۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
«بی آبی» متن زندگی حاشیه نشینان؛ اعلام کسری آب، بدون لحاظ افاغنه!
بازار از کرمان گزارش می دهد

«بی آبی» متن زندگی حاشیه نشینان؛ اعلام کسری آب، بدون لحاظ افاغنه!

کرمان– بی آبی در شهر کرمان ادامه دارد به خصوص در شهرک های حاشیه ای شهر کرمان مردم برای تامین آب شرب با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند.

بازار؛ گروه استان ها: مشکل تامین آب شرب مردم در شهر کرمان همچنان ادامه دارد و طرح های ارائه شده برای حل مشکل بی آبی در استان بی نتیجه مانده است.

این طرح ها هر چند کمی از بار مشکلات در برخی از محله های شهر را کاسته است اما همچنان در کوچه پس کوچه های این شهر و به خصوص در شهرک های حاشیه ای مردم با مشکلات جدی برای تامین آب مواجه هستند.

در اکثر این مناطق آبرسانی به صورت سیار انجام می شود و مردم برای تامین آب مورد نیاز با چالشهای جدی مواجه شده اند.

مشکل آب شرب در شهر کرمان همچنان پا برجا مانده است و طرح هایی که گفته می شد با اجرای آن ها مشکل آب شهر رفع می شود نتوانسته مشکلات را از بین ببرد

در حالیکه وارد دومین ماه از تابستان شده ایم که مشکل آب شرب در شهر کرمان همچنان پا برجا مانده است و طرح هایی که گفته می شد با اجرای آن ها مشکل آب شهر رفع می شود، نتوانسته مشکلات را از بین ببرد و همچنان مردم در شهرک های سیدی، چهارده معصوم شیشه گر و برخی کوچه و پس کوچه های شهر آب آشامیدن ندارند.

طبق برآورد صورت گرفته مشکل بی آبی در کرمان هم اکنون گریبان یک هفتم از جمعیت قانونی این شهر را گرفته است در این میان جمعیت افاغنه غیر مجازی که در کرمان زندگی می کنند و تعداد آنها نیز قابل توجه است در نظر گرفته نشده است.

حاشیه نشینان کرمان در گیر تنش شدید آبی

گفته می شود جمعیتی که با تنش آبی جدی مواجه هستند ۸۰ تا ۱۲۰ هزار نفر می باشد این در حالی است که در مابقی شهر نیز افت فشار جدی در شبکه آب وجود دارد.

به نظر می رسد بیشترین مشکل در شهرک های حاشیه ای شهر وجود دارد و آبرسانی به این شهرک ها به وسیله تانکر انجام می شود نکته قابل توجه اینکه بسیاری از این مناطق از امتیاز آب قانونی نیز برخوردار هستند.

این مناطق جدا از بقیه مناطق شهر هستند که مردم از افت شدید فشار آب گلایه زیاد دارند این در حالی است که در برخی دیگر از مناطق شهر مشکلی وجود ندارد.

محمد یکی از حاشیه نشبینان شهرک شیشه گر است که به خبرنگار بازار گفت: سال گذشته وضعیت کمی خوب بود و در برخی از ساعتها امکان آبگیری منبع های آب وجود داشت اما در سال جاری به صورت کلی آبی در شبکه آب وجود ندارد و آب به صورت سیار تامین می شود.

شهروند کرمانی: سال گذشته وضعیت کمی خوب بود و در برخی از ساعتها امکان آبگیری منبع های آب وجود داشت اما در سال جاری به صورت کلی آبی در شبکه آب وجود ندارد و آب به صورت سیار تامین می شود

وی عنوان کرد: سال گذشته از ساعت چهار تا شش صبح آب بود و مشکل را مدیریت می کردیم اما امسال فقط باید از تانکرها آب بگیریم که کاری بسیار مشکل ساز است.

وی گفت: امتیاز آب قانونی داریم اما بین ما و مردمی که در مرکز شهر زندگی می کنند فرق وجود دارد و روزهاست هیچ آبی وارد شبکه نشده است.

گرمای ۴۰ درجه و کولرهایی که آب ندارند

زهرا یکی دیگر از مردم حاشیه نشین در شهرک سیدی گفت: مشکل بی آبی مختص مناطقی که ساخت و ساز غیر قانونی شده نیست بلکه مردم در اکثر شهرک آب ندارند، یک تانکر تهیه کردیم که برای ذخیره آب هم با مشکل مواجه شده ایم سال گذشته همین تانکر را آب می کردیم و در طول روز با صرفه جویی استفاده می کردیم، وسایل سرمایشی مانند کولر کلا کار نمی کنند و آبی برای روشن کردن این وسایل وجود ندارد.

وی گفت: دمای کرمان این روزها بالای ۴۰ درجه است اما باید با پنکه سر کنیم و آبی هم برای استحمام وجود ندارد یک تانکر دو روز در میان می آید و فقط می توانیم چند ظرف آب برای شرب برداریم، چون تانکر وارد کوچه ها نمی شود عملا باید ظرف به دست دنبال تانکر آب باشیم.

حسن دیگر شهروند حاشیه نشین با بازار گفت: در شهرک شهید همت در کوچه ۱۷ یک کارگاه ضایعاتی آب دارد اما مردم آب خوردن ندارند.

وی ادامه داد: در این دمای هوا در شهر کرمان مدتهاست آب نداریم.

میزان آب تامینی کرمان ۱۸۴ هزار متر مکعب و نیاز آب شهری ۲۱۵ هزار متر مکعب در شبانه روز است که شاهد ۲۰ درصد کسری آب در شهر کرمان هستیم.

مدیرعامل شبکه آب و فاضلاب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: این آمار مربوط به جمعیت مجاز شهر کرمان است و با احتساب جمعیت افاغنه این آمار بیشتر می شود.

علیرضا عبدیان ادامه داد: بر اساس محاسبات دو هزار و ۹۵۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی داریم و وقتی حاشیه را جدا می کنیم بین ۸۰ هزار تا ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارند.

وی گفت: تامین آب کرمان ۱۰۴ حلقه چاه تامین می شود که البته میزان دبی آب به دلیل خشکسالی کاهش یافته است.

وی از حفر هشت حلقه چاه جدید برای رفع مشکل آب شرب کرمان خبر داد.

نماینده مجلس: امیدواریم با تامین اعتبارات به موقع شاهد افتتاح آب خلیج فارس در زمانی اندک باشیم تا مشکل حل شود

عملا شهر کرمان با کسری آب جدی مواجه شده است و این مساله به دلیل گرمای بیش از حد دمای هوا و البته خشکسالی و عدم برنامه ریزی مسئولان با توجه به شرایط بی آبی است.

نماینده مردم کرمان در مجلس به خبرنگار بازار گفت: امیدواریم با تامین اعتبارات به موقع شاهد افتتاح آب خلیج فارس در زمانی اندک باشیم تا مشکل حل شود.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: در سفر رئیس جمهور به کرمان دستور لازم برای اجرای سریع این خط انتقال آب داده شده است و امیدواریم این کار اجرا شود.

وی افزود: خشکسالی و کمبود آب در ابعاد مختلف مشکل جدی شهر کرمان است که رفع این مشکل به برنامه ریزی نیاز دارد و کار نیز در حال انجام است.

وی از مردم خواست در کوتاه مدت با صرفه جویی در مصرف آب از هدر رفت آب به صورت جدی خودداری کنند.

باید دید مسئولان برای دو ماه باقیمانده تابستان در کرمان چه راهکاری برای رفع مشکل شهروندان کرمانی به خصوص در حاشیه شهر دارند.

کد خبر: ۲۳۳٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha