۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
قیمت مرغ ۳ برابر افزایش یافته است| بانک مرکزی ارز مورد نیاز تامین نهاده های دامی را تخصیص دهد
نمایندگان مجلس مطرح کردند؛

قیمت مرغ ۳ برابر افزایش یافته است| بانک مرکزی ارز مورد نیاز تامین نهاده های دامی را تخصیص دهد

نمایندگان ضمن انتقاد از سیاست های اعمال شده در حوزه تولید گوشت مرغ و حذف ارز ترجیحی نسبت به عدم تامین ارز مورد نیاز نهاده های دامی واکنش نشان دادند.

به گزارش بازار، احد آزادیخواه در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درخصوص بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاه های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور گفت: در ایام محرم که مصادف با بازگشت حجاج است، میزان مصرف پروتئین سفید و گوشت افزایش یافته است. مجموعا در کشور ۱۷ هزار مرغداری فعال گوشتی داریم که حدود ۷۰ هزار نفر در این عرصه فعالیت می کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم ادامه داد: ظرفیت تولید سالانه کشور ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ است که روزانه ۶ هزار تن می شود، اگر ظرفیت را بکار بگیریم بیش از نیاز تولید می کنیم و مازاد را می توانیم صادر کنیم، اما اکنون به وارد کننده گوشت مرغ تبدیل شده ایم که جای تاسف دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه مجلس با همکاری دولت موضوع کالابرگ الکترونیک را به منظور تقویت قدرت خرید مردم تصویب کرد، گفت: متاسفانه امروز قدرت خرید مردم کاهش یافته و از سوی دیگر میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری از ۱۳۰ میلیون قطعه به ۸۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه کاهش پیدا کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: بانک های مرکزی و کشاورزی باید برای تامین ارز نهاده های دامی فکری کنند تا نهاده ها به دست تولیدکنندگان و مرغداران برسد.

رانت ها را جمع کنید، در دولت انقلابی جای این گونه کارها نیست
در ادامه منصورعلی زارعی کیاپی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: ۸۵ درصد برنج مورد نیاز کشور در استان های شمالی کشت می شود، اما این روزها شرایط سختی داریم. چه اتفاقی رخ داده که قیمت برنج به نصف رسیده است؟ آیا هزینه تولید و تورم کاهش یافته است؟

وی ادامه داد: چه می شود که دولت برای تامین نیاز بازار ۲ میلیون تن برنج وارد می کند که بیشتر از نیاز داخلی است، چرا قانون قیمت گذاری رعایت نمی شود؟ امروز برنج کاران در کنار انبارهای برنج خود ناله می کنند اما کسی محصول آنها را نمی خرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص تامین ۹۰ درصد نیاز مواد غذایی در داخل کشور مغایرت دارد، ادامه داد: می توان ۸۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز کشور را که از طریق واردات تامین می شود را در عرض ۳ سال با افزایش بهره وری تامین کنیم.

زارعی تصریح کرد: رانت ها را جمع کنید، در دولت انقلابی جای این گونه کارها نیست. مردم، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نگران هستند.

قیمت مرغ ۳ برابر افزایش یافته است
در ادامه غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم گفت: یکی از مواردی که طی سال های اخیر وقت زیادی را از وزارت جهاد کشاورزی گرفت موضوع کاشت یک میلیارد نهال بود که کارها را به حاشیه برد. حذف ارز ترجیحی و یارانه قابل توجه از بخش کشاورزی، شرایط امروز را رقم زده و بخشی از دامداران کوچک و متوسط حذف شده اند که نوعی آسیب به چرخه تولید پروتئین است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: کشوری که تولیدکننده بود، امروز افتخار می کند که می تواند به موقع گوشت مرغ، تخم مرغ نطفه دار و گوشت قرمز مورد نیاز کشور را وارد کند!

وی با اشاره به اینکه افرادی که اعلام می کردند حذف ارز ترجیحی تاثیری بر سفره مردم ندارد، باید بدانند که قیمت مرغ ۳ برابر افزایش یافته است، ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس درخصوص تعیین قیمت گندم جلسه به موقعی برگزار و قیمت ۱۷ هزار تومانی را اعلام کرد، اما این موضوع عملی نشد. شاهدیم علی رغم داشتن گندم، مردم به دلیل کمبود آرد در صف نان هستند.

کد خبر: ۲۳۳٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha