۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰
کاهش نرخ دلار حداقل تا ۳ ماه آینده
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

کاهش نرخ دلار حداقل تا ۳ ماه آینده

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مرکز مبادله ارز و طلای ایران در رسیدن به هدف خود که تخصیص ارز برای نیازهای اساسی بوده است، عملکرد قابل قبولی داشته است.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، در ادامه سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و اتخاذ سیاست تثبیت، امروز؛ دوشنبه دوم مرداد ماه نرخ دلار در بازار غیر رسمی ورود به کانال ۴۷ هزار تومان را هم تجربه کرد و این در حالی است که به گفته کارشناسان، روند کاهشی قیمت در بازار ارز ادامه دارد و حتی برخی نیز معتقدند کششش بازار به سمت نرخ ۴۵ هزار تومانی هم خواهد بود.

محمد واعظ برزانی، اقتصاددان، با اشاره به اهداف بانک مرکزی برای دستیابی به ثبات بازار ارز تاکید کرد: بازار ارز در ماه‌های اخیر به ثبات رسیده است و شاهد روند کاهشی قیمت‌ها هستیم که پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده و حداقل در ۳ ماهه آینده نیز ثبات به وجود آمده پایدار بماند.

وی تصریح کرد: شرایط بازار ارز از یک سو به جریان عرضه و تقاضا مانند وضعیت صادرات و واردات کشور و از سوی دیگر به شرایط بازارهای رقیب ارز مانند بازارهای طلا و مسکن و خودرو، چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی نیز بستگی دارد و از هم تاثیر می‌گیرند.

واعظ برزانی افزود: اما در مجموع پیش بینی‌ها حاکی از آن است که بازار ارز در سه ماه آینده با ثبات نسبی برخوردار خواهد بود.

این اقتصاددان با اشاره به راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز گفت: این مرکز در تامین این هدف که بتواند تقاضای ارز را در محدوده کالاهای تعریف شده به صورت یکپارچه و نسبتا سریع، تامین کند؛ موفق بوده است.

وی ادامه داد: کاهش تعدد نرخ‌های ارز ضرورت اجتناب نا‍پذیری است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت؛ چرا که نرخ ارز متعدد مسائل مزمن مانند رانت و فساد را به همراه خواهد داشت که البته باید براساس شرایط کنونی اقتصاد هم این تصمیم را اتخاذ کرد.

واعظ برزانی با اشاره به اینکه یکی از اهداف راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین ارز نیازهای واقعی و ساماندهی بازار ارز است، اظهار کرد: این موضوع نیز در محدوده تعریف شده خود به طور نسبی موفق بوده است. ‍

کد خبر: ۲۳۳٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha