بهبود شاخص کسب‌وکار در گرو هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی است
رئیس اتاق مشهد:

بهبود شاخص کسب‌وکار در گرو هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی است

محمدرضا توکلی زاده، رئیس اتاق مشهد می‌گوید: بهبود محیط کسب‌وکار که ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم دارد، نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محمدرضا توکلی زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: بهبود جایگاه و رتبه این استان در مؤلفه‌هایی که بر شاخص محیط کسب‌وکار اثرگذار هستند و ازقضا، رونق اقتصادی و معیشت را نیز موجب می‌شوند، در سایه همراهی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی میسر می‌شود.

توکلی زاده در صدوپنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی افزود: اتاق مشهد در یک ماه اخیر، با تشکیل ۲۰ کمیسیون تخصصی- مشورتی، احصاء دقیق مشکلات و چالش‌های فعالان اقتصادی توسط ارکان کارشناسی این مجموعه، تحلیل عوامل مخل فضای کسب‌وکار استان و درنهایت جمع‌بندی راهکارهای بخش خصوصی، آمادگی مشورت‌دهی و تعامل با بخش دولتی استان را در جهت حل مسائل شاخص این بخش دارد.

وی ادامه داد: کمیسیون‌ها بازوان تخصصی اتاق بازرگانی به شمار می‌آیند و ترکیب آن‌ها متشکل از نخبگان و صاحب‌نظران بخش‌های مرتبط اقتصادی و تشکلی است. این‌چنین ظرفیتی اگر به‌درستی هدایت و منطبق بر برنامه‌ها حرکت کند، یک پشتوانه مشورتی ارزشمند برای هیات نمایندگان اتاق مشهد و توأمان پتانسیل خوبی برای نهادهای متولی به شمار می‌آید البته اگر دغدغه و همگرایی کافی برای گره‌گشایی از موانع وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: برآیند همه این اقدامات در غایت امر، بر ارتقای جایگاه استان در رتبه کسب‌وکار و رفع موانع این حوزه اثرگذار خواهد بود.

او یکی از مصادیق این موضوع را در بحث چالش شهرک‌های صنعتی برای تأمین زیرساخت‌ها دانست و تأکید کرد: این نواحی مهم صنعتی و اقتصادی، زمانی با رونق و جذب سرمایه‌گذاری مواجه می‌شوند که بعضی نیازهای حداقلی آن‌ها تأمین شود.

علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی در تکمیل اظهارات توکلی‌زاده، به دستور کار اول این جلسه پرداخت و از موانع و مشکلات شهرک صنعتی توس مشهد در حوزه زیرساختی سخن گفت و توضیح داد: مطالبات شاخصی که در رابطه با مسائل زیرساختی این شهرک مطرح است، شامل: ضرورت اصلاح و تعریض جاده شهرک صنعتی توس به جاده شاندیز (بازسازی جاده حسن‌آباد)، رفع مشکل دسترسی و بهره‌برداری از خط متروی مشهد- گلبهار در محل ایستگاه شهرک صنعتی توس و ورزشگاه ثامن، بررسی و رفع مشکل اسناد مالکیتی ۴۰ واحد صنعتی فاز ۳ شهرک صنعتی توس (دارای عرصه موقوفه)، احداث پل روگذر یا زیرگذر جهت دسترسی از مسیر آزادراه در حال ساخت مشهد- چناران و ایستگاه قطار شهری در حال احداث مشهد- گلبهار به شهرک صنعتی توس و ضرورت تأمین برق و گاز پایدار در شهرک صنعتی توس (با توجه به اعلام آمادگی و مشارکت واحدها) هستند.

وی افزود: همچنین ضرورت پیگیری نهادهای متولی جهت تخصیص یک درصد از مالیات بر ارزش‌افزوده واحدهای صنعتی بابت ایجاد، تکمیل و نوسازی زیرساخت‌ها و راهبری این شهرک، واگذاری ایستگاه آتش‌نشانی این پهنه صنعتی به سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد، نوسازی تجهیزات مخابراتی و ارتقای خطوط ADSL و فیبر نوری جهت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی توس و رفع موانع راه‌اندازی پروژه بین‌المللی توسعه صادرات کسب‌وکارهای نوین، از دیگر موضوعات زیرساختی شهرک صنعتی توس هستند که توسط واحدهای مستقر در آن، مطالبه و پیگیری شده‌اند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود در راستای رفع معضل زیرساختی شهرک صنعتی توس، شرکت برق منطقه‌ای در موضوع اجرای تکالیف بند «م» تبصره ۱۵ بودجه سال ۱۴۰۲، حداکثر ظرف مدت یک هفته سهم استان از ۵۰ درصد درآمدهای حاصل از اصلاح بهای برق را پیگیری و نسبت به اجرای تکالیف بند «م» در شهرک‌ها اقدام نماید.

لبافی متذکر شد: در رابطه با موضوع بررسی و رفع مشکل اسناد مالکیتی ۴۰ واحد صنعتی فاز ۳ شهرک صنعتی توس که دارای عرصه موقوفه هستند نیز، حسب گزارش اداره کل اوقاف و امور خیریه و شرکت شهرک‌های صنعتی، پیشنهاد می‌شود تا شورا مقرر نماید با عنایت به اینکه تمامی فرآیندها و مکاتبات در این خصوص فی‌مابین این دو دستگاه صورت پذیرفته، حداکثر ظرف مدت سه ماه با رفع موانع مطرح شده توسط دو دستگاه متولی (اداره کل اوقاف و شرکت شهرک‌های صنعتی) نسبت به صدور اسناد مالکیتی ۴۰ واحد صنعتی اقدام گردد.

دستور استانداری برای پیگیری مشکلات شهرک صنعتی توس

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز با تأکید بر این نکته که درباره حل مشکلات شهرک صنعتی توس و واگذاری ایستگاه آتش‌نشانی شهرک به سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد و انجام آموزش‌ها برای واحدها در شهرک صنعتی توس، نباید معطل مذاکرات بیشتر بمانیم، عنوان کرد: در این زمینه بایستی هزینه‌ها، نیروی انسانی و تجهیزات از سوی شهرک مذکور تأمین شود و مدیریت تخصصی، آموزش و… با سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد باشد تا اگر حادثه‌ای رخ داد، سریعاً کمک‌رسانی انجام بگیرد و از سویی، اقدامات پیشگیرانه تخصصی نیز اعمال شود.

وی درباره موضوع اصلاح و تعریض جاده شهرک صنعتی توس به جاده شاندیز (بازسازی جاده حسن‌آباد)، به‌عنوان دیگر مشکل زیرساختی شهرک صنعتی توس نیز گفت: نظر بر این است که بر اساس توافق قبلی و مطابق با آنچه در خصوص بازسازی ۲ کیلومتر از این جاده صورت گرفته، ادامه کار دنبال شود. بر اساس فرمول قبلی، شهرداری باید با توجه به ترافیک زیاد در آن جاده، اقدام به بازسازی این مسیر کند و تا پایان مهرماه بایستی این مهم اجرایی گردد.

استاندار خراسان رضوی درباره ضرورت تأمین برق و گاز پایدار برای واحدهای فعال در شهرک صنعتی توس به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات زیرساختی این منطقه، تصریح کرد: فعالیت پایدار مراکز صنعتی این شهرک، موضوع مهمی برای استان به شمار می‌آید و شرکت برق منطقه‌ای باید تکلیف قانونی خود را در این رابطه به انجام برساند و از ظرفیت‌های قانونی موجود در این زمینه بهره گرفته شود. تأمین برق برای این واحدها باید پیگیری و اجرای آن نیز دنبال شود.

نظری درباره تأمین گاز مورد نیاز جهت فعالیت نیروگاه ۲۵ مگاواتی برق شهرک صنعتی توس و ورود آن به مدار نیز، با اشاره به اینکه این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری خواهیم کرد، تأکید نمود: در برخی موارد برای تأمین گاز دچار محدودیت هستیم؛ اما در برخی مقاطع باید به استثنائات توجه نمود. البته این نیروگاه نیز بایستی ازلحاظ فنی، همه مدارک را به قصد تأمین سوخت ارائه دهد. این موضوع را نیز به‌طورجدی پیگیری خواهیم کرد تا از حل مشکل این نیروگاه، اطمینان حاصل شود.

پیشنهاداتی که پیش‌ازاین در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی جمع‌بندی شده بود، برای حل مشکل این شهرک صنعتی به تصویب رسیدند.

کد خبر: ۲۳۳٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha