۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
عطش «بم» و «بروات» فروکش کرد| شهرهای شرقی چشم به راه آب
فرماندار بم در گفتگو با بازار:

عطش «بم» و «بروات» فروکش کرد| شهرهای شرقی چشم به راه آب

بم- فرماندار بم با اشاره به بهره برداری از خط انتقال آب سد نسا به «بم» و «بروات» وعده داد که کلنگ آبرسانی به سایر شهرهای شرقی استان کرمان در هفته دولت به زمین زده می شود.

بازار؛ گروه استان ها: پروژه انتقال آب از سد نسا به بم و بروات با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان که از سال ۹۰ آغاز شده بود، در سفر اخیر رئیس جمهور به استان کرمان به بهره برداری رسید. بر این اساس جمعیت بیش از ۴۰ هزار نفری این منطقه از پروژه گفته شده بهره مند می شوند.

حجم مخزن این سد ۱۶۸ میلیون مترمکعب است و عمده آب آن از کوه های جبالبارز تامین می شود به همین دلیل آب این سد از کیفیت بالایی برخوردار است.

سد نسا نخستین و بزرگترین سد سنگ ریزه ای با رویه بتنی در کشور است. طول خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات ۵۷ کیلومتر است.

پروژه خط انتقال آب از سد نسا به بم و بروات دارای ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، دو مخزن ۱۰ و پنج هزار مترمکعبی، ۴۰ کیلومتر خط برق و فاز نخست تصفیه خانه با ظرفیت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است.

در فاز اول ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آّب مورد نیاز شهرهای بم و بروات به بهره‌ برداری رسیده و در فازهای بعد آبرسانی به سمت سایر شهرهای شرقی استان کرمان (نرماشیر، فهرج، ریگان و گنبکی) انجام می شود

ظرفیت خط آبرسانی از سد نسا هزار لیتر بر ثانیه است؛ در فاز اول ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آّب مورد نیاز شهرهای بم و بروات به بهره‌ برداری رسیده و در فازهای بعد آبرسانی به سمت سایر شهرهای شرقی استان کرمان (نرماشیر، فهرج، ریگان و گنبکی) انجام می شود.

طبق اعلام مسئولان تاکنون برای این پروژه بیش از ۹ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است. برای تکمیل فاز دوم اعتباری حدود هفت هزار میلیارد ریال و برای تکمیل فاز سوم ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

جزئیات پروژه انتقال آب سد نسا به بم و بروات

محمد برزنگ در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص پروژه ملی انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات اظهار کرد: طرح انتقال آب از سد نسا از سال ۹۰ کلنگ زنی شد.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی های متوالی، افت آب چاه ها و کاهش کیفیت آب اجرای این طرح جزو ضروریات بود.

برزنگ با اشاره به کیفیت بالای آب سد نسا گفت: فاصله این سد تا بم و بروات حدود ۵۷ کیلومتر است؛ مطمئن ترین و با کیفیت ترین آب برای این منطقه مربوط به سد نسا می شود که کار انتقال آب از سال ۹۰ آغاز شد.

فرماندار بم با بیان اینکه این پروژه تا سال گذشته دچار مشکل اعتباری بود، افزود: یکی از اولویت های ما در سفر سال گذشته هیئت دولت به کرمان آبرسانی به بم بود که مصوب شد و اعتباری برای آن تخصیص یافت.

برزنگ اظهار کرد: سال گذشته با چالش آب مواجه بودیم؛ با وجود اینکه بیش از ۳۰ حلقه چاه در مدار داشتیم اما برخی مشترکان تا ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیتشان آب داشتند. بر این اساس مجبور بودیم هنگام شب آب برخی مناطق را قطع کنیم تا برای روز بتوانیم مقداری آب در مخازن ذخیره کنیم.

برزنگ: با پی گیری های انجام شده اعتباری از سفر هیئت دولت برای این پروژه اختصاص یافت این در حالیست که ۹۰ میلیارد از این پروژه را به صورت منفی کار کرده بودیم و بدهکار بودیم

وی گفت: با پی گیری های انجام شده اعتباری از سفر هیئت دولت برای این پروژه اختصاص یافت این در حالیست که ۹۰ میلیارد از این پروژه را به صورت منفی کار کرده بودیم و بدهکار بودیم. آب سد نسا نهم تیرماه جاری به صورت رسمی به بم و بروات رسید.

فرماندار بم بیان کرد: در حال حاضر و در فاز اول حدود ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه می شود تا مردم بتوانند از آب شرب سالم بهره مند شوند.

کلنگ زنی آب رسانی به شهرهای شرقی کرمان در هفته دولت

وی در پاسخ به اینکه طرح آبرسانی به سایر شهرستان ها نظیر فهرج، نرماشیر و ریگان چه زمانی انجام می شود گفت: مناقصه ها در این خصوص برگزار شده و نقشه ها آماده است.

برزنگ ادامه داد: طبق گفته وزیر نیرو احتمالا در هفته دولت این پروژه کلنگ زنی می شود بر این اساس ابتدا نرماشیر سپس فهرج و ریگان و گنبکی می توانند از این آب بهره مند شوند.

کد خبر: ۲۳۲٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha