توافقنامه ایجاد مرکز داوری مشترک ایران و تاجیکستان امضا شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

توافقنامه ایجاد مرکز داوری مشترک ایران و تاجیکستان امضا شود

رئیس اتاق ایران با اشاره به افزایش مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان و فقدان سیستم اعتبار اسنادی پیشنهاد کرد: برای رفع مشکل دعاوی حقوقی میان تجار، مرکز داوری مشترک ایجاد شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در تهران با حضور در اتاق ایران، با حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد. در این دیدار راه‌های افزایش همکاری‌های تجاری میان ایران و تاجیکستان مورد بررسی قرار گرفت.

سفیر تاجیکستان در این نشست با اشاره به روند افزایشی مبادلات تجاری دو کشور، گفت: در طول سه سال اخیر حجم تجارت دو جانبه ایران و تاجیکستان پنج برابر افزایش یافته به طوری که در سال گذشته میلادی به رقم ۲۳۹ میلیون دلار رسید. البته در ۵ ماه اول امسال حجم مبادلات دو کشور با مقداری کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۹۵ میلیون دلار رسید. اما پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال به آمار سال گذشته یا بیشتر از آن دست پیدا کنیم.

زاهدی با اشاره به هدف‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در مبادلات دو کشور از آمادگی تاجیکستان برای سفر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به این کشور خبر داده و افزود: تصمیم داریم هم‌زمان با این سفر یک همایش تجاری با حضور ۱۰۰ تاجر تاجیکی برگزار کنیم و امیدواریم با همراهی اتاق ایران بتوانیم دست‌کم به همین تعداد تجار و فعالان اقتصادی ایران هم در این همایش حاضر شوند.

او با اشاره به برگزاری اکسپوی تاجیکستان و دیگر نمایشگاه‌های تجاری و صنعتی این کشور در ماه‌های آینده از اتاق ایران و فعالان اقتصادی خواست تا در این رویدادها نیز حضور فعالی داشته باشند.

حسین سلاح ورزی رئیس اتاق ایران نیز با بیان اینکه با وجود روند افزایشی حجم مبادلات ایران و تاجیکستان اما حجم مبادلات دو کشور امسال تازه به سطح مبادلات سال ۹۲ یعنی ۱۰ سال پیش رسیده و بنابراین این میزان حجم تجاری هنوز راضی‌کننده نیست.

او با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به تاجیکستان تأکید کرد: اتاق ایران هم‌راستا با دولت برای گسترش همکاری‌های تجاری با تاجیکستان تلاش می‌کند و در این راستا هیاتی از استان‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی برای حضور در همایش تجاری ایران و تاجیکستان آماده خواهیم کرد.

سلاح ورزی با تأکید بر ضرورت همکاری‌های بلندمدت در آینده میان اتاق‌های دو کشور بیان کرد: فعالان اقتصادی و اعضای اتاق در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی، مخابرات و فناوری اطلاعات، خدمات فنی و مهندسی و صنعت احداث، جاده‌سازی، سدسازی و ساختمان‌سازی و همچنین در حوزه معدن امکان توسعه همکاری‌ها با تاجیکستان را داشته و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک هستند.

او با استقبال از حضور در همایش تجاری تاجیکستان و ایران گفت: این همایش می‌تواند نقطه آغازی برای مذاکرات رودررو و شروع دور تازه‌ای از همکاری‌های نزدیک میان تجار دو کشور باشد.

سلاح ورزی همچنین با اشاره به روند افزایش مبادلات دو کشور و فقدان سیستم اعتبار اسنادی و ال سی گفت: یکی از مشکلات فعلی رسیدگی به دعاوی و شکایات و موارد اختلافی است که بین تجار دو کشور ایجاد می‌شود. پیشنهاد می‌کنم در جریان حضور هیات تجاری ایران در همایش ایران و تاجیکستان یک توافقنامه بین دو اتاق برای ایجاد مرکز داوری مشترک و حل اختلافات احتمالی به امضا برسد.

کد خبر: ۲۳۳٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha