توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و تولید بومی سکوهای آن در کشور باید در اولویت باشد
رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها مجلس:

توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و تولید بومی سکوهای آن در کشور باید در اولویت باشد

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها گفت: اولویت ما در کشور باید توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و تولید بومی سکوها و محصولات و صادرات آن‌ها باشد.

به گزارش بازار، دومین نشست فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها با موضوع «حکمرانی تحولات برآمده از هوش مصنوعی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، زیست‌محیطی، سلامت و صنایع»، با حضور اعضای فراکسیون و جمعی از نمایندگان اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز مسئول و مربوط به این حوزه، بعدازظهر دوشنبه (۲ مردادماه) در سالن جلسات ساختمان شیخ‌فضل‌الله مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رضا تقی‌پور، نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات و رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در این جلسه ضمن قدردانی از حضور و همراهی دستگاه‌های مختلف در این سلسله نشست‌ها، عنوان کرد: ما در کمیسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها، بحث هوش مصنوعی را در سه بخش «حکمرانی»، «بر حکمرانی» و «با حکمرانی» دنبال می‌کنیم و در این مسیر مطالب مهم و کلیدی صاحب‌نظران این حوزه که در این جلسات مطرح شده و می‌شود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تقی‌پور در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به حساسیت نمایندگان مجلس بر بحث مدیریت داده‌ها، گفت: مجلس شورای اسلامی قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی (دوام) را به تصویب رساند و آبان‌ماه سال گذشته ابلاغ شد. آنجا بیشتر محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای اجرایی فناوری اطلاعات بود و امیدواریم به اجرای این قانون سرعت بیشتری داده شود.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها با تاکید بر اینکه یکی از زیرساخت‌های اصلی در هوش مصنوعی، حکمرانی داده است، اضافه کرد: ما در قانون دوام -با رعایت احتیاط- ابتدا از داده‌های دولتی و حاکمیتی شروع کردیم و طبیعتا مباحث دیگری هم در دستور کار داشته و داریم. البته قانون دوام که برای اطلاع داده‌ها است، کافی نیست و به قوانین دیگر هم نیاز داریم و امیدواریم با فرهنگ‌سازی و کمک نخبگان، به‌ویژه کسب‌وکارهای داده‌محور و دیگر فعالان این حوزه، کار شروع شود تا انگیزه و فهم عمومی هم برای مباحث بعدی به وجود آید.

تقی‌پور ضمن بیان اینکه تجربه نشان داده مصرف‌گرایی و صرفاً پرداختن به توسعه کاربردها در فناوری‌های نوظهور ما را به جایی نمی‌رساند و آورده خاصی برای کشور ندارد، اضافه کرد: ما نه تنها باید سوار بر قطارهای فناوری باشیم، بلکه با توجه به شرایط کشور در اصل باید موثر در حرکت لوکوموتیو باشیم. ممکن است بعضی‌ها بگویند ما از نظر اندازه اقتصاد و خیلی مباحث و مسائل دیگر، این امکان را نداریم، اما تجربه نشان داده آنجا که صرفاً مصرف‌کننده بودیم هم به جایی نرسیده‌ایم و همواره این چرخه معیوب ادامه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما در کشور باید توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و تولید بومی سکوها و محصولات و صادرات آن‌ها باشد؛ تصریح کرد: به هر حال اگر امروز رویکرد اصلی در این فناوری‌های سابتیو و برهم‌زن رویکرد قدرت -به معنی منافع و امنیت ملی- نباشد، قطعا یک رویکرد ناقص است و نهایتا هم بهره کامل از آن نخواهیم برد. بالعکس می‌توان در رویکردهای دیگر هم وارد شد، منتهی ما را به مقصد نخواهند رساند.

تقی‌پور تاکید کرد: اگر رویکرد ما رویکرد قدرت و منافع ملی باشد، قطعا اهداف اقتصادی هم حاصل خواهد شد؛ یعنی اگر تصویر کلان و اصلی را قدرت و منافع ملی -در همه ابعاد- قرار دهیم، حتما خواهیم توانست ذیل آن منافع اقتصادی و مباحث سلامت و پزشکی و اجتماعی و فرهنگی و ... را دنبال کنیم.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در پایان با اشاره به اینکه نقش نخبگان در این حوزه خیلی مهم است، افزود: نخبگان می‌توانند برای جامعه نقش تبیینی داشته باشند؛ زیرا بعضاً تعارض منافع یا منافع بخشی بعضی‌ها ایجاب می‌کند که ما در همان مصرف‌کنندگی بمانیم. ضمن اینکه می‌دانیم معمولا منافع کمپانی‌های بزرگ در دنیا که قدرت تبلیغات و فرهنگ‌سازی را دارند، ایجاب می‌کند که خیلی از کشورها سراغ بحث‌های زیربنایی و اصلی نروند.

لازم به ذکر است در این نشست علی‌اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، رشاد حسینی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسعود اسدپور، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، بتول مهرشاد، مدیرآمار و فناوری اطلاعات از ارزیابی زیر سایت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران، امیر جلالی، مدیر گروه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر دانشگاه قم، سیدمحمد محمدزاده ضیابری، دبیر کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، پوریا حداد، مدیر هوش مصنوعی گروه صنعتی انتخاب، بهرنگ برکتین، رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد و جمعی دیگر از مسئولان اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی به بیان نظرات و راهبردهای خود در زمینه تاثیر هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، سلامت، نظامی و دفاعی و... پرداختند.

کد خبر: ۲۳۳٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha