۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
ساخت داخل پمپ‌های انتقال با یک سوم قیمت وارداتی

ساخت داخل پمپ‌های انتقال با یک سوم قیمت وارداتی

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی گفت: صنعتگران داخلی، پمپ‌های حساس مورد نیاز برای انتقال نفت و گاز را با هزینه یک میلیون یورو می‌سازند که اگر همان پمپ وارد شود سه میلیون یورو باید هزینه کرد.

به گزارش بازار، امیرحسین کاوه در نشست کارشناسی میز صنعت خبرگزاری صدا وسیما با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین و مهمترین سازنده‌های لوله‌های خطوط انتقال نفت و گاز است افزود: با وجود اینکه ایران پیشرفته‌ترین تجهیزات ساخت لوله را داخلی سازی و ایجاد کرده است، اما در این زمینه واردات وجود دارد!

وی گفت: در ایران از جمله در تبریز کارخانه‌های متعددی وجود دارد که در آن بهترین پمپ‌های مورد نیاز صنعت نفت و پتروشیمی با بالاترین کیفیت استاندارد تولید می‌شود و به دلیل رقابتی بودن، سازندگان پمپ با کمترین سود ممکن (۵ تا ۷ درصد) محصول را تحویل می‌دهند.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی افزود: اگر سالانه کشور نیازمند ۱۰ میلیارد دلار تجهیزات ماشین آلات صنعتی باشد حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلار توسط صنعتگران داخلی ساخته می‌شود.

کاوه با اشاره به اینکه موضوع دیگر بی توجهی به قیمت‌های جهانی محصولات است گفت: کاری نکنیم با رقابت منفی میان سازندگان داخلی، قیمت آن محصولات آنقدر پایین آید که ساخت آن برای تولید کننده سودی نداشته باشد تا اقدام به ساخت قطعه و محصول بعدی نکند.

وی افزود: باید تدابیری اندیشیده شود تا صنعتگر و تولید کننده سود منطقی ببرند؛ باید کمک کنیم سود تولید بالا باشد؛ اگر سود تولید همواره پایین‌تر از سود بانکی باشد کسی برای احداث کارخانه و بحث اشتغالزایی اقدام نمی‌کند.

این تولید کننده لوله پروفیل گفت: به طور نمونه، در صنعت لوله پروفیل باید ۵۰ صنعت تکمیلی داشته باشیم که تعداد کارخانه‌های ایجاد شده ۲۵۰ کارخانه است، اما در بحث بالادستی یعنی در تولید ورق فولادی ۵ کارخانه نیاز است که ۳ کارخانه داریم.

کاوه افزود: در بحث صنعت لوله‌های خطوط انتقال، هم اکنون کشور به خطوط لوله‌های انتقال، آب، نفت، گاز نیاز دارد؛ تا آب را از دریای عمان، خلیج فارس، دریا خرز، به مراکز برساند؛ ما در زمینه صنعت آب شیرین کن سازی و صنعت انتقال آب مشکلی نداریم به طور نمونه ۵ کارخانه لوله سازی و چند پیمانکار ملی، توانستند هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال را به راحتی طراحی و اجرا کنند. البته ۵ تا ۶ خطوط انتقال دیگر باید ایجاد شود.

این تولید کننده لوله پروفیل افزود ادامه داد: کارخانجات ما هم اکنون در حال ساخت لوله‌های مورد نظر هستند البته ما در ساخت لوله‌های فولادی برای صنعت نفت، گاز و آب هیچ مشکلی نداریم.

کاوه گفت: برای خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک، هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله، داخلی سازی شده است؛ در صورتیکه در طراحی خط، پیش بینی شده بود که حداقل ۵۰ درصد ورق و ۵۰ درصد لوله‌های مورد نیاز وارداتی باشد، اما سازندگان داخلی توانستند ۱۰۰ درصد لوله‌های مورد نیاز را تولید و تحویل دهند؛ ضمن اینکه پمپ سازان هم به همین روش عمل کردند، یعنی پمپ‌های مورد نیاز برای انتقال نفت ترش را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت، ساخته و تحویل دادند.

وی افزود: مشکلی که وجود دارد زمانبر بودن بعضی از طراحی هاست، مثلا حدود دو سال طول می‌کشد بعد از طراحی، از تولیدکننده می‌خواهند که در مدت ۶ ماه چند هزار کیلومتر لوله انتقال گاز یا نفت تولید کند در این موقع تولید کننده می‌گوید ۶ ماه مدت کمی است که همین مسئله موجب می‌شود برای تامین نیاز داخل به فکر واردات باشند. در حالیکه همزمان با طراحی باید تولیدکننده را همراه کنند.

کاوه گفت: همچنین ما در ساخت لوله‌های زیردریا، هیچ مشکلی نداریم و تاکنون چند صدکیلومتر لوله زیر دریا ساخته و تحویل داده ایم،، اما مسئله‌ای که وجود دارد باید هماهنگی‌های بیشتری میان طراحان و سازندگان تجهیزات صنعت نفت و تجهیزات صنعتی ایجاد شود.

کد خبر: ۲۳۳٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha