۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
هراس سوداگران از مالیات سنگین خانه های خالی/ همیشه پای یک وزیر در میان است!
بازار از گره کور اخذ مالیات گزارش می دهد

هراس سوداگران از مالیات سنگین خانه های خالی/ همیشه پای یک وزیر در میان است!

با گذشت بیش از چهار ماه از رونمایی سامانه ملی اسکان، هنوز هم گره کور شناسایی واحدهای خالی از سکنه و اخذ مالیات از این واحدها باز نشده اما ظاهرا مجلسی ها عزم خود را جزم کرده اند تا با کشاندن وزیر اقتصاد به مجلس این مسیری که سالهاست در بن بست قرار دارد را باز کند.

اکبر محمودی؛ بازار: در بهمن ماه پارسال و در روزی که سامانه املاک و اسکان توسط وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد، شاید خود محمد اسلامی هم پس از انتقاد از مسیری که وزرای قبلی این وزارتخانه برای راه اندازی سامانه املاک و اسکان برداشته بودند تصور نمی کرد که با گذشت بیش از چهار ماه هنوز این سامانه عملیات اجرایی خود را آغاز نکرده باشد.

این تاخیر در اجرایی شدن سامانه املاک این بار مجلسی ها را هم آزرده خاطر کرده و به نظر می رسد مجلس یازدهم علاقمند است تا یک با برای همیشه اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه را اجرایی کند تا شاید تا حدودی با ورود تعدادی از واحدهای خالی از سکنه به بازار، تعادلی میان عرضه و تقاضا ایجاد شود.  

ورود مجلس به موضوع مالیات بر خانه های خالی از سکنه به نظر می رسد بعد از تصویب در کمیسیون اقتصادی دولت مبنی بر اینکه اختیار اخذ مالیات از خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی داده شود تا بتوانند مالیات خانه‌های خالی را بگیرند جدی تر شده است.

پیگیری مجلسیها برای اخذ مالیات به حدی جدی شده است که قرار است نمایندگان مجلس از دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص این تاخیر و اجرا نشدن آن از او طرح سوال کنند

پیگیری مجلسی ها برای اخذ مالیات به حدی جدی شده است که قرار است نمایندگان مجلس از دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص این تاخیر و اجرا نشدن آن از او طرح سوال کنند.  

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در دور یازدهم مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به کلید خوردن طرح سوال از دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی گفته بود که طرح سوالی درباره اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در صحن علنی مجلس به جریان افتاده و بسیاری از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند.

به نظر می رسد با رونمایی از سامانه اسکان توسط محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه پارسال این بار پای، دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در میان باشد. چرا که تا قبل از رونمایی از سامانه قرار بود وزارت راه و شهرسازی تا سال ۹۴ این سامانه را ایجاد کند.

بنابراین گزارش، قانون مالیات بر خانه‌های‌خالی، ۱۵ سال است که در کشور اجرا نمی‌شود و در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بر خانه‌های ‌خالی نیز گنجانده شده است. بدین ‌ترتیب قانون هم شامل مالیات بر اجاره و هم مالیات بر خانه‌های خالی است. قانون مالیات بر خانه‌های خالی، پیش‌تر و قبل از سال ۱۳۸۰ نیز وجود داشت. اما از آنجاکه از یک سو از کارآمدی لازم برخوردار نبود و از سوی دیگر خانه‌های خالی نیز با شفافیت قابل شناسایی نبودند، در اصلاحیه قانون و در اسفندماه ۱۳۸۰ حذف شد. تا اینکه دیگر بار در اصلاحیه سال ۱۳۹۴ این ماده قانونی با ترتیبات جدید احیا شد.

کارشناسان بر این باور هستند چرا فردی که چندین واحد مسکونی دارد و در حال سرمایه‌گذاری بر روی این بخش است، نباید مالیات پرداخت کند؟ سال‌هاست که بحث دریافت مالیات از خانه‌های خالی در کشور مطرح شده اما متاسفانه هنوز اجرا نشده است. هر چند برخی فعالان بازار مسکن و کارشناسان اقتصاد مسکن می گویند که اگر مالیات بر خانه های خالی از سکنه اخذ و اجرایی شود نباید منجر به رشد قیمتها شود.

سامانه املاک نمی‌تواند مشکلات بازار مسکن را حل کند بلکه تنها درآمد مالیاتی دولت را افزایش خواهد داد

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با  بازار می گوید: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه باید به گونه ای باشد که موجب افزایش قیمت مسکن نشود، چرا که بیش از ۹۵ درصد فعالیت‌های بخش مسکن را سازندگان و انبوه سازان و بخش خصوصی انجام می‌دهند و به عبارتی دولت در عرضه و تقاضا و قیمت شاید نقشی نداشته باشد اما قطعا با اجرای سیاستها و تسهیل گری می تواند روند عرضه و تقاضا را بهبود ببخشد.

وی معتقد است که اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه، شاید زمان‌بر باشد و علیرغم قانون و آماده‌سازی سامانه املاک به دلیل عدم همکاری سایر بخش‌ها اجرایی نشده است. پس بنابراین انتظارات از چنین قانونی را نباید بالا برد چرا که این قانون نمی‌تواند مشکلات بازار مسکن را حل کند بلکه تنها درآمد مالیاتی دولت را افزایش خواهد داد.

اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که وجود دو و نیم میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور نشان می دهد که چه حجم زیادی سرمایه در پشت این واحد مسکونی خوابیده است.  

به گفته کارشناسان مسکن ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور داریم که نبود یک ساز و کار مناسب مالیاتی باعث شده تا این واحدهای مسکونی  اغلب هم در مناطق مرفه و به شکل لوکس ساخته شوند. هرچند که در مناطق کم برخوردار شهری نیز واحد های خالی زیادی وجود دارد.

مهدی غلامی کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه که تاخیر در ایجاد سامانه املاک و اسکان موجب شده تا اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه که یک مساله کوچک در این سامانه است، سالها معطل بماند.

او معتقد است که با دریافت مالیات بر خانه های خالی از سکنه تعادل در بازار مسکن ایجاد خواهد شد.

هیئت دولت مجوز در اختیار قرار دادن این اطلاعات را در سامانه املاک و اسکان و برای استفاده سازمان امور مالیاتی صادر کرده است بنابراین به نظر می رسد اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه بزودی عملیاتی شود

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه قرار نیست در فصل نقل و انتقالات عملیاتی ‌شود به خبرنگار  بازار گفت: شناسایی واحدهای خالی از سکنه مقدمه اخذ مالیات است.  و همانطور که می دانید بهمن ماه سال گذشته سامانه املاک و اسکان توسط وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

وی افزود: آنچه که برای ما مهم است این است که بتوانیم برنامه های خود را هر چه زودتر عملیاتی کنیم. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که باید سایر نهادها و دستگاهها نیز اطلاعات لازم را در سامانه مزبور بارگذاری کنند.

محمودزاده با اشاره به اینکه با مصوبه دولت در کمیسیون اقتصادی  مقرر شد تا این اختیارات به سازمان امور مالیاتی داده شود تا بتوانند مالیات خانه‌های خالی را بگیرند ادامه داد: هیئت دولت مجوز در اختیار قرار دادن این اطلاعات را در سامانه املاک و اسکان و برای استفاده سازمان امور مالیاتی صادر کرده است بنابراین به نظر می رسد اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه بزودی عملیاتی شود.

محمودزاده تصریح کرد: با مصوبه هیئت دولت، بخشی از بارگذاری اطلاعات در این سامانه انجام شده و به زودی این برنامه اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

دارندگان مسکن که به امید گران شدن واحدهای مسکونی خود آنها را خالی نگه داشته اند به گوش باشند که مالیات سنگینی باید بپردازند

اگر جدیت مجلسی ها ادامه یابد به طور قطع امسال، سال آغاز شناسایی واحدهای خالی از سکنه خواهد بود و دارندگان مسکن که به امید گران شدن واحدهای مسکونی خود آنها را خالی نگه داشته اند به گوش باشند که مالیات سنگینی باید بپردازند.

کد خبر: ۲۳٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha