ایران امکان تولید و تأمین تمام نیازهای برزیل را دارد
در نشست آشنایی با فرصت‌های تجاری برزیل مطرح شد

ایران امکان تولید و تأمین تمام نیازهای برزیل را دارد

دبیر اتاق مشترک ایران و برزیل با اشاره به فرصت‌های صادراتی ایران در بازار برزیل، گفت: ما می‌توانیم تمام نیازهای اساسی برزیل را تولید و به این کشور صادر کنیم اما تاکنون سهم زیادی از این بازار را در دست

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با عنوان «آشنایی با فرصت‌های تجاری کشور برزیل برای فعالان اقتصادی جوان» با همکاری خانه صنعت، معدن، تجارت جوانان ایران در محل اتاق ایران برگزار شد. هدف این نشست، افزایش شناخت فعالان اقتصادی نسبت به بازار و فرهنگ مردم برزیل بود.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل در این نشست با اشاره به اصلاحات اقتصادی برزیل در سال ۱۹۹۰، گفت: در حال حاضر اقتصاد برزیل در دست بخش خصوصی است و بخش دولتی نقش تسهیلگری را به عهده دارد. ازآنجاکه دوسوم کالای اساسی دنیا اعم از نهاده‌های دامی، گوشت و... از برزیل تأمین می‌شود این کشور نقش مهمی در حوزه کشاورزی و دامداری را در دنیا دارد.

زهره آشتیانی افزود: برزیل کشوری معدنی است که در این صنعت به دلیل سرمایه‌گذاری‌های متعدد به‌ویژه از سوی برخی کشورهای پیشرفته در عرصه مهندسی معدن با موفقیت‌های زیادی روبه‌رو بوده است. ایران اکنون نیز مقادیری سنگ‌آهن از برزیل وارد می‌کند ولی با توجه به حضور جدی خانه معدن ایران در عرصه همکاری‌های معدنی در برزیل به‌زودی فعالیت‌های خوبی صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اقتصاد برزیل در دنیا رتبه هشتم را به خودش اختصاص داده است و در اقتصاد منطقه خود اثرگذار است از سویی دیگر برزیل با توجه به جمعیت بالای ۲۰۰ میلیون نفری بزرگ‌ترین واردکننده دنیاست و این مسئله باید برای کشور ما به‌عنوان فرصت مهم صادراتی دیده شود. در حال حاضر سایر کشورهای دنیا واردات بسیاری به برزیل دارند و درحالی‌که ایران امکان تولید و صادرات تمام نیازهای کشور برزیل را دارد ولی تاکنون از این بازار بزرگ سهم اندکی را به خود اختصاص داده است.

رئیس هیات مدیره خانه صمت جوانان ایران نیز با اشاره به توسعه نامتوازن در کشور ما تصریح کرد: باید از ابزارهای مدیریتی برای بازآفرینی فرآیند سازمانی استفاده کرد تا بتوان با کاهش هزینه‌های تمام‌شده بهره‌وری را افزایش داد.

حسین زاهدی با اشاره به سهم ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در دنیا تصریح کرد: چون صادرات مشتقات نفتی هم جزو این محاسبات قرار می‌گیرد نمی‌توان این عدد را به‌صورت خالص جزو صادرات غیرنفتی به‌حساب آورد. از سویی دیگر باید فرهنگ صادرات و فرهنگ تولید محصول جهانی را در کشور رواج داد تا محصولات ایرانی با بسته‌بندی مناسب وارد بازار جهانی شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد واردات ذرت از برزیل انجام می‌شود. در دنیا ۴۵ محصول از ذرت و ۷۵ محصول از قهوه به دست می‌آید اما ما متأسفانه به دلیل خام فروشی از این بازار عقب مانده‌ایم در شرایطی که می‌توانیم از زیست پالایشگاه‌ها برای ایجاد ارزش‌افزوده و حضور در بازار جهانی استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان و استارتاپی اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت: در کشور ما اکوسیستم استارتاپی از سه مرحله گذر کرده است. اول ساختار سازی دوم نهادسازی و سوم اکوسیستم سازی است اما از دیدگاه من در بخش اکوسیستم سازی کمی به انحراف رفته‌ایم چراکه مراکز علم و فناوری با هزینه‌های دولتی و با عناوین مختلف (خانه نوآوریُ خانه خلاق و ...) شکل می‌گیرند اما به خروجی نمی‌رسند.

مهدی غلامی افزود: برزیل بهشت استارتاپی آمریکای لاتین است و حدود ۱۳ هزار استارتاپ دارد که این تعداد ۶۶ درصد استارتاپ‌های منطقه آمریکای لاتین است. در حال حاضر ما در پنج حوزه استارتاپی توان تعامل همکاری با کشور برزیل را داریم اول اگروبیزنس دوم انرژی‌های تجدیدپذیر سوم صنایع مرتبط با آب چهارم صنعت سلامت و پنجم صنایع خودرویی (خودروهای برقی) است. ازاین‌رو هدف ما در کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان و استارتاپی اتاق مشترک ایران و برزیل، تحقیقات، ایجاد فرصت‌های جدید، مذاکرات B۲B، گسترش فناوری، کسب کار آنلاین و جذب سرمایه در قالب VC است.

وی ادامه داد: ازاین‌رو تاکنون فعالیت‌های عملیاتی شده در اتاق مشترک انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک با شرکت‌های فناور و متناظر آنان در برزیل و انجمن‌های پارک‌های علم و فناوری است. یکی دیگر از مهم‌ترین اتفاقات در این کمیسیون اعزام هیات استارتاپی کارآفرین جوان در ماه‌های آینده به برزیل است.

مدیرکل منطقه آمریکای لاتین اتاق ایران گفت: همیشه در تجارت کالایی در تمام دنیا ناپایداری وجود دارد ازاین‌رو برای تجارت پایدار باید به دنبال سرمایه‌گذار بود. در حال حاضر چین و ترکیه هم از همین روش برای پایداری تجارت‌های خود استفاده می‌کنند.

پیروزان ادامه داد: برای امکان‌سنجی فرصت‌های تجاری باید مطالعات بازار خوبی انجام شود و به دلیل تفاوت‌های فرهنگی توصیه می‌کنم اعتبارسنجی شرکت‌های برزیلی از طریق اتاق مشترک بازرگانی استعلام شود و حتماً شرکت‌ها در قراردادهای خود در بند داوری، اتاق ایران را انتخاب کنند تا ما بتوانیم در شرایط سخت به آنها کمک کنیم.

کد خبر: ۲۳۲٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha