ در شرایط بازار کوتاه مدت دارایی های دیداری بیشتر مورد اقبال قرار می گیرند و اگر سیاستگذاری بانک مرکزی به صورت جدی برای کنترل بازارها و اصلاح ترازنامه تشدید شود، دارایی های با نقدشوندگی کم تر می تواند امن تر به نظر برسد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در سرمایه گذاری کوتاه مدت در کشور ما نیازمند حضور در همه بازارها و استفاده از شرایط نوسانی آن ها خواهد بود اظهار کرد: فاکتور نرخ دلار داخلی یک دماسنج آلارم دهنده است، اما در دید بلندمدت وجود برخی قوانین و نگاه به شرایط جهانی بسیاری از بازارهای موجود در کشور ما را از دایره ارزشمندی خارج می سازد.

صرفا ۱۵ درصد ذخایر طلا برای استخراج و رقابت جهت تصاحب آن وجود دارد از این رو می تواند بازدهی طلا در هر نقطه از جهان را با سایر بازارها مقایسه کرد

او افزود: برای نمونه تکنولوژی موجود در بازار خودرو به طور حتم در بلندمدت به خودروهای در حال حرکت در جاده های کشورمان رحم نخواهد کرد.

حسین نیا با بیان اینکه با در نظر گرفتن بازدهی و نرخ رشد مسکن در دنیا، بازار ملک کشور را برای سرمایه گذاری بلندمدت غیر جذاب کرده است، گفت: همچنین در بازارهای واقعی مانند طلا شرایط کمی متفاوت است، زیرا صرفا ۱۵ درصد ذخایر طلا برای استخراج و رقابت جهت تصاحب آن وجود دارد از این رو می تواند بازدهی شما را در هر نقطه از جهان قابل مقایسه با سایر مردم زمین سازد.

او با تاکید بر اینکه بازارهای مالی نوین مانند رمز ارزها نیز در حال گسترش است، گفت: بررسی رمز ارزهای واقعی و کاربردی نیز در آینده جهان بی تاثیر نخواهد بود.

در کوتاه مدت سرمایه گذاری بازار سرمایه ریسک دارد

حسین نیا با اشاره به اینکه بازار سرمایه هم می تواند همچنان بازدهی رویایی را در بلندمدت به همراه داشته باشد، گفت: هرچند در کوتاه مدت سرمایه گذاری بازار سرمایه ریسک دارد.

صنایع پتروشیمی، معدن و فلزات در کشور ما دارای مزیت رقابتی بوده و از اهمیت استراتژیک برخوردار هستند به همین دلیل نسبت به سایر صنایع ریسک کمتری دارند

او افزود: وجود قوانینی همچون معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی ها در مقاطع ۵ ساله خود به عاملی برای پوشش ریسک های تورمی تبدیل شده است.

به گفته حسن نیا در معاملات بورس ابتدا باید به این سوال جواب دهیم که صنایع برتر و استراتژیک در کشور ما کدام هستند و اساسا کدام صنایع در چهارچوب کشور ما مزیت رقابتی دارند؟ سپس باید نگاه جهانی داشته باشیم و ببینیم صنایع استراتژیک کشور ما در بعد جهانی و متناسب با نیازهای جهانی به کدام سو باید بروند؟ یعنی نیازهای جهان به کدام محصولات و متناسب با کدام تکنولوژی هدف گذاری شده است.

او با تاکید بر اینکه شرایط خاص کشور و سیاستگذاری ها و اتفاقات غیر قابل پیش بینی می توانند به عنوان ریسک مطرح شوند، ‌گفت: تصمیم گیری برای مواجهه با کمترین ریسک ها به عهده خود سرمایه گذاران خواهد بود.

او افزود: صنایع پتروشیمی، معدن و فلزات در کشور ما دارای مزیت رقابتی بوده و از اهمیت استراتژیک برخوردار هستند و در بین این صنایع رویکرد شرکت‌هایی که به تولیدات سبز و با کربن کم و تکنولوژی استفاده از انرژی های پاک و ذخیره سازی انرژی در راستای حرکت جهانی نگاه عملگرایی دارند، می توانند انتخاب مطلوب قلمداد شوند.

ریسک سیاسی بر سرمایه گذاری چقدر است؟

در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که تنها عوامل اقتصادی در سرمایه گذاری مهم نیست، بلکه سیاست های بین المللی هم به دلیل تاثیری که در مسایل تجاری و ارزی کشور دارد هم بسیار موثر است.

به گفته علیرضا سادات وقتی دولتی با کسری بودجه سنگین مواجه باشد عملا اقتصاد تورمی خواهد بود و هر آن ممکن است دولت با سیاست های سرکوبگرانه و... بازارها را تحت تاثیر قرار دهد همچنین در برخی مواقع رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی منجر به حبابی شدن برخی بازارها می شود

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت دلار عامل کلیدی در سرمایه گذاری بازارهای مختلف است، گفت: در سال های اخیر بازارهای مختلف تحت تاثیر قیمت دلار رشد کرده اند هرچند ممکن است برخی بازارها دیرتر یا کمتر رشد کرده باشند اما همبستگی مستقیمی با قیمت دلار دارند.

علیرضا سادات با بیان اینکه موفقیت دولت هم در شرایط سرمایه گذاری موثر است، اظهار کرد: وقتی دولتی با کسری بودجه سنگین مواجه باشد عملا اقتصاد تورمی خواهد بود و هر آن ممکن است دولت با سیاست های سرکوبگرانه و متغیر و دستوری بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.

او افزود: همچنین در برخی مواقع رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی منجر به حبابی شدن برخی بازارها می شود در این شرایط سرمایه گذاری با ریسک های جدی تری مواجه می شود، از این رو سرمایه گذاران باید به این عوامل هم توجه کنند.

کد خبر: ۲۳۳٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha