۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
سایه سنگین گرانی بر بازار میوه؛ قیمت‌هایی که با جیب مردم همخوانی ندارد
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

سایه سنگین گرانی بر بازار میوه؛ قیمت‌هایی که با جیب مردم همخوانی ندارد

لرستان- میوه‌های بهاری در لرستان با هزینه‌های گزافی به فروش می‌رسد و خرید آن از توان مردم خارج است و کسی متاسفانه پاسخگوی این نابسامانی نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها میوه‌های خوش رنگ ولعاب در جلوی مغازه‌ها و یا روی چرخ‌های دوره گرد هر کسی را به سمت خود می‌کشاند، اما با قیمت‌هایی که با جیب مردم همخوانی ندارد در حد همان نگاه باقی می‌ماند و به خرید نمی‌رسد.

قیمت میوه‌های فصل بهار در لرستان با قیمت‌های گزافی به فروش می‌رسد این در حالیست که بیشتر این میوه‌ها تولید استان است و هزینه‌ای صرف نقل و انتقالات داده نمی‌شود.

از طرفی همانند سنوات قبل خرید میوه از باغداران ارزان بوده و سود زیادی به جیب باغداران نمی‌رود، حال جای سوال است که چرا باید قیمت میوه‌های بهاری به گونه‌ای باشد که خرید آن از عهده قشر متوسط جامعه هم بر نیاید و حتی برخی خانواده‌ها توان خرید یک کیلو را در کل فصل بهار نداشته باشند.

قیمت نامتعارف میوه در لرستان
با وجود اینکه مدیریت صحیحی در بخش کشاورزی وجود ندارد و در ایام مختلف سال قیمت محصولات کشاورزی و باغی در استان تعادل خاصی ندارد به طوری که در یک فصل قیمت محصولات آنقدر ارزان می‌شود که باغداران محصولات خود را در کنار خیابان‌ها می‌ریزند و می‌روند و یا در یک فصل قیمت میوه به حدی بالا می‌رود که از توان مردم خارج است و از نخریدن روی دست فروشندگان می‌ماند و خراب می‌شود، اما در این بین کشاورزان و باغداران هستند که با وجود بیشترین زحمت کمترین سود شامل حالشان می‌شود.

قیمت میوه‌های نوبرانه امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته، هم قدرت خرید مردم کم شده و هم شیوع ویروس کرونا باعث شده مردم خرید کمتری داشته باشند

حمید خورشیدوند یکی از مغازه‌داران خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت میوه طی چند روز اخیر افزایش بیشتری یافته است، اظهار داشت: قیمت میوه‌های نوبرانه امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته، هم قدرت خرید مردم کم شده و هم شیوع ویروس کرونا باعث شده مردم خرید کمتری داشته باشند.

وی افزود: واقعا وسع مردم برای خرید میوه‌ای مانند گیلاس با کیلویی ۴۰ الی ۴۵ هزار تومان، زردآلو کیلویی ۳۵ الی ۴۰ هزار تومان و گوجه سبز کیلویی ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان نمی‌رسد، ما هم که مغازه‌دار هستیم میوه را گران خرید می‌کنیم و با توجه به اینکه هزینه کرایه برای حمل می‌دهیم و با این گرانی بنزین، کرایه نیز افزایش یافته است مجبوریم با مبلغی اضافه بر آن اجناسی که داریم را بفروشیم.

سودهایی که به جیب دلالان می‌رود
خورشیدوند عنوان کرد: واقعا مردم قدرت خرید حتی یک کیلو را ندارند چه برسد به اینکه بخواهند دو الی سه کیلو خرید کنند؛ میوه از باغدار ارزان خریداری می‌شود ولی دلالان هستند که باعث می‌شوند نه باغدار سود کند و نه مردم با قیمت مناسبی خرید کنند.

با توجه به اینکه لرستان از استان‌های با درآمد پایین محسوب می‌شود و نرخ بیکاری در این استان بسیار بالا بوده و مردم درآمد قابل توجهی ندارند، این قیمت میوه نجومی به شمار می‌رود و از توان خرید خیلی از مردم خارج است.

گرانفروشی میوه وجود دارد اما این گران فروشی توسط افرادی است که به صورت سیار میوه می‌فروشند

اسدپور معاون اتاق اصناف لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن اظهار اینکه با توجه به نظارتی که داریم گران فروشی میوه وجود دارد اما این گران فروشی توسط افرادی است که به صورت سیار فروش میوه را دارند، افزود: کاسبانی که بر اساس نظام صنفی پروانه کسب دارند درصدی که برای فروش میوه مشخص است را رعایت می‌کنند اما کسانی که به صورت سیار هستند گران می‎فروشند.

وی با بیان اینکه میوه خارجی در استان کم است و بیشتر میوه‌های سطح بازار تولید داخل است عنوان کرد: نظارت بر قیمت میوه داریم و تا جایی که بتوانیم با گرانفروشی برخورد می‌کنیم.

برخورد با گرانفروشی
معاون اتاق اصناف لرستان بیان کرد: برای افرادی که گرانفروشی می‌کنند پرونده تشکیل و به تعزیرات می‌دهیم، تعزیرات نیز بر اساس قانونی که دارند  جریمه اعمال می‌کنند.

اسدپور تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا خرید مردم نیز کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود گرانی میوه نداشته باشیم، قیمت‌ها کاهش یافته و در حال حاضر گیلاس کیلویی ۲۰ هزار تومان و زرد آلو کیلویی ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: زحمت تولید میوه با باغداران است ولی از دست باغدار ارزان خریداری و گران به فروش می‌رسد، زمانی میوه را به بارفورشی می‌آورند باید نظارت کامل در بارفروشی صورت گیرد ولی متاسفانه نیرو برای نظارت کم داریم و باید تعزیرات کمیته نیرو را تشکیل دهند تا نظارت‌ها به صورت همیشگی باشد.

اسدپور گفت: بنده نیز معترض این موضوع هستیم که از باغدار محصول را ارزان می‌خرند و گران می‌فروشند اما نظارت باید توسط صنعت و معدن انجام شود و بازرسان صنعت معدن باید نظارت کاملی بر این موضوع داشته باشند.

تاثیر کیفیت اجناس بر رشد قیمت
قوامی رئیس نظارت و بازرسی بر میادین میوه و تره بار لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سازمان حمایت از مصرف کننده نرخ مجاز افزایش قیمت میوه را ۱۰ تا ۳۰ درصد تعیین کرده و بازرسان ما به واحدهای صنفی مراجعه و قیمت فاکتور را با قیمتی که عرضه می‌کنند مقایسه کرده که اگر بیشتر از قیمت فاکتور بفروشند برخورد می‌کنیم.

وی افزود: البته کیفیت جنس تاثیر زیادی بر قیمت‌ها دارند، وقتی محصول را به صورت گلچین خریداری می‎کنیم مطمئنا قیمت بیشتری دارد تا محصولی که به صورت درهم خریداری می‌شود اما خیلی از مردم توجه به کیفیت جنس نمی‎‌کنند، از طرفی خیلی‌ها کم فروشی می‌کنند.

رئیس نظارت و بازرسی بر میادین میوه و تره بار لرستان عنوان کرد: کرایه ماشین و به موقع رسیدن میوه در سطح شهر نیز در افزایش قیمت تاثیر دارد چون خیلی از میوه‌ها را از شهرهای دیگر وارد می‌کنیم.

قوامی بیان کرد: جهاد کشاورزی هر زمانی که میوه‌ای در استان زیاد تولید شود، مازاد بر نیاز مردم را خریداری می‌کند، لذا سال گذشته در این راستا سیب شهرستان بروجرد برای تنظیم بازار نوروز خریداری شد.

پیش‌بینی کاهش قیمت میوه
رئیس نظارت و بازرسی بر میادین میوه و تره بار لرستان تصریح کرد: با وضعیتی که در بازار می‌بینیم پیش‌بینی می‌شود قیمت میوه رو به کاهش باشد؛ الان فقط اقشار پردرآمد قدرت خرید برخی میوه‌های نوبرانه را دارند و اقشار متوسط جامعه و افراد کم درآمد از میوه‌های با کیفیت پایین و پا درختی می‌توانند خرید کنند.

۱۵ تا ۲۰ هزار واحد صنفی فقط در شهرستان خرم‌آباد وجود دارد ولی بازرس کافی برای نظارت نداریم

قوامی با بیان اینکه به اندازه تمام واحدهای صنفی بازرس نداریم، گفت: ۱۵ تا ۲۰ هزار واحد صنفی فقط در شهرستان خرم‌آباد وجود دارد ولی بازرس کافی برای نظارت نداریم بنابراین مردم باید با ما هماهنگ باشند.

وی اظهار داشت: از مردم تقاضا داریم کمک کنند و در صورت مشاهده گرانفروشی تماس تلفنی بگیرند و اطلاع دهند کدام واحد صنفی گرانفروشی می‌کند و یا توزیع نمی‌کند که ما پیگیری و برخورد کنیم.

تشکیل جلسه برای تعیین نرخ میوه
رئیس اتاق اصناف لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای تعیین قیمت میوه زمانی اتحادیه انجام می‌داد و نرخ میوه را مشخص می‌کردند اما الان جهاد کشاورزی نیز در تعیین نرخ میوه سهیم شده است.

منوچهر اسبکوه افزود: بنا است جلسه‌ای در راستای تعیین نرخ میوه برگزار شود، در این جلسه بررسی‌ها انجام و قیمت مشخص می‌شود و بر اساس آیتم‌هایی که وجود دارد از زمانی که تولید میوه انجام می شود تا برداشت و توزیع محاسبه صورت می‌گیرد و نرخ معلوم می‌شود و این نرخ میوه در میدان تره‌وبار اعلام می‌شود.

وی عنوان کرد: بر مبنای قیمت مشخص شده باید هر واحد صنفی  درصد قانونی خود را بگیرد و اگر بیشتر از آن قیمت میوه را بفروشد گرانفروشی محسوب و تشکیل پرونده می‌شود.

تاثیر شیوع ویروس کرونا در خرید مردم
رئیس اتاق اصناف لرستان بیان کرد: بازرسان صنعت و معدن، اتاق اصناف و تعزیرات هماهنگ می‌شوند و با گرانفروشی برخورد می‌شود، تا الان نرخ میوه‌های نوبرانه از جمله زرد آلو بالا بوده ولی از این پس برنامه روی آیتم بندی انجام می‌شود تا نرخ میوه تفکیک شود.

اسبکوه با ابراز اینکه بنا است در جلسه صنعت و معدن قیمت‌گذاری انجام و تصمیم قطعی گرفته شود و سپس نظارت کامل بر روی قیمت‌ها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: قیمت میوه نیز بستگی به کیفیت میوه دارد، ظرف چند روز آینده محصولات بر اساس کارشناسی‌های انجام شده عرضه می‌شود.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا در خرید مردم نیز تاثیر داشته، الان پیش‌بینی قیمت برای تابستان نداریم و بستگی به شرایط و هزینه‌ها دارد؛ بنزین در شرایط حمل و نقل خیلی تاثیر دارد، برخی مواقع سیاست‌هایی اعمال می‌شود که بر روی قیمت‌ها تاثیرگذار است.

کد خبر: ۲۳٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha