۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
تضمین سلامت محصولات دامی با افزودنی های گیاهی| عدم ثبات بازار؛ چالشِ روز دامداران و مرغداران
فعال بخش خوراک دام و طیور در گفتگو با بازار:

تضمین سلامت محصولات دامی با افزودنی های گیاهی| عدم ثبات بازار؛ چالشِ روز دامداران و مرغداران

حسینی فعال بخش خوراک دام و طیور می گوید: با گنجاندن افزودنی هایی با پایه گیاهان دارویی در جیره غذایی دام و طیور به جای آنتی بیوتیک ها، می توان سلامت محصولات دامی به خصوص گوشت، مرغ و شیر را بهبود داد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی استفاده از گیاهان دارویی در صنایع دارویی، غذایی و خوراک در حال توسعه است که برخی تولیدات دامی خود را نیز به سمت استفاده از گیاهان دارویی پیش برده اند. به طوری که سید عبدالله حسینی فعال صنعت دام و طیور که دکترای تعذیه طیور دارد و در این حوزه تحقیق و تولید می کند معتقد است تولید محصولات مبتنی بر گیاهان دارویی را اصولا با هدف تامین سلامت غذای جامع انجام می دهند. به این معنا که در حال حاضر در حوزه تولید افزودنی های خوراک دام و طیور بر پایه گیاهان دارویی فعالیت دارند که در واقع این محصولات جایگزین آنتی بیوتیک ها است و به صورت خاص در رابطه با تغذیه دام و طیور متمرکز هستند.

آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی بازار با این مدیر تحقیق و توسعه شرکت فعال در حوزه تولید افزودنی های خوراک دام و طیور است.

*تولیدات شما که در واقع محصولاتی بر پایه گیاهان دارویی کدام نیاز صنعت دام و طیور را به صورت مشخص برطرف می سازد؟

همانطور که می دانید جوجه های گوشتی یا دام های بزرگ امروز سرعت تولید بسیار بالایی دارند و برای این تولید بالا نیاز به کمک کننده های هضم و بهبود عملکرد دارند و این تولید بالا سبب یکسری ناهنجاری ها در بدن این حیوانات می شود که برای رفع اینها دو راه وجود دارد؛ یا می توان از داروها استفاده کرد یا می توانیم از افزودنی هایی بر پایه گیاهان یا مواد طبیعی استفاده کنیم که این مواد می توانند عوارض ناشی از ترکیبات دارویی را کاهش دهند.

سید عبدالله حسینی فعال صنعت دام و طیور: با توجه به اینکه در جیره طیور به جای آنتی بیوتیک های محرک رشد از اسانس گیاهان دارویی استفاده می کنیم، مصرف آنتی بیوتیک در خوراک دام و طیور کاهش و اثرات منفی که روی سلامت انسان می تواند داشته باشد کاهش می یابد

در واقع از این طریق سلامت محصولات دامی را به خصوص گوشت، مرغ و شیر را بهبود بدهند. برای مثال ما به جای آنتی بیوتیک هایی که به عنوان آنتی بیوتیک های محرک رشد در جیره طیور استفاده می شد محصولی را طراحی کردیم که با استفاده از اسانس گیاهان دارویی «زنیان، پونه کوهی و آویشن» هستند. این اسانس ها را با استفاده از تکنولوژی نانو به صورت کپسول شده در آوردیم و به عنوان یک افزودنی در خوراک طیور و دام استفاده می شود و این سبب می شود مصرف آنتی بیوتیک در خوراک دام و طیور کاهش یابد و اثرات منفی که روی سلامت انسان می تواند داشته باشد را کاهش بدهد.

*با توجه به اینکه محصولات نویی محسوب می شود چقدر در صنعت جهانی و داخلی دام و طیور توانسته راه یابد؟

به طور کلی دنیا به این سمت در حال حرکت است که بتواند هر نوع افزودنی های شیمیایی که در خوراک ها استفاده می شود را به سمت ارگانیک و ترکیبات طبیعی ببرد، به طوری که در اروپا این شدت بسیار زیادی دارد و اروپایی ها به سمت تولید محصولات ارگانیک پیش می روند. در کشور ما هم این کار را از دهه های گذشته شروع شده و شرکت های خوبی هم در این حوزه فعالیت دارند.

مساله مهم این است که افزودنی های خوراک دام و طیور سهم بسیار بالایی در سطح دنیا به خود اختصاص می دهد و گیاهان دارویی هم یکی از این ترکیبات است که سهم بالایی در دنیا دارد. ما نیز به عنوان کشوری که بیش از ۲۵۰۰ گونه گیاه داریم و به عنوان مهد گیاهان دارویی در دنیا شناخته می شویم می توانیم با استفاده از این ترکیبات و تلفیق آن با دانش های روز دنیا مثل نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی و غیره حرکتی در جهت افزایش سلامت محصولات و افزایش کیفیت تولیدات در کشور داشته باشیم.

*با توجه به اینکه پرورش دهنده ها همواره به دنبال کاهش هزینه ها هستند این تولیدات مبتنی بر گیاهان دارویی شما چقدر به تولید کننده ها هزینه تحمیل می کند و چگونه پرورش دهندگان متقاعد به پرداخت این هزینه های می شوند؟

تمام تلاش ما این است که برای مصرف کنندگان هزینه ای را تحمیل نکنیم، به عنوان مثال ما «توکسین بایندرهایی» را تولید کرده ایم که سلامت دام را تضمین می کنند و لذا با توجه به اینکه سلامت دام تضمین می شود عمر تولیدی دام و یا مرغ تخم گذار بهبود پیدا می کند.

با توجه به مشکلاتی که در فرایند تولید داریم از جمله در مسیر گرفتن مجوزها و سخت شدن سرمایه گذاری ها، ما تولید کننده ها برای بقا نیاز به حمایت های دولتی داریم

بنابراین از این طریق و با افزایش ماندگاری دام ها و کاهش تلفات هزینه ها پوشش داد ه می شود؛ یعنی عملا سیستم های ما هزینه ای را برای دامدار تحمیل نمی کند و از طریق بهبود کیفیت و بهبود عملکرد هزینه ها را جبران می کند.

*در مسیر تولیدات چنین محصولاتی با چه چالش هایی روبرو می شوید؟

قطعا هیچ تولیدی بدون مانع و چالش نیست. به طوری که گرفتن و اخذ مجوزها در کشور سنگین است، فرایند سرمایه گذاری سخت است و با توجه به اینکه ما شرکت دانش بنیان و کوچک هستیم برای بقا نیاز به حمایت های سیستم های دولتی داریم. چرا که در صورت وجود این حمایت ها ما می توانیم توسعه بیشتری داشته باشیم و محصولات به روزتر و بهتری تولید کنیم و حتی می توانیم خیلی از محصولاتی که از خارج وارد می شود را در داخل تولید و جایگزین کنیم.

*با توجه به اینکه مخاطبان شما دامدار و مرغداران هستند، اصلی ترین گلایه هایی که در این حوزه دارند و چیست؟

عدم ثبات بازار در کشور ما مهمترین عامل مشکل زا است، تامین نامتوازن اقلام خوراکی و نهاده و مواد اولیه به خصوص ذرت و سویا عواملی است که تولید کننده ها را اذیت می کند. با این وجود مهمترین آنها عدم ثبات بازار است که یک تولید کننده حاضر است با سود کمتر کار کند اما سود اش تضمین شده باشد و در تمام کدت پایدار باشد. منتها در کشور ما در یک مقطعی محصولات به یکباره گران یا ارزان می شود که تولید کننده و مصرف کننده را ناراضی می کند بنابراین اگر دولت بتواند در این زمینه در خرید تضمینی و تولید تضمینی پایداری ایجاد کند می تواند موفق باشد.

*با توجه به اینکه محصولاتی که شما تولید می کنید نمونه های وارداتی هم دارد چقدر آنچه در داخل تولید می شود قابل رقابت با نمونه های خارجی است؟

در کل می توان گفت فرایند تولید در هر جایی شروع بشود زمانبر است تا به یک استاندارد بسیار خوب برسد. منتها محصولات بسیاری در کشور داریم که به اصطلاح گرید (درجه بندی) بسیار عالی دارند و توانایی رقابت با محصولات خارجی هم دارند. با این وجود در بین تولید کننده های ما بعضی مواقع سلایق و علایقی وجود دارد که نمی توانیم آنها را حذف کنیم یا پوشش دهیم ولی نکته ای که دولت می تواند به ما کمک کنند این است که سهم واردات را کاهش دهد؛ یعنی سهم بازار آنها را نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصد بازار نگه دارند و اجازه بدهند مابقی بازار را تولیدات داخلی پوشش دهند و با مکانیسم های خاص ارتقای کیفیت شرکت ها را در جهت تولید محصول مناسب و یکنواخت حمایت کنند. همانطور که الان معاونت امور دام وزارت جهاد در مورد کارخانه جات خوراک دام شروع کرده و درجه بندی کارخانجات را انجام می دهد. لذا در مورد محصولات افزودنی نیز می تواند چنین روش هایی اعمال شود که بتوان روز به روز تولید با کیفیت تر و مقرون به صرفه دار تر داشته باشیم.

کد خبر: ۲۳۳٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha