۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
ساخت ۷۰ هزار سرپناه ایمن برای عشایر در سه سال آینده
سرپرست سازمان امور عشایر ایران خبر داد

ساخت ۷۰ هزار سرپناه ایمن برای عشایر در سه سال آینده

سرپرست سازمان امور عشایر ایران از ساخت ۷۰ هزار سرپناه ایمن توسط سازمان امور عشایر ایران با مشارکت گروه‌های جهادی و خود عشایر در مناطق عشایرنشین کشور خبر داد.

به گزارش بازار، سیاوش احمدی میرقائد افزود: همچنین با دستور رئیس‌جمهور، در دو سال آینده ۲۲۰ هزار پنل تولید برق خورشیدی و ۳۸۰ خانه بهداشت سیار در اختیار عشایر قرار می‌گیرد و خرید تضمینی گوشت قرمز از عشایر براساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی انجام خواهد شد.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با اشاره به برکات سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد برای عشایر، اظهار داشت: این سفر یکی از تاریخی‌ترین حضور رؤسای جمهوری در میان جامعه عشایری و از جهات مختلف حائز اهمیت فراوانی برای تغییر رویکرد دستگاه‌های اجرایی به ارائه خدمات به این جامعه کم‌برخوردار بود که امیدواریم باعث توسعه حوزه‌های مختلف در مناطق عشایری کشور شود.

وی ادامه‌داد: همزمان با سفر دوم رئیس‌جمهور به کهگیلویه و بویراحمد مصوبه‌های کم‌نظیری در تاریخ ارائه خدمات به جامعه عشایری به تصویب رسید که با اجرا شدن آنها بخش زیادی از مشکلات اساسی جامعه عشایری در حوزه‌های راه، بهداشت و درمان، تامین برق خورشیدی، تامین نهاده‌های دامی و ایجاد میادین عرضه و فروش دام عشایر و حمایت از توان تولیدی جامعه عشایری رفع می‌شود.

احمدی میرقائد اضافه‌کرد: راه‌اندازی ۳۸۰ خانه بهداشت سیار تا پایان سال ۱۴۰۳ در مناطق عشایری کشور، تامین و توزیع ۲۲۰ هزار پنل تولید برق خورشیدی در دو تا سه سال آینده توسط وزارت نیرو، خرید تضمینی گوشت قرمز از عشایر براساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و اختصاص زمین مناسب برای راه‌اندازی میادین عرضه و فروش دام عشایر از طریق وزارت جهاد کشاورزی از جمله این مصوبات است.

وی بیان‌داشت: همچنین تحویل نهاده‌های دامی توسط وزارت جهاد کشاورزی در قالب تولید قراردادی و تحویل گوشت قرمز توسط عشایر، پرداخت حق بیمه سهم عشایر در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال‌های خشکسالی، کمک به تامین منابع برای تکمیل و ساخت ایل‌راه‌های عشایری، اختصاص ۲۰ هزار هکتار زمین برای توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری، تامین رایگان واکسن دامی مورد نیاز عشایر به منظور افزایش بهره‌وری و تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات حوزه عشایر در سطح ملی و استانی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به سازمان امور عشایر و دیگر دستگاه های ذی‌ربط از دیگر مصوبات سفر رئیس‌جمهور به کهگیلویه و بویراحمد است.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه رییس‌جمهوری در سفر به کهگیلویه و بویراحمد از نمونه طرح سرپناه احداث شده برای خانوارهای عشایری بازدید و استقبال کردند، گفت: یکی از اقدامات اساسی سازمان برای ارتقای سطح زندگی عشایر، ساخت سرپناه‌های ایمن است.

وی ادامه داد: در همین راستا و براساس برنامه تدوین شده، در سه سال آینده تلاش می‌شود ۷۰ هزار سرپناه ایمن توسط سازمان امور عشایر با مشارکت گروه‌های جهادی و خود عشایر در مناطق عشایری ساخته شود که می‌تواند در ایجاد رضایتمندی خانوارهای عشایری، نگهداشت عشایر در صحنه تولید و ارتقای رفاه آنان بسیار موثر باشد.

احمدی میرقائد با اشاره به شیوه زیست عشایر و زندگی در سیاه چادرها در شرایط مختلف جوی که مخاطرات فراوانی را برای عشایر دارد و باعث وارد آمدن خسارات قابل ملاحظه‌ای به عشایر می‌شود، خاطرنشان‌کرد: برای ما ساخت سرپناه ایمن برای عشایر برای کاهش مخاطرات طبیعی از قبیل سیل، سرما و گرما، جلوگیری از خطر حمله و حوش و افزایش شرایط بهداشتی و رفاه عشایر و از سوی دیگر ارتقای شأن و منزلت خانوارهای عشایری با داشتن محل زندگی مناسب و حداقل امکانات متناسب با مقضیات زمان حاضر، اهمیت زیادی دارد.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رونمایی از چهار طرح اقتصادی مهم در دور دوم سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد و تاکید بر لزوم ایجاد درآمد پایدار برای عشایر، بیان‌داشت: درآمد اصلی عشایر متکی بر دام است که با توجه به خشکسالی مستمر سال‌های اخیر و عدم پایداری در بازار فروش محصولات دامی عشایر و به تبع آن کاهش درآمد عشایر موجب شده که سازمان امور عشایر به دنبال ایجاد راهکارهایی جدی برای نگهداشت این جامعه مولد و تلاشگر در مناطق عشایری و همچنین ایجاد راه‌های جدید برای افزایش درآمد عشایر باشد.

وی اضافه‌کرد: در همین راستا برای تنوع‌بخشی به اشتغال و درآمد عشایر، چهار طرح مهم اقتصادی شامل توسعه صنایع دستی عشایر، توسعه گردشگری عشایر، توسعه کشت و جمع‌آوری گیاهان دارویی و توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری در دست اجرا است.

احمدی میرقائد افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح‌ها سالیانه به طور متوسط بیش از ۱۴۰ میلیون تومان برای عشایر افزایش درآمد ایجاد شود و به نوعی حضور عشایر در مناطق عشایری به صورت نسبی با درآمد مکفی و اقتصادی تضمین می‌شود.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه جامعه عشایری کشور با جمعیت ۱.۲ میلیون نفر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تأمین می‌کنند، گفت: عشایر یکی از ارکان اساسی تامین امنیت اقتصادی و غذایی کشور هستند و از این جهت در کنار سایر توانمندی‌های اجتماعی و فرهنگی، این جامعه حائز اهمیت بسیار زیادی هستند.

کد خبر: ۲۳۳٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha