۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
تولید گاز در سکوی فاز یک پارس جنوبی به ظرفیت کامل رسید
با تکمیل تعمیرات پیشگیرانه؛

تولید گاز در سکوی فاز یک پارس جنوبی به ظرفیت کامل رسید

بوشهر - رجبی، رئیس عملیات تولید سکوی فاز یک پارس جنوبی گفت: با تکمیل تعمیرات پیشگیرانه تولید گاز در سکوی فاز یک پارس جنوبی به ظرفیت کامل رسید.

مهدی رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بیش از هزار و ۵۰۰ مورد تعمیرات پیشگیرانه در سکوی فاز اول پارس جنوبی انجام شده و شاهد تکمیل برنامه تعمیرات اساسی هستیم.

وی ‌زمان انجام تعمیرات اساسی این سکو را ۲۸ روز عنوان کرد و ادامه داد: این سکو اکنون وارد مدار شده و هم‌اکنون به ظرفیت کامل یک میلیارد فوت مکعب در روز رسیده است.

رئیس عملیات تولید سکوی فاز یک پارس جنوبی با اشاره به اینکه این تعمیرات با رعایت موازین ایمنی و بهداشتی انجام شده است، افزود: در این عملیات ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت کار ایمن به ثبت رسید.

به گزارش بازار، طراحی، نصب و راه اندازی تاسیسات دریایی و خشکی فاز یک تحت مدیریت شرکت نفت و گاز پارس در بهمن ماه ۱۳۷۶ به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار شد و راه اندازی این فاز در تیر ماه ۱۳۸۲ با همکاری موثر متخصصان و نیروهای کارشناس شرکت ملی گاز آغاز شد و در ۲۰ آبان ماه سال ۱۳۸۳ توسط رئیس جمهور وقت رسما مورد بهره برداری قرار گرفت.

به منظور استخراج و بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی در هر فاز دو سکوی سر چاهی نصب شده است که هر کدام ظرفیت پذیرش ۱۶ چاه را دارند.

در فاز اول روزانه ۲۸.۳ میلیون متر مکعب گاز از دو سکوی سر چاهی برداشت و عملیات جداسازی آب همراه گاز در سکو انجام می شود و گاز و میعانات گازی به صورت دو فازی به وسیله یک خط لوله زیر دریایی ۳۲ اینچ به فاصله ۱۰۵ کیلومتر به خشکی منتقل می‌شود.

به همین منظور یک سکوی اقامتی در کنار سکوی بهره برداری فاز یک با ظرفیت ۹۰ نفر نصب شده است. از این سکو به ‌عنوان پشتیبانی سایر سکوها نیز استفاده می‌شود.

کد خبر: ۲۳٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha