۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
شرایط شکننده نهاده های دامی؛ ایجاد بازار سیاه در کنار سامانه بازارگاه
بازار گزارش می دهد

شرایط شکننده نهاده های دامی؛ ایجاد بازار سیاه در کنار سامانه بازارگاه

در حالی که کارشناسان شرایط نهاده های دام و طیور را شکننده عنوان می کنند و خبر از ایجاد بازار سیاه نهاده می دهند، فعالان معتقدند اگر فضای امنی برای سرمایه گذاری ایجاد نشود آینده صنعت تاریک خواهد بود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار گوشت و مرغ از ابتدای سال جاری با تغییر و تحولات بسیاری چه در بحث تامین بازار و چه در بحث قیمت ها همراه است. به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز تا ۴۲۰ هزار تومان هم رفت و از آن طرف مرغ نیز با قیمت های مختلفی از نرخ مصوب گرفته تا قیمت ۱۱۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود. در حالی که بخش دولتی و مسئولان ذیربط تلاش دارند اینگونه وانمود کنند که بازار آرام است اما با کاهش جوجه ریزی هایی که عمدتا توسط تولید کننده ها صورت گرفته است آن هم به دلایلی همچون عدم دسترسی راحت به نهاده های تولید و بالا رفتن هزینه ها، بازار این محصولات ملتهب است.

ایجاد پایداری در تولید و خرید تضمینی؛ پیش شرط خروج از شرایط بحرانی

سید عبدالله حسینی فعال صنعت دام و طیور در گفتگو با بازار در خصوص آنچه این روزها در این حوزه رخ می دهد و پرورش دهندگان و تولید کننده ها را با چالش مواجه کرده است می گوید: عدم ثبات بازار در کشور مهمترین عامل وضعیت امروز صنعت دام و طیور است، به طوری که این روزها تامین نامتوازن اقلام خوراکی، نهاده و مواد اولیه به خصوص ذرت و سویا عواملی است که تولید کننده ها را اذیت می کند.

این تولید کننده افزود: با این وجود مهمترین مشکل امروز دامداران عدم ثبات بازار است در حالی که یک تولید کننده حاضر است با سود کمتر کار کند اما سود اش تضمین شده باشد و در تمام مدت پایدار باشد. منتها در کشور ما در یک مقطعی محصولات به یکباره گران یا ارزان می شود که تولید کننده و مصرف کننده را ناراضی می کند. بنابراین اگر دولت بتواند در این زمینه در خرید تضمینی و تولید تضمینی، پایداری ایجاد کند می تواند موفق باشد.

شریعتی فعال بخش جوجه یک روزه: قیمت کلیه نهاده های تولید افزایشی است اما تمام تمرکز بخش دولتی روی توزیع گوشت مرغ با قیمت مناسب در بازار است و بهای این اقدام را هم از جیب تولید کننده می دهد

احمد شریعتی فعال بخش جوجه یکروزه نیز شرایط نهاده را شرایط شکننده ای می داند و به بازار می گوید: همانطور که می دانید ما در حوزه نهاده وابستگی داریم و این کالاها وارداتی است. به طوری که الان در مورد کنجاله سویا مشکل کمبود داریم در حالی که از اقلام اساسی در تامین و تولید گوشت مرغ است.

ضرورت حمایت دولت در پایین آوردن قیمت تمام شده جوجه یکروزه و گوشت مرغ

این تولید کننده افزود: اینها عواملی است که روی تولید و قیمت تاثیر می گذارد. همچنین قیمت واکسن ها، داروها، آنزیم ها، افزودنی ها و غیره همه عواملی است که بدون کنترل افزایش پیدا می کند اما تمام تمرکز دولت روی محصول نهایی است که گوشت مرغ با قیمت مناسبی در بازار توزیع شود. اما این را نباید از جیب تولید کننده بگذارند بلکه در عوض بایستی با حمایت هایی که می کند و با تسهیلاتی که در اختیار تولید کننده قرار می دهد موجب شوند قیمت تمام شده را هم در جوجه یکروزه و هم در حوزه گوشت مرغ پایین بیاورد.

او ادامه داد: اگر قیمت تمام شده پایین بیاید تولید کننده خیلی دنبال سود کلان نیست و عمدتا به دنبال حفظ اشتغال، خالی نماندن واحد مرغداری و تولید خوب داشتن است البته در شرایطی که برای تولید کننده صرفه داشته باشد. بنابراین دولت در این قسمت باید نقش حمایت کننده را داشته باشد و سیاست هایی را بگذارد که کمک کند و روند تولید را تسهیل کند.

احمدی پرورش دهنده بوقلمون: دولت باید سیاست های خود را به گونه ای تغییر دهد که فضای امن‌ تری برای سرمایه گذاری در حوزه پرورش طیور ایجاد شود در غیر اینصورت با شرایط فعلی نهاده ها و نبود نقدینگی ها، آینده تاریکی در انتظار این صنعت خواهد بود

پیام احمدی فعال صنعت و پرورش دهنده بوقلمون اما معتقد است در نابسامانی وضعیت خوراک و نهاده امروز سیستم بازارگاه و قیمت گذاری های دستوری نقشی پررنگ دارد.

این پرورش دهنده بوقلمون در گفتگو با بازار می گوید: امیدواریم سیاست های دولت به گونه ای تغییر کند که فضای امن‌ تری برای سرمایه گذاری در حوزه پرورش طیور ایجاد شود. در غیر اینصورت مشکل تامین نهاده ها، ایجاد بازار سیاه وحشتناکی که الان در کنار بازارگاه ایجاد شده، نبود نقدینگی، کمبود منابع بانکی و غیره همگی دست به دست هم می‌ دهد و یک پیش بینی نامطلوبی از ماه ها و سال های آینده به ما می‌ دهد. لذا امیدواریم سیاست های دولت تغییر کند.

مشکل تامین نهاده و ارز؛ مشکل قدیمی صنعت دام و طیور کشور

اصغر آقایی، دیگر فعال صنعت دام و طیور که به صورت تخصصی در حوزه تولید افزودنی ها و مکمل ها فعالیت دارد نیز در گفتگو با بازار و در پاسخ به این سوال که به هم ریختگی بازار صنعت دام و طیور از چه عواملی نشات می گیرد می گوید: این نوسان ها و بالا و پایین شدن ها را همیشه در صنعت دام و طیور داشته ایم چرا اقتصاد ما این مشکلات را همیشه داشته است. لذا بحث مشکلات در تامین نهاده ها و ارز همواره هست.

آقایی افزود: با این وجود در این چند ماهه ابتدای سال بسیاری دچار مشکل شده اند به طوری که شاهد هستید پرورش دهندگان در یک مقطع با گرانی جوجه مواجه اند، یک زمان نهاده کمیاب می شود و قیمت ها چند برابری می‌ شود، و غیره. آن هم در شرایطی که اگر دولت استراتژی کنترل قیمت‌ ها را در پیش بگیرد تولید کننده ای که تولید کرده متضرر می‌ شود و کسی هم پاسخگو نیست.
این تولید کننده تصریح کرد: به هر حال مرغ یک کالای نظارتی است و بحث قیمت گذاری و تامین نهاده ها با برنامه ریزی که بخش دولتی انجام می دهد صورت می‌ گیرد اما بخش خصوصی هم در حوزه تولید سرمایه گذاری می کند و با توجه به هزینه هایی که دارد اعلام می کند هزینه های تولید بالا است و توجیه ندارد. لذا تولید را متوقف می کند یا کاهش می دهد و بازار به هم می ریزد.

کد خبر: ۲۳۳٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha