۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
تجارت با ایران دو برابر شد
وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا:

تجارت با ایران دو برابر شد

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت:‌ همکاری‌های این اتحادیه با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به شکل فعالی در حال گسترش است و در چهار سال اخیر، ‌ تجارت طرفین دو برابر شده است.

به گزارش بازار، آندری اسلپنف افزود:‌ مقایسه آمار تجارت دوجانبه در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال قبل از آن نیز حاکی از افزایش ۲۲ درصدی مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا است.
وی اظهار داشت:‌ نکته مهم این است که مبادلات تجاری دوجانبه توازن دارد، یعنی تقریبا به همان میزان که اتحادیه اوراسیا به ایران کالا عرضه می‌کند، ایران هم به کشورهای عضو این اتحادیه صادرات کالا دارد.

وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا با تأکید بر این که این اتحادیه ارزش زیادی برای کالاهای ایرانی قائل است، ‌ گفت:‌ هم ‌اینک محصولات کشاورزی سهم ۷۵ درصدی در مبادلات تجاری این اتحادیه با ایران دارد.

وی افزود: کالاهای صنعتی هم در چارچوب همکاری‌های اتحادیه اوراسیا با ایران جایگاه خاصی دارد و از این رو، در حال توسعه مبادلات تجاری در زمینه مواد معدنی، ‌صنایع ومواد شیمیایی هستیم.

اسلپنف در ادامه ابراز امیدواری کرد که مبادلات تجاری طرفین در زمینه ماشین آلات هم گسترش یابد.

وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا با اشاره به امضای موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو» در سال ۲۰۱۷ میلادی گفت:‌ کار به خوبی پیش می رود و نتایج توافق موقت را شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: تماس‌های منظم روسای دولت ها و مقامات عالی‌رتبه کشورها، نقش مهمی در توسعه این همکاری ها دارد و علاوه بر آن، در زمینه تجارت هم تماس ها در حال گسترش است؛ مجموع این تلاش‌ها، شالوده و مبنای خوبی را برای همکاری فراهم می کند.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ادامه به اشاره به گام‌های ایران و روسیه برای فعال‌سازی ظرفیت‌های کریدور شمال – جنوب اظهار داشت: ایران، شریک کلیدی در ایجاد کریدور شمال - جنوب است.

وی تأکید کرد:‌ این گذرگاه بین‌المللی حمل و نقل کالا، طرحی است که منافع بنیادین ملت های منطقه را تأمین می‌کند.

اسلپنف خاطرنشان کرد: کریدور شمال – جنوب، ‌ یک راهکار حمل و نقلی و لجستیکی است اما به این موضوع محدود نیست چرا که در قالب این طرح، هم تجارت گسترش خواهد یافت و هم همکاری‌های صنعتی و تولید مشترک.

کد خبر: ۲۳۳٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha