۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
واردات لوکوموتیوهای دست دوم با وجود ۴۵۰ لوکوموتیو قابل تعمیر

واردات لوکوموتیوهای دست دوم با وجود ۴۵۰ لوکوموتیو قابل تعمیر

مدیر عامل شرکت واگن پارس گفت: بیش از ۴۵۰ لوکوموتیو زمین گیر در کشور وجود دارد که به جای تعمیر آن‌ها عده‌ای به دنبال واردات لوکوموتیوهای دست دوم هستند.

به گزارش بازار، مرتضی ملانژاد مدیر عامل شرکت واگن پارس، گفت: هم اکنون در شبکه ریلی حدود هزار دستگاه لوکوموتیو داریم که از این تعداد کمتر از ۵۰۰ دستگاه کار می‌کند و مابقی به دلایل مختلف از شبکه خارج شده، تعداد زیادی از لوکوموتیوها در کشور بلااستفاده مانده و نیاز به سرمایه گذاری برای راه اندازی دارد و این در حالی است که عده‌ای به دنبال خرید لوکوموتیو خارجی هستند.

وی با بیان اینکه لوکوموتیو با واگن متفاوت است، افزود: لوکوموتیو باید در شرایط اقلیمی کشور طراحی شود و با توجه به وضعیت آب و هوایی، اقلیم خشک و طوفانها، فراز و نشیب‌هایی که در کشور داریم باید لوکوموتیو طراحی شود تا زمین گیر نشود و شما نمی‌توانید شبیه واگن یکباره سفارش ۵۰ تایی بدهید البته قبلا خیلی از این دست تجربه‌ها وجود داشته به عنوان نمونه از کشورهای همچون روسیه، اکراین و رومانی لوکوموتیو وارد کرده اند که با شریط آب و هوایی ایران مناسب نبوده و باعث زمین گیر شدن لوکوموتیوها شده است.

ملانژاد بهترین روش را تعمیر لوکوموتیوهای موجود در کشور عنوان کرد و ادامه داد: بیش از ۴۵۰ لوکوموتیو زمین گیر و قابل تعمیر در کشور وجود دارد که برای فعالیت مجدد آن‌ها باید سرمایه گذاری کنیم با وجود اینکه هیچ برنامه مشخصی برای این موضوع وجود ندارد، در حال حاضر اشتیاق زیادی برای خرید لوکوموتیوهای دست دوم با عمر ۲۰ تا ۴۰ سال از کشورهای کره، چین و آفریقای جنوبی در کشور ایجاد شده است.

مدیر عامل شرکت واگن پارس گفت: اگر از شرکت راه آهن سوال شود چرا لوکوموتیوها را تعمیر نمی‌کنید می‌گوید پول و اعتبارات ندارم در حالیکه کشور برای واردات لوکوموتیوهای دست دوم هزینه می‌دهد.

وی با بیان اینکه لوکوموتیوهای دست دوم توسط بخش خصوصی با ارز دولتی و با ثبت سفارش و به صورت قانونی وارد می‌شود، گفت: از یکسو ۵۰۰ لوکوموتیو دست دوم داریم که راه آهن پول تعمیر آن‌ها را ندارد از سوی دیگر ارز دولتی ارزان قیمت را به شرکت‌هایی می‌دهیم که لوکوموتیوهای دست دوم وارد می‌کنند، در حالی که ۲ کارخانه لوکوموتیوسازی که بزرگترین آن لوکوموتیوسازی مپنا است سالانه ۱۰۰ دستگاه و شرکت واگن پارس سالانه حدود ۴۵ تا ۵۰ دستگاه ظرفیت تولید دارند.

وی اضافه کرد: هر لوکوموتیو نو امروز حداقل ۲ میلیون یورو قیمت دارد وقتی شما دست دوم تهیه و بازسازی می‌کنید کمتر از یک میلیون یورو برای شما تمام می‌شود وقتی این امکان وجود دارد شما هرگز به دنبال خرید لوکوموتیو نو نخواهید رفت و تعرفه‌ای که لوکوموتیو نو دارد با دست دوم یکی است در این زمینه هم هیچ برنامه مدون و مشخصی وجود ندارد‏.

به گفته مدیر عامل شرکت واگن پارس براساس محاسبات اگر سالی کمتر از ۳۰ دستگاه به شبکه ریلی ما اضافه شود مشکل حمل و نقل حل می‌شود و این تعداد به راحتی از سوی ۲ کارخانه ساخته می‌شود این اعداد عجیب و غریبی که گاها مطرح می‌شود که ما هزار و ۲ هزار لوکوموتیو کم داریم اشتباه است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص ممنوعیت واردات کالای مشابه گفت: بله این قانون وجود دارد و کسی که ثبت سفارش می‌کند باید تاییده از وزارت صمت بگیرد و وزارت صمت پس از دریافت تاییدیه از ما، مجوز واردات را صادر کند، اما این موضوع رعایت نمی‌شود. راه آهن مصوبه‌ای از سران قوا یا ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گرفت برای تامین ۵۰۰ لوکوموتیو که ۳۰۰ تا به صورت مستقیم از خارج وارد شود و ۲۰۰ تا با همکاری تولیدکنندگان داخلی که به ما هیچ سفارشی داده نشده، تنها قراردادی که با ما بسته شد از سوی شرکت فولاد مبارکه ۵۰ دستگاه به لوکوموتیو سازی مپنا سفارش داه شد که از آن تعداد ۲۷ دستگاه تحویل داده شد و مابقی هم در حال تامین و تحویل است.

کد خبر: ۲۳۳٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha