۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۸
دیدگاه «جوزف نای» درباره قدرت نرم چین؛ اقتصاد و خارج کردن صدها میلیون نفر از فقر، جذابیت جهانی دارد
انجمن امنیتی امریکایی اَسپِن بررسی کرد؛

دیدگاه «جوزف نای» درباره قدرت نرم چین؛ اقتصاد و خارج کردن صدها میلیون نفر از فقر، جذابیت جهانی دارد

نظریه پرداز مطرح دکترین قدرت نرم، معتقد است که محدودیتهای قدرت نرم چین، نه تنها بر همسایگان این کشور، بلکه بر مردم اروپا، ژاپن، استرالیا و ایالات متحده اثرگذار خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: هفته گذشته انجمن امنیتی امریکایی اَسپِن، یک محیط غنی بود که گفتگوهای مهمی را در قالب پادکست در فضای مجازی ارائه کرد. نشستهای این انجمن یکی از برجسته‌ترین کنفرانس‌های امنیتی بین‌المللی است، در حالی که در صدد است تا نام‌های بزرگی را هم از داخل دولت امریکا و هم از دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و جامعه مدنی برای موضوعات مهم بین المللی جذب کند.

یکی از افرادی که به عنوان مهمان و سخنران در نشست این انجمن امریکایی دعوت شد، جوزف نای بود. او یک محقق افسانه ای و نظریه‌پرداز آمریکایی روابط بین الملل، استاد دانشگاه هاروارد و دستیار سابق وزیر دفاع آمریکا است که اصطلاح «قدرت نرم» را ابداع کرد.

اگر قدرت سخت، وادار کردن دیگران به انجام آنچه به عنوان مثال ما تمایل داریم و خواهان دستیابی به آن هستیم، از طریق اجبار است، قدرت نرم، توانایی وادار کردن دیگران به انجام آنچه می خواهیم از طریق قدرت جذب است. به عبارت دیگر، قدرت نرم شامل شکل‌دادن به ترجیحات دیگران از طریق جذابیت و جذب است و یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده این است که انتخابی است.

جوزف نای بر این عقیده است: قدرت نرم، توجه ویژه‌ای به اشغال فضای ذهنی کشور دیگر از طریق ایجاد جاذبه است و نیز زمانی، یک کشور به قدرت نرم دست می‌یابد که بتواند (اطلاعات و دانایی) را به منظور پایان دادن به موضوعات مورد اختلاف به کار گیرد و اختلافات را به گونه‌ای ترسیم کند که از آنها امتیاز گیرد.

در همین راستا، او در گفتگو با انجمن اَسپِن به توصیف جو و وضعیت رقابت قدرت نرم بین ایالات متحده و چین پرداخته است.

او در ابتدای گفتگو گفت: چین به دلیل عملکرد اقتصادی خود برای دیگر کشورها و بازیگران جذاب است. همان طور که این عبارت متداول وجود دارد، این کشور صدها میلیون نفر را از فقر خارج کرده و همین موضوع موجب جذب دیگران به چین شده است.

وی افزود: فرهنگ سنتی این کشور نیز یکی دیگر از فاکتورهای جذابیت این کشور است؛ در حالی که دارای یک فرهنگ باستانی با ویژگی های جالب و جذاب بسیاری است. افزون بر این، شما مؤسسه‌های کنفوسیوس را مشاهده خواهید کرد که توسط پکن و دانشگاه‌های مختلف در سراسر جهان تأسیس شده‌اند. بر همین اساس، این موارد به عنوان دو منبع قوی قدرت نرم این کشور در نظر گرفته می شوند.

جوزف نای اضافه کرد که اما از سوی دیگر، چین دارای نقاط ضعفی نیز هست که دو ضعف بزرگ در نظر گرفته می شوند. یکی از آنها این است که پکن درگیری های ارضی زیادی با همسایگان خود دارد. اگر همزمان سربازان هندی در مرز هیمالیا کشته می شوند، بنابراین، جذب هندی ها به سوی موسسه کنفوسیوس بسیار سخت است.

استاد دانشگاه هاروارد گفت: چین دارای ده ها همسایه است که با آنها اختلافات ارضی دارد. بنابراین، این محدودیت در قدرت نرم، چین را محدود می کند. نکته دیگری که قدرت نرم چین را محدود می کند، اصرار شدید بر کنترل دقیق گروه های مختلف این کشور است.

محدودیتهای قدرت نرم چین نه تنها بر همسایگان این کشور، بلکه بر مردم اروپا، ژاپن، استرالیا و ایالات متحده اثرگذار خواهد بود

وی افزود: این واقعیت که آزادی بیان را محدود می کند، جامعه مدنی نیز را محدود می کند. شما با مسائلی در چین مانند تبعید یا زندانی شدن افراد بزرگی مواجه می شوید. یکی از آنها یک هنرمند بزرگ چینی، Ai Weiwei است که اساساً بیرون انداخته شده یا حبس شده است.

جوزف نای گفت: این موضوع، نه تنها بر همسایگان چین، بلکه بر مردم اروپا، ژاپن، استرالیا و ایالات متحده اثرگذار خواهد بود. بنابراین، این دو محدودیت برای قدرت نرم چین وجود دارد که به نظر من بیشتر از ایجاد تعادل میان دو چیز ارزشمند دارای تاثیر بر این کشور و دیگر بازیگران است.

کد خبر: ۲۳۳٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha