۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
آغاز کریدور تجاری رژیم صهیونیستی و عربستان؛ احداث پل زمینی خلیج فارس به مناطق اشغالی
یک مقام صهیونیستی اعلام کرد؛

آغاز کریدور تجاری رژیم صهیونیستی و عربستان؛ احداث پل زمینی خلیج فارس به مناطق اشغالی

پل تجاری جدید که اردن، اسرائیل، عربستان و امارات را به هم متصل کرده و از خلیج فارس مستقیماً به بنادر دریایی اسرائیل منتهی می شود، تجارت را از چند هفته به دو یا سه روز کاهش می دهد.

به گزارش بازار، یکی از مقامات وزارت امور خارجه صهیونیست ها به تازگی تأیید کرده است که کار بر روی پروژه کریدور تجاری که این مناطق اشغالی را به عربستان سعودی متصل می کند، آغاز شده است و حتی اگر روابط دیپلماتیک بین دو طرف به طور رسمی عادی نشود، این کار ادامه خواهد یافت.

سایت وای نت( شرکت خبرگزاری اسرائیلی) در هفتم ژوئیه گزارش داد که اسرائیل و ایالات متحده در حال کار بر روی طرحی برای ایجاد یک پل زمینی تجاری مداوم هستند که اردن، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات را به هم متصل می کند و از خلیج فارس مستقیماً به بنادر دریایی فلسطین اشغالی منتهی می شود.

این رسانه به نقل از مقامات ارشد اسرائیلی اشاره کرد، اما تاکنون هیچ خبر رسمی در مورد این پروژه وجود نداشته است. لیور حیات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل تایید کرده که دولت در حال کار بر روی این پروژه است که از امارات آغاز می شود، از عربستان می گذرد و سپس به بنادر دریایی اسرائیل ختم می شود.

وای نت همچنین گزارش داده که قرار است این پروژه بعداً به بحرین و عمان گسترش یابد. حیات نیز به المانیتور گفته که ما در حال کار روی آن هستیم، در حالی که بازه زمانی برای تکمیل نداریم و ممکن است تا پایان سال جاری شاهد تکمیل این پروژه باشیم. مجموعه‌ای از گزارش‌ها حاکی از آن است که سه سال پس از امضای توافق‌نامه ابراهیم توسط اسرائیل با چندین کشور حاشیه خلیج فارس، اسرائیل و عربستان سعودی به آرامی به احیای روابط نزدیک‌تر می‌شوند.

در حالی که الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل در ماه مه گفت که دو طرف می توانند تا پایان سال به موفقیت دست یابند؛ لیور حیات اعلام کرد که این پروژه حتی بدون عادی سازی رسمی (همانطور که پروازها بر فراز عربستان سعودی انجام می شود) می تواند انجام شود.

اگرچه عربستان سعودی یکی از طرف‌های توافق‌نامه ابراهیم نیست، اما از زمان امضای این توافق در سال ۲۰۲۰، این پادشاهی به خطوط هوایی اسرائیل اجازه داده است از حریم هوایی خود برای پروازها به امارات و بحرین استفاده کنند. مجوز پروازهایی که به مقصدهای دیگر گسترش می یابند، تا ژوئیه ۲۰۲۲ صادر نشده بود.

مسیر پل زمینی برنامه ریزی شده میان اسرائیل و عربستان، انتقال کالا توسط کامیون ها بین کشورها را تسهیل کرده و انتظار می رود تجارت را برای کل منطقه آسان نماید

اداعاها حاکی است مسیر پل زمینی برنامه ریزی شده، انتقال کالا توسط کامیون ها بین مناطق را تسهیل کرده و انتظار می رود تجارت را برای کل منطقه آسان نماید. همچنین امکان حرکت گردشگران را فراهم خواهد کرد.

حیات در پاسخ به این سوال که کریدور برنامه ریزی شده احتمالاً هر سال چه میزان تجارت را تسهیل می کند، گفت: این کریدور می تواند تجارت بین خلیج فارس و دریای مدیترانه را سریع تر و ارزان تر کند. در این میان البته المانیتور هم برای دریافت اظهار نظر با وزارت خارجه عربستان سعودی و وزارت خارجه آمریکا تماس گرفته است.

در حال حاضر، کامیون‌های حامل کالا بین اسرائیل و خلیج فارس می‌توانند از پل آلنبی که شهر جریکو در کرانه باختری رود اردن را به اردن متصل می‌کند، عبور کنند، اما به دلیل رویه‌های بوروکراتیک مانند هزینه‌های راننده و کاغذبازی با زمان انتظار طولانی مواجه خواهند شد.

همچنین می توان کالاها را از طریق کانال سوئز و سپس به بنادر اروپا حمل کرد که این نیز هزینه زیادی در بردارد. در همین راستا، وای نت گزارش داده که پل تجاری جدید می تواند تا ۲۰ درصد در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی کند و با استناد به مطالعه ای که توسط وزارت خارجه اسرائیل و دولت ایالات متحده انجام شده است، تجارت را از چند هفته به دو یا سه روز کاهش دهد.

کد خبر: ۲۳۲٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha