۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
گرما و قطع برق؛ عوامل اصلی افت ۵۰ درصدی تولید قارچ

گرما و قطع برق؛ عوامل اصلی افت ۵۰ درصدی تولید قارچ

در شرایطی تولید قارچ در کشور تا ۵۰ درصد افت کرده که به گفته فعالان این بخش، گرمای هوا، قطعی برق و عدم دسترسی برخی واحدهای تولیدی به سیستم های خنک کننده اصلی ترین دلایل این کاهش تولید است.

به گزارش بازار، بازار جهانی قارچ خوراکی از بازارهای پویا است که روند رو به رشدی دارد و کشورهای مختلف سعی دارند سهم بیشتری از بازار جهانی انواع قارچ خوراکی را به خود اختصاص دهند، در ایران نیز این محصول جایگاه ویژه ای در طی ده های اخیر به خود اختصاص داده است.

گرما و قطع برق؛ عوامل اصلی افت ۵۰ درصدی تولید قارچطبق داده های سازمان فائو در سال ۲۰۲۱ چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده، سالانه بیش از ۴۱ میلیون تن قارچ خوراکی تولید می کند و در صادرات نیز جایگاه دوم را دارد و ایران نیز به عنوان تولیدکننده قارچ خوراکی به خصوص قارچ صدفی در این بازار جایگاه دارد و داده های فائو حاکی از رتبه چهاردهم ایران در تولید این محصول است.

به گفته فعالان این بخش، ایران ظرفیت تولید تا ۲۵۰ هزار تن قارچ را داراست با این وجود سالانه تا ۱۸۰ هزار تن تولید دارد، به عبارت ساده تر، تولید کننده های این بخش هیچ وقت با ظرفیت کامل کار نکرده اند که دلایل مختلفی از جمله بالا بودن هزینه های تولید و فراهم نبودن همیشگی شرایط صادرات برای آن عنوان می شود با این وجود با شروع فصل گرما محصول قارچ نیز خودبخود در بازار کم می شود چون تولید تحت تاثیر گرما کاهشی می شود.

محمدحسن افشار، عضو انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی می گوید: پیش شرایط اقلیمی تولید قارچ دمای ۱۸ درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی ۸۵ درصد و گاز کربونیک ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ ppm است با توجه به اینکه الان شرایط هوا به نحوی است که دما بر فرض تا ۴۰ درجه سانتیگراد است واحدهای تولیدی باید مجهز باشند، ساختمان ایزوله باشد و از سیستم خنک کننده برخوردار باشند تا بتوانند دمای سالن را به این حدود برسانند.

افشار افزود: اما اکثر واحدهای پرورش قاچ امکانات لازم برای اینکه بتوانند دمای سالن را تا به این حد پایین بیاورند ندارند بنابراین یکی از دلایل افت تولید قارچ، گرما و نبود تجهیزات کافی در واحدهای پرورشی است، به طوری که نسبت به زمستان حدود ۵۰ درصد افت تولید داریم.

وی در خصوص تاثیر قطعی برق بر تولید قارچ نیز اظهار داشت: واحدهای پرورش قارچ نیز تا حدودی با قطعی برق مواجه هستند و برخی واحدها برای رویارویی با این مساله، ژنراتور اضطراری دارنداما بسیاری از واحدها ندارند و این عامل هم مزید بر علت شده است؛ یعنی وقتی برق قطع می شود سالن ها گرم می شود و تولید بازدهی لازم را ندارد بنابراین کیفیت و کمیت کاهش می یابد.

کد خبر: ۲۳۲٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha