۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
مسکن در رکود؛ سقف آرزوها دیگر به کف قیمت هم نمی رسد| قدرت خرید در فرونشست!
«بازار» گزارش می دهد

مسکن در رکود؛ سقف آرزوها دیگر به کف قیمت هم نمی رسد| قدرت خرید در فرونشست!

بازار مسکن این روزها در حالی رکودی بی سابقه را پشت سر می گذارد که به اعتقاد املاکی ها مسکن به نسبت شرایط، در کف قیمتی خود قرار دارد و زمان خرید ملک برای مصرف کننده های واقعی فرا رسیده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: گزارش جدید مرکز آمار نشان داد که تورم نقطه ای مسکن حدود یک درصد کاهش داشته و این آمار می تواند تا حدودی نقطه قوتی برای مصرف کننده های واقعی باشد. هر چند هنوز به اعتقاد برخی از فعالان بازار مسکن و کارشناسان اقتصاد مسکن، قدرت خرید مسکن در شهرهای بزرگ به شدت در دو سال گذشته افت داشته است.

برخی از کارشناسان نیز بر این باور هستند که رکود مسکن یک موضوع طبیعی است و اگر این موضوع به فال نیک گرفته شود باید منتظر خانه دار شدن مصرف کننده های واقعی بود.

اگر چه اخیرا گزارشی منتشر شده است که نشان می دهد بهترین سال خانه دار شدن در یک دهه گذشته سال ۹۶ بوده است اما تفاوت آن سال با سال جاری که رکودی عمیق و حتی کاهش قیمت تا ۲۰ درصد را تجربه کرده است این است که در آن سال و در دهه ۹۰ قدرت خرید مسکن تا این حد افت نداشته است.

مسکن در کف قیمتی؛ زمان خرید ملک هست یا نیست؟ | هنوز قدرت خرید مسکن پایین است

فردین یزدانی در گفتگو یا خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد رکود بازار مسکن و افت قیمت ها باعث خواهد شد تا متقاضیان واقعی مسکن وارد بازار مسکن شده و بخواهند صاحب مسکن شوند؟ گفت: ابتدا باید در مورد رشد قیمت مسکن در سال های گذشته و یا دهه اخیر صحبت کنیم که ببینیم دلایل این رشد چه بوده و اینکه این رشد قیمت چرا رخ داده است. قطعا بدانید که رشد قیمت مسکن فقط به موضوع داخلی خود بخش مسکن وابسته نبوده است.

یزدانی: در مورد ورود متقاضیان واقعی مسکن به بازار مسکن باید اینطور عنوان کرد که با این رشد قیمت مسکن که در چند سال گذشته رخ داد هنوز قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است

وی افزود: نمی توان انتظار داشت که تمام کالاها و قیمت تمام شده مسکن افزایش یابد اما مسکن نهایی بدون تغییر باقی بماند. اما در مورد ورود متقاضیان واقعی مسکن به بازار مسکن باید اینطور عنوان کرد که با این رشد قیمت مسکن که در چند سال گذشته رخ داد و آنهم دلایل متعددی مثل رشد نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی از یک سو و رشد قیمت تمام شده مسکن از سوی دیگر بود هنوز قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است.

وی اضافه کرد: در برخی سال های دهه ۹۰ هم اگر دقت کنیم اگر رشد قیمت مسکن داشتیم برخی اقدامات و تسهیلات تا حدودی می توانست قدرت خرید متقاضیان را بالا ببرد. سوال این است در حال حاضر کدام تسهیلات می تواند با این اقساط بالا قدرت خرید متقاضیان را بالا ببرد. پس نمی توان انتظار داشت که خریداران مسکن به راحتی وارد بازار شوند.

اما گزارش اخیر مرکز آمار نشان می دهد که تورم ماهانه مسکن از ۲.۶ درصد در خرداد ماه به ۲.۴ درصد در تیرماه کاهش یافته و تورم نقطه ای مسکن هم ۳۹.۱ درصد در خردادماه به ۳۸ درصد در تیرماه تتزل داشته است.

حال سوال این است که آیا مسکن در کف قیمتی خود قرار گرفته و آیا این روزها بهترین زمان خرید ملک هست یا نیست؟

مسکن در کف قیمتی؛ زمان خرید ملک هست یا نیست؟ | هنوز قدرت خرید مسکن پایین است

داوود بیگی نژاد نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به افت قیمت مسکن می توان انتظار داشت که این روزها بهترین زمان خرید مسکن است؟ گفت: آمارها نشان می دهد تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی توسط شهرداری ها افت داشته است و این را به خوبی می توان از کمبود تولید و عرضه مسکن نیز متوجه شد. اما اینکه این روزها بهترین زمان خرید مسکن است یا نیست باید گفت که متقاضیان مصرفی اگر توانایی خرید دارند نباید منتظر اتفاقات و اخبار سیاسی و اقتصادی باشند.

این روزها بهترین زمان خرید مسکن است یا نیست باید گفت که متقاضیان مصرفی اگر توانایی خرید دارند نباید منتظر اتفاقات و اخبار سیاسی و اقتصادی باشند

وی افزود: اگر می بینیم که این روزها معاملات مسکن افت داشته است برای همین است که قیمت ها افزایش بالایی داشته و قدرت خرید افت داشته است. البته حرکت رشد قیمت مسکن به دلیل سنگین وزن بودن آن آرام است و شاید چون نیاز روزمزه متقاضیان و مردم نیست به یکباره متوجه این رشد قیمت می شویم.

مسکن در کف قیمتی؛ زمان خرید ملک هست یا نیست؟ | هنوز قدرت خرید مسکن پایین است

رحیم احمدی زاده عضو اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که گفته می شود کاهش قیمت مسکن در تهران تا ۲۰ درصد رخ داده است و احتمالا این کاهش قیمت ادامه خواهد یافت؟ گفت: ابتدا باید در مورد کاهش قیمت مسکن اینطور ورود کنیم که آیا این کاهش قیمت مربوط به تمام نقاط تهران است و اینکه آیا واقعیت دارد؟ در این مورد باید اذعان شود که کاهش قیمت واقعیت دارد اما اینکه بتوان برای تمام مناطق با قاطعیت در مورد میزان درصد صحبت کرد باید تا حدودی با احتیاط بود.

او ادامه داد: در برخی مناطق تهران به دلیل رکود بیشتر نسبت به سایر مناطق درصد کاهش بیشتر است. اما برخی مناطق هستند که همواره مورد توجه متقاضیان هستند و زمانی که آمارهای بانک مرکزی منتشر می شود در صدر بیشترین معاملات و بیشترین رشد قیمت قرار می گیرند.

عضو اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: اما اگر بخواهیم به طور متوسط کاهش قیمت مسکن را برای تهران در نظر بگیریم باید گفت که ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته ایم. اما باید تاکید کنم که این کاهش قیمت به دلیل افت شدید معاملات مسکن بوده است. چرا که وقتی هنوز قیمت تمام شده مسکن و نهاده های تولید مسکن رو به رشد هستند نمی توان گفت که این کاهش قیمت مسکن می تواند ادامه یابد.

احمدی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا الان می توان گفت بهترین زمان خرید مسکن است؟ گفت: همواره خرید مسکن را به متقاضیان واقعی و مصرفی توصیه کرده ایم بنابراین وقتی رشد قیمت تمام شده مسکن را مرور می کنیم می بینیم که اگر این روند افت اندک مسکن سپری شود باز هم قیمت ها می تواند به حالت قبل بازگردد.

این اظهارات در حالی مطرح و در مورد رشد قیمت تمام شده مسکن تاکید می شود که بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که قیمت مسکن ۱۲ تا ۱۵ در اکثر مناطق کاهش داشته است و تلاش می کنیم این کاهش قیمت مسکن ادامه یابد.

سیدجواد سادات فیرزنی مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز گفته بود:‌ بر اساس آمارها و برآوردهای صورت‌گرفته، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران، در روزهای پایانی تیرماه نسبت به ماه‌های گذشته کاهش قابل‌توجهی داشته است.

سوال این است که اگر رشد قیمت نهاده های مسکن ادامه داشته باشد نباید منتظر افت قیمت مسکن بود چرا که افزایش قیمت تمام شده مسکن می تواند بر قیمت نهایی مسکن تاثیرگذار باشد.

کد خبر: ۲۳۳٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha