۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
تایر تولید داخل در دنیا کیفیت متوسط به سمت خوب دارد| شدیدا کمبود ارز داریم
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت و گو با بازار:

تایر تولید داخل در دنیا کیفیت متوسط به سمت خوب دارد| شدیدا کمبود ارز داریم

تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر به بازار گفت: تایرسازان داخلی محصولاتی تولید می کنند که در دنیا رتبه متوسط به سمت خوب دارند و تولیدکنندگان اجازه نمی دهند که مشکلات تولید در کیفیت خود را نشان دهد.

بازار، گروه خودرو: به تازگی خبری در خصوص استفاده ۱۰ درصدی تایرسازان از ظرفیت تولیدی منتشر شده است، این موضوع در بازار برای خریداران نگرانی نسبت به کمبود احتمالی ایجاد کرده است. از سویی عده ای سودجو در بازار سعی دارند با کنترل شبکه توزیع، لاستیک را گران تر از قیمت مصوب به مشتریان عرضه کنند. در حقیقت این شرایط به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده است.

برای بررسی صحت این موضوع با مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر به گفت و گو پرداختیم:

* شنیده می شود که صنعت تایر در حال حاضر با ۱۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند، این موضوع صحت دارد؟

خیر، صنعت تایر در سه ماهه نخست سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته چهار درصد رشد ظرفیت و تولید داشتند.

* آیا کمبود یا عدم تامین ارز مورد نیاز صنعت تایر در استفاده از تمام ظرفیت تولیدکنندگان تاثیر منفی دارد؟

بله، از دی ماه سال گذشته تا ابتدای ماه جاری به صنعت تایر ۲۵ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است. این درحالی است که تولیدکنندگان تایر ماهانه ۲۵ میلیون دلار ارز جهت تامین مواداولیه برای استفاده کامل از ظرفیت تولیدی خود نیاز دارند. این مقدار ارز در برابر نیاز تولیدکنندگان تایر بسیار ناچیز بوده، از همین رو تولیدکنندگان مجبور به استفاده از ذخایر مواداولیه خود هستند. تایر از مواد اولیه متعددی ساخته می شود، در صورتی که حتی یک ماده کمبود داشته باشد لاستیک تولید نمی شود.

تایرسازان اگر کائوچو را وارد کنند به ازای هر کیلو باید ۴۵ هزار تومان پرداخت کنند، اما به دلیل مشکلات ارزی تولیدکنندگان مجبور به خرید این ماده اولیه از بازار داخل با قیمت ۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلو هستند

* به بحث مواداولیه اشاره کردید، آیا در داخل کشور می توان بخشی از نیاز تایرسازان به مواداولیه را تامین کرد؟

تایرسازان اگر کائوچو را وارد کنند به ازای هر کیلو باید ۴۵ هزار تومان پرداخت کنند، اما به دلیل مشکلات ارزی، تولیدکنندگان مجبور به خرید این ماده اولیه از بازار داخل با قیمت ۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلو هستند. در حقیقت تولیدکنندگان لاستیک از جیب سهامداران برداشت کرده که تولید با توقف مواجه نشود. برخی از کارخانه های تولید لاستیک سال گذشته سرمایه گذاری هایی برای افزایش تیراژ تایر داشتند، کمبود ارز سبب شده از افزایش ظرفیت جدید استفاده نشود.

* کیفیت لاستیک انواع خودرو در کشور در قیاس با محصولات خارجی در دنیا چه وضعیتی دارد؟

لاستیک های تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار هستند، تایرسازان داخلی محصولاتی تولید می کنند که در دنیا رتبه متوسط به سمت خوب دارند. تولیدکنندگان اجازه نمی دهند که مشکلات تولید در کیفیت خود را نشان دهد، تایرسازان ترجیح می دهند محصولی تولید نکنند تا اینکه بخواهند لاستیک کم کیفیت عرضه کنند.

کد خبر: ۲۳۲٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha