۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
توسعه مناسبات اقتصادی با افزایش اختیارات استانداران استان‌های مرزی
نماینده مردم بجنورد در مجلس تاکید کرد

توسعه مناسبات اقتصادی با افزایش اختیارات استانداران استان‌های مرزی

نماینده مردم بجنورد در مجلس افزایش اختیارات استانداران به ویژه استانداران استان های مرزی را در توسعه مناسبات اقتصادی و تحکیم روابط با کشورهای همسایه موثر دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد وحیدی، افزایش اختیارات استانداران را یکی از مطالبات استان های کشور به ویژه استان های مرزی دانست و گفت: این موضوع در دولت های مختلف مطرح شده بود، حتی اداره ایالتی چند استان نیز مطرح شد اما هیچ گاه عملیاتی نشده است، این موضوعات با هدف توسعه مراودات بین المللی و حتی بین استانی مطرح شده و به موجب آن می توانیم حوزه های سرمایه گذاری را تقویت کنیم.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، افزود: استان های مرزی ظرفیت توسعه مناسبات بین المللی با کشورهای همسایه را دارند، در برخی نقاط سرزمین ما چند استان با یک کشور همسایه است و هماهنگی بین بخشی استان ها و کشورهای همسایه سبب استفاده از توان کشورهای دیگر و توسعه صادرات و واردات و تسریع در اجرای پروژه های استانی نیز می شود.

وی یادآور شد: رویکرد مثبتی در این زمینه وجود دارد مبنی بر اینکه توان ملی و بین المللی با ایجاد فرصت های سرمایه گذاری را می توانیم افزایش دهیم بنابراین افزایش اختیارات استانداران حتما حائز اهمیت است. صدور مجوزهای خاص، تسهیل ترددهای مرزی و سرمایه گذاری و فعال کردن بازارچه های مرزی و مراکز تولیدی و صنعتی به ویژه در مرزها و توسعه مناسبات بین بخش های خصوصی برای سرمایه گذاری و فعال کردن بازارچه های مرزی فرصت های جدیدی است که با افزایش اختیارات استانداران می توانیم شاهد باشیم.

عضو مجمع نمایندگان خراسان شمالی در ادامه، اظهار کرد: روابط دوستی بین استان های همجوار به تحکیم روابط بین دولت ها و کشورها نیز کمک می کند، در نهایت هم می توانیم شاهد آرامش منطقه ای و ثبات روابط باشیم. کشور ما دارای ساختار تمرکز گراست و پیش از این اختیارات زیادی به استانداران داده نمی شد و این ساختار تمرکزگرا مانع بروز خلاقیت و ابتکارات استان ها شده است.

وحیدی معتقد است: در استان های مرزی جنس ارتباطات مردم و مرزنشینان از جنس فرهنگی و بعضا قومیتی است و این موضوع به حُسن همجواری بین استان ها کمک می کند. توسعه روابط بین استان های مرزی با کشورهای همسایه در سایه افزایش اختیارات استانداران به کاهش قاچاق نیز کمک می کند. این نگاه خوبی است و از استان ها هم باید مطالبه شود تا از اختیارات به درستی استفاده کنند حتی این موضوعات می تواند شاخص ارزیابی استان ها و استانداران شود و استاندارانی که از توانایی لازم برخوردار نیستند برکنار یا جابه جا شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در چنین شرایطی می توانیم شاهد رقابت بین استان ها هم باشیم، گفت: استان های داخل سرزمین نیز به واسطه استان های مرزی می توانند با کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنند تا توان صادراتی را بتوانیم افزایش دهیم. ما کشوری هستیم که به لحاظ امنیتی شرایط خوبی داریم، به آب های آزاد دسترسی داریم و می توانیم در مسیر خطوط ترانزیت قرار بگیریم، این کار به کمک افزایش اختیارات استانداران می‌تواند تحقق یابد.

وی همچنین تاکید کرد: استانداران نباید تمام توان خود را صرف ارتباط با مرکز کنند، آن ها باید از اختیاراتی برخوردار باشند تا مانع افزایش آسیب ها شده و امکان استفاده از فرصت ها و منابع غنی کشورمان را فراهم کنند، هر استان از شرایط اقلیمی متفاوتی برخوردار است و با یک شیوه مدیریتی نمی توان به رشد همه آن ها کمک کرد به عنوان مثال در حوزه تسهیلات کشاورزان لازم است که در هر استان با توجه به شرایط اقلیم و جغرافیایی در زمان طلایی خودش اقدامات لازم انجام شود و بودجه ها در زمان مقرر به آن ها اختصاص داده شود.

وحیدی در پایان با تاکید بر اینکه انتخاب استانداران منتخب برای استفاده از این فرصت ها از افزایش اختیارات استانداران مهم تر است، افزود: دولت باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد، استانداری که از اختیارات بسیار برخوردار است باید دارای تجربه و توان بالا بوده تا بتواند با قابلیت های خود به رشد استان کمک کند. /

کد خبر: ۲۳۲٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha