۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
کمبود گاز در کمین اتحادیه اروپا

کمبود گاز در کمین اتحادیه اروپا

تکمیل بودن سایت‌های ذخیره گاز اروپا تضمین‌کننده زمستانی آرام در بازار گاز نیست و اعضای اتحادیه اروپا در خطر کمبود گاز هستند.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد، در صورتی که آب و هوا در زمستان امسال سرد باشد و ارسال گاز روسیه بیش از این کاهش یابد، اعضای اتحادیه اروپا با کمبود گاز مواجه خواهند شد.

این آژانس هشدار داد، پُر بودن سایت‌های ذخیره گاز هیچ تضمینی در برابر بی‌ثباتی بازار در زمستان ندارد.

این نهاد بین‌المللی از پارسال بارها در این زمینه هشدار داده است.

مدیرعامل توتال‌انرژی هم حدود ۱۰ روز پیش چنین هشداری داده بود؛ پاتریک پویان گفته بود، حتی اگر مخازن ذخیره‌سازی اروپا پر باشد، این اتحادیه با کمبود گاز مواجه می‌شود و باید به صرفه‌جویی ادامه دهد تا از بحران بعدی پیشگیری کند.

البته پویان این راه هم گفته بود که اروپا مجبور خواهد شد تا هزینه گزافی برای قیمت گازی که ممکن است سر به فلک بگذارد، بپردازد.

توتال‌انرژی، یکی از ۶ شرکت بزرگ نفتی جهان است که در ۳۰ کشور شعبه دارد. این شرکت در حوزه صنایع نفت و گاز، فعالیت می‌کند.

بنا بر برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، سردی هوا به همراه توقف کامل عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله به اتحادیه اروپا از ابتدای اکتیر ۲۰۲۳ می‌تواند به راحتی قیمت‌ها را به بی‌ثبات و بازار را متشنج کند.

در حال حاضر ۹۵ درصد ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی اتحادیه اروپا پُر است.

این گزارش با اشاره به کاهش تقریبا ۸۰ میلیاردمترمکعبی ارسال گاز روسیه به اتحادیه اروپا که برابر با ۱۵ درصد تجارت ال‌ان‌جی در جهان بود، تاکید کرد که این شرایط فشار بی‌سابقه‌ای بر بازارهای گاز در جهان در سال ۲۰۲۲ وارد کرد. این شرایط قیمت گاز را در بازارهای جهانی به بالاترین رقم در تاریخ رساند.

بر اساس این گزارش، زمستان سرد می‌تواند تقاضای گاز طبیعی در بخش‌های مسکونی و تجاری اتحادیه اروپا را در مقایسه با فصل سرد سال گذشته ۳۰ میلیارد متر مکعب افزایش دهد.

اتحادیه اروپا پیش از این حدود دو پنجم گاز مورد نیاز خود را از طریق واردات انرژی از روسیه تامین می‌کرد، اما در اوایل سال گذشته تلاش کرد تا وابستگی به گاز روسیه را کاهش دهد.

این اتحادیه قبلا تحویل نفت خام روسیه از طریق دریا را ممنوع کرده بود و گروه هفت نیز برای نفت خام این کشور سقف قیمتی تعیین کردند.

در نتیجه تحریم‌ها و خرابکاری در خط لوله نورد استریم که گاز روسیه را به اروپا انتقال می‌داد، عرضه گاز روسیه به این اتحادیه به کم‌ترین رقم بی‌سابقه کاهش یافت.

بر اساس اعلام IEA، نروژ در حال حاضر بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز اروپا است.

اروپا برای جبران گازی که از روسیه وارد نمی‌کند، واردات ال‌ان‌جی از این کشور را افزایش داده است.

بر اساس آمار اندیشکده بروگل، واردات ال‌ان‌جی روسیه در سال ۲۰۲۲ به بالاترین رقم در ۳ سال گذشته برابر با ۱۹.۲ میلیارد مترمکعب رسیده است.

پس از درگیری روسیه و اوکراین و کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا و تحریم‌های این اتحادیه علیه نفت و گاز روسیه، کشورهای اروپایی به شدت با کمبود منابع انرژی و قیمت‌های بالا مواجه شدند و تلاش کردند تا تغییر منابع تامین و صرفه‌جویی این بحران را از سر بگذرانند.

موسسه «ریستاد انرژی» نیمه تیر ماه با توجه میزان پُر بودن ذخایر گازی اروپا در مدت مشابه سال گذشته، گزارش داد که اتحادیه اروپا ممکن است تاسیسات زیرزمینی گاز طبیعی خود را زودتر از موعد مقرر پُر کند.

کد خبر: ۲۳۲٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha