۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
درآمد «گردشگری سلامت» به جیب دلالان می رود| جراحی ارزان و با کیفیت
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

درآمد «گردشگری سلامت» به جیب دلالان می رود| جراحی ارزان و با کیفیت

قم- قم در زمینه‌ درمان انواع ناباروری، چشم پزشکی و هم‌چنین جراحی‌های زیبایی با توجه به مراکز درمانی استانداردی که دارد مقصدی امن و ارزان برای گردشگران سلامت کشورهای همسایه است.

هیفا پردل، بازار؛ توریسم درمانی و یا به عبارتی گردشگری سلامت از شاخه‌ها و زیرمجموعه‌های مهم صنعت گردشگری و جهانگردی است که دنیایی از درآمدزایی و ارزآوری را برای کشور یا استان مقصد و یا ارائه دهنده خدمات پزشکی به دنبال دارد. در تعریف این نوع گردشگری باید گفت که نوعی سیر و سفر برای آن دسته از گردشگرانی است که با هدف دریافت بهترین امکانات و خدمات درمانی مطلوب و ارزان به مقاصد دیگری سفر می‌کنند.

این نوع سفر می‌تواند دامنه وسیعی از خدمات درمانی و پزشکی را در بر گیرد که رایج‌ترین آن را می‌توان برای مراقبت‌های دندان تا انواع جراحی‌های زیبایی، پیوند عضو و هم‌چنین بهره‌گیری از خدمات درمان ناباروری نام برد. حال این نوع گردشگران در زمان گرفتن خدمت پزشکی و درمانی خود از مقصد هدف در مدت زمانی که در آن کشور و یا مقصد اقامت دارند با گشت و گذار و هم‌چنین خرید از مراکز اقامتی، اقتصاد مقصد هدف گردشگری را ارتقا می‌بخشند.

فراوانی گردشگران سلامت

طبق آمارهای رسیده از وزارت بهداشت، سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت به ایران سفر کرده تا از متخصصان و پزشکان خبره ایرانی خدمات پزشکی را دریافت کنند اما با توجه به ظرفیت خوب درمان و سلامت در ایران اسلامی این آمارها ناچیز است. بیشترین تعداد گردشگران سلامتی که وارد کشور می‌شوند از کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان و هم‌چنین آذربایجان و ترکیه، لبنان و تاجیکستان و اندکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا هستند.

در قم مراکزی مانند مرکز درمان انواع ناباروری در مرکز طهورا و جهاد دانشگاهی، جراحی‌های تخصصی و فوق تخصصی جوادالائمه(ع) و علاوه بر آن ارائه انواع جراحی‌های زیبایی و تخصصی در زمینه پوست، درمانگاه ایرانیان نخستین درمانگاه فوق تخصصی پوست کشور که هم طراز با مرکز کشور و حتی منطقه خدمات ارائه می‌دهند مقاصد مهم گردشگران سلامت از کشورهای خارجی هستند.

طبق آمار معاونت امور زائرین استانداری قم سالانه بیش از یک میلیون زائر عراقی وارد قم می‌شوند که برای زیارت به شهر قم سفر می‌کنند زائرانی که از خدمات درمانی شهر قم اعتماد کامل دارند و می‌توان گفت قم مقصدی ارزان و امن برای گردشگران سلامت است اما متأسفانه به جای اینکه این ظرفیت‌های درمانی بتواند اقتصاد شهر قم را ارتقا دهد، ارز و سود گردشگران سلامت قم در جیب دلالان و مراکز و آژانس‌های مسافرتی غیرمجاز سرازیر می‌شود.

درآمد «گردشگری سلامت» به جیب دلالان می رود| جراحی ارزان و با کیفیت

درمان زوج‌های نابارور

با چشم‌اندازی که از دنیای دیپلماسی کشور قابل لمس است قم در آینده نزدیک میزبان گردشگران حوزه خلیج فارس خواهند بود اما متأسفانه زیرساخت گردشگری در این شهر هنوز مهیا نیست و اضلاع مثلث گردشگری آن انسجام ندارند. در کنار مسجد مقدس جمکران مرکز فوق تخصصی برای درمان انواع ناباروری‌ها با بهترین تجهیزات و استانداردهای علمی وجود دارد که شاید از دید و نگاه حمایتی مسئولان غافل شده است.

سید علی منتظری رئیس هیئت مدیره مرکز جراحی محدود طهورا در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: این مرکز در چهار بخش درمان ناباروری، زنان، اورولوژی و جراحی عمومی فعالیت دارد و ۲۰۰ نوزاد تاکنون در این مرکز متولد شده و حدود ۴۰۰ مادر در انتظار تولد فرزندشان هستند.

حمایت نمی شویم

رئیس هیئت مدیره مرکز طهورا در ادامه عنوان می‌کند: در این مرکز ما پذیرای بیمارانی از استان‌های تهران، شهرهای مختلف کشور و هم‌چنین بیمارانی از کشورهای عراق، عمان، پاکستان و افغانستان و حتی سوئد، نروژ و آلمان هستیم.

منتظری در پاسخ به این سؤال که با توجه به هزینه‌های بالایی که درمان ناباروری دارد آیا بیمه حمایت می‌کند؟ عنوان می‌کند: تا سقفی بیمه‌های پایه هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهند اما با توجه به این که هزینه‌ها برای گردشگران سلامت کشور بالا است ما طرحی را در دهه کرامت اجرا کردیم که به موجب آن یک هزار زوج نابارور بی‌بضاعت قمی را رایگان با بهره‌گیری از تکنیک‌های این مرکز درمان کردیم.

وی با اشاره به این که مرکز درمان ناباروری طهورا از مقاصد مهم گردشگری سلامت قم به شمار می‌رود، می‌افزاید: مسئولان اجرایی بسیاری از این مرکز بازدید و تعریف و تمجیدهایی کردند اما حمایت نکردند که هیچ بازرسانی را ارسال می‌کنند و سنگ‌اندازی‌های در مسیر پیشرفت آن می‌شود ما نیاز به حمایت مسئولان داریم.

طهورا ماهانه به ۱۰ زوج نابارور خارجی خدمات می‌دهد

مسئول فنی مرکز فوق تخصصی ناباروری طهورا می‌گوید: در این مرکز ما از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۵۰۰ بیمار را ویزیت و ماهیانه برای ۸۰ زوج نابارور پرونده تشکیل دادیم. در ۳ ماهه اخیر ۱۰ زوج نابارور از کشورهای خارجی برای دریافت درمان و تکنیک‌های علمی درمان ناباروری به این مرکز آمدند.

شیرین السادات منتظری می‌افزاید: در حالی که میزان تلقیح داخل رحمی یا همان «ای، یو، ای» فرم جهانی آن تا ۱۵ درصد منجر به باروری می‌شود در این مرکز درصد باروری با این روش ۱۸ درصد است و با اینکه درصد نرمال موفقیت جهان در انجام عمل «آی وی اف» یا همان لقاح خارج از رحمی ۳۰ درصد است ما در سال گذشته توانسته‌ایم رکود موفقیت ۳۸ درصد در این زمینه داشته باشیم و شبکه درمان ناباروری با بهره‌گیری از طب سنتی هم فعال کردیم. درخواست ما این است برای جوانی جمعیت حمایت بیمه‌ها افزایش یابد چرا که بیشتر زوج‌های نابارور به دلیل مشکلات اقتصادی توان هزینه‌های بالای درمان را ندارند.


قم؛ بهشت جراحی‌های زیبایی ارزان برای گردشگران خارجی

در قم علاوه بر گردشگری مذهبی، مقصدی ارزان و امن برای دریافت انواع خدمات ناباروری و انواع جراحی‌های زیبایی است و اگر دست دلالان گردشگری سلامت قطع شود ارزآوری و درآمدزایی خوبی برای شهر قم به دنبال خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره مرکز طهورا: مسئولان اجرایی بسیاری از این مرکز بازدید و تعریف و تمجیدهایی کردند اما حمایت نکردند که هیچ بازرسانی را ارسال می‌کنند و سنگ‌اندازی‌های در مسیر پیشرفت آن می‌شود

مدیر درمانگاه فوق تخصصی پوست و مو ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: این کلینیک در طول سال میزبان گردشگران سلامت از استان‌های کشور و کشورهای همسایه و حتی اروپایی است به دلیل اعتماد و ارائه انواع جراحی‌های زیبایی در این مرکز گردشگرانی از عراق، عمان، بحرین، حاشیه خلیج فارس و حتی از اروپا و استرالیا و آمریکا به این مرکز مراجعه می‌کنند.

درآمد «گردشگری سلامت» به جیب دلالان می رود| جراحی ارزان و با کیفیت

جراحی زیبایی ارزان و با کیفیت

مدیر درمانگاه فوق تخصصی پوست و موی ایرانیان در ادامه با اشاره به ارزان بودن جراحی زیبایی برای گردشگران خارجی در ایران، بیان می‌کند: ایران مقصدی ارزان برای توریسم درمانی است در همین مرکز هزینه جراحی بینی با کیفیت بسیار بالا بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است در حالی که در کشور ترکیه گردشگر باید شش برابر هزینه کند باید پس باید از گردشگری سلامت به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

طاهایی با بیان اینکه قم دومین شهر مذهبی است و با توجه به نزدیک بودن به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) باید مسئولان اجرایی و دانشگاه علوم پزشکی قم از ظرفیت ارزآوری این گردشگری برای بهبود اقتصاد استان و حتی کشور استفاده کنند و زمینه را برای حضور توریسم درمانی فراهم و دست دلالان را قطع کنند می‌افزاید: اعتقاد داریم وقتی بخش خصوصی زمینه را با سرمایه خود فراهم کرده باید قوانین دست و پاگیر و مالیات ناعادلانه و پزشک ستیزی حذف شود.

این کارآفرین در ادامه با هشدار به مسئولان و دست اندرکاران گردشگری استان، می‌گوید: اگر مسئولان اجرایی جلوی اقدامات سخت‌گیرانه و بروکراسی‌ها و مهم‌تر از آن دلالان و سودجویان را نگیرند در آینده شاهد مراجعه مردم کشور به کشورهای همسایه برای درمان خواهیم بود.

چشم انداز و افق‌هایی برای گردشگری سلامت در قم

مدیر گردشگری و امور زائرین سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در ارتباط با گردشگری سلامت در قم می‌گوید: در قم برای توسعه و رونق گردشگری سلامت و جذب توریسم درمانی از کشورهای خارجی برنامه و اقداماتی در حال شکل‌گیری است از جمله احداث مجموعه درمانی مجهز به هتلینک که نمونه آن در کشور وجود ندارد؛ قرار بود این مجموعه مرکز قلب باشد ولی چیزی فراتر از آن دیده شده و این مجموعه در بلوار آیت الله بروجردی جانمایی و تعامل و اشراف آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی ایجاد شده است.

نادری مدیر گردشگری شهرداری قم: قم مقصد ارزان در حوزه خدمات درمانی برای گردشگران سلامت است و با توجه به قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی ۱۷ استان اگر زمینه لازم برای این نوع گردشگری فراهم شود می‌تواند اقتصاد قم را ارتقا دهد

حمید نادری می‌افزاید: در کنار این مجموعه درمانی دیگری از سوی این مرجع عالی قدر تشیع هم ایجاد شده که در منطقه پردیسان است و خدمات آن با استانداردهای بین‌المللی است و می‌تواند در جذب بیشتر گردشگر به قم تأثیرگذار باشد. قم مقصد ارزان در حوزه خدمات درمانی برای گردشگران سلامت است و با توجه به قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی ۱۷ استان اگر زمینه لازم برای این نوع گردشگری فراهم شود می‌تواند اقتصاد قم را ارتقا دهد.

به گفته وی، در قم بهترین ها را داریم اما مشکلی که وجود دارد بخش خصوصی ذهنیتی در ارتباط با گردشگری ندارد و لازم است در کنار مرکز درمانی که ایجاد می‌کند زیرساخت برای گردشگر فراهم نماید به عبارت دیگر از گردشگری سلامت به درستی استفاده نکردیم، سود این گردشگری در جیب دلالان و آژانس‌های غیرمجازی است که در اطراف حرم کریمه اهل بیت(ع) فعالیت می‌کنند. ما نیاز به انسجام بین مسئولان و دست اندرکاران حوزه گردشگری داریم.

مسائل مطروحه نشان می دهد که در استان قم آنطور که باید و شاید از ترویسم درمانی به شیوه درست حمایت نشده است و لذا دلالان در این حوزه جولان می دهند باید دید در ادامه چه تصمیماتی از سوی مسئولان این استان اخذ می شود

کد خبر: ۲۳۲٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha