ایجاد مراکز هم‌آفرینی و مشارکت شرکت‌های پیشران در تامین نیازهای راهبردی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد

ایجاد مراکز هم‌آفرینی و مشارکت شرکت‌های پیشران در تامین نیازهای راهبردی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، بازار محوری و ایجاد فرصت برای حل مسأله با رویکرد مولد سازی را از ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری دانست.

به گزارش بازار، نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری روز چهارشنبه در محل ساختمان معاونت برگزار شد.

معاون علمی، فناوری اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در سخنانی در این نشست با تاکید بر این‌که مولدسازی و عمل‌گرایی در راستای تقاضای جامعه و بازار می‌بایست رویکرد جدی پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور باشد، گفت: در دوره‌ای قرار داریم که باید مردم نقش اقتصاد دانش‌بنیان و تلاش‌های فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در متن زندگی خود لمس کنند. تاثیرگذاری قابل توجه و رو به فزونی در شاخص‌های اساسی همچون تولید ناخالص داخلی، یکی از همین مؤلفه‌ها است و اشتغال، خلق ارزش افزوده و افزایش رفاه از دیگر شاخصه‌های اثرمندی اقتصاد دانش‌بنیان در زندگی جامعه است. باید به این باور برسیم که ضرورت دارد گام‌هایی فراتر از اقدامات ترویجی، تبلیغی و تشویقی در پارک‌های علم و فناوری صورت بگیرد و به سمت ارائه خروجی واقعی، توسعه و نقش‌آفرینی واقعی پیش برویم.

روح الله دهقانی، بهبود شرایط کشور را مستلزم حمایت‌های هدفمند و هوشمند از فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناور دانست و گفت: اقتضائات دهه‌های ۱۳۷۰ و ۸۰ کشور با توجه به درآمدهای سرشار حاصل از فروش نفت، توسعه‌های گسترده و زیرساخت‌سازی را ایجاب می‌کرد، این امر ناشی از اوج درآمدهای حاصل از فروش نفت، در آن برهه بود، اما باید به این موضوع دقت کنیم که شرایط کنونی، نسبت به آن دوران متفاوت است و نمی‌توانیم با رویکردهای آن دوره به توسعه و ایجاد زیرساخت بپردازیم؛ بلکه باید سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه را به شکلی هدفمند با مشارکت بخش خصوصی و ناظر به اولویت‌های واقعی و مشخص متمرکز کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که رویکردهای حمایتی، هدایتی و راهبری فعالیت پارک‌ها باید از سویه عرضه محور به سوی تقاضامحور سوق پیدا کند، افزود: رویکرد عرضه محور، الزاماً نتیجه بخش نیست و در حمایت و راهبری یک تیم استارتاپی ذیل مرکز رشد، شتابدهنده یا پارک علم و فناوری، باید ظرفیت‌ها، اولویت‌ها و نیاز و تقاضای بازار مد نظر قرار بگیرد. تشویق و هدایت تمامی فارغ التحصیلان و دانشگاهیان به کارآفرینی و شکل دادن تیم‌های استارتاپی به امید این‌که شاید موفق شوند یا نشوند، صحیح نیست. به طور مثال در یکی از بازدیدهایم از یک مرکز رشد در شهرستانی کم‌تر برخوردار، مشاهده کردم که یک تیم جوان و کوچک، روی یک محصول پیشرفته مانند گیربکس اتوماتیک خودرو کار می‌کنند؛ این در حالی است که شرکت‌های بسیار بزرگ‌تری روی این موضوع کار می‌کنند و اگر این تیم به هر دلیلی متحمل شکست شود، پیامدهای عمیقی خواهد داشت؛ بنابراین، لازم است که پارک‌های علم و فناوری، حمایت و اولویت بخشی به تیم‌ها و طرح‌ها را متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای مشخص، صورت بدهند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که پارک‌های علم و فناوری می‌بایست به بستری مساعد برای هم رسانی نیازهای بازار و نوآوری‌های فناورانه تبدیل شوند، گفت: در رویکردهای حمایتی و اجرایی باید حتما در گام نخست به نیازها و اولویت‌های بازار توجهی جدی صورت بگیرد. معتقدم رویکرد حمایت از فناوری و نوآوری در کنار مسأله محوری و توجه به نیاز بازار، باید متوازن و هم‌راستا با یکدیگر دنبال شود؛ ممکن است در جاهایی نیاز به نوآوری پیشران و فناوری داشته باشیم و در جاهایی هم باید به نیازهای بازار محور توجه کنیم. پارک‌های باید با نیازها، توانمتدی‌ها و اولویت‌های این سرزمین و بازار پیوندی ناگسستنی داشته باشند.

در سال گذشته بخش قابل توجهی از مخاطبان ما صنایع و شرکت‌های بزرگ شده اند، قانون جهش تولید دانش بنیان ظرفیت‌های خوبی برای حمایت از طرح‌ها و برنامه‌های تقاضامحور ایجاد کرده و فرصت خوبی به دست می‌دهد تا میدان‌داران عرصه دانش بنیان به نقش آفرینان اصلی و کلیدی اقتصاد تبدیل شوند؛ پارک‌های علم و فناوری باید از این ظرفیت استفاده کنند و ظرفیت‌های قانون را در مسیر حمایت از پروژه‌ها، طرح‌ها و تیم‌های مبتنی بر تقاضای جامعه صرف کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به این‌که ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بسیار و متعددی توسعه یافته اند و ایجاد شده اند که باید ظرفیت‌های پراکنده و متعدد ایجاد شده در طول سال‌های گذشته، باید برای توسعه برنامه‌ها و طرح‌های مهم و جامع، هم‌افزا شوند، ادامه داد: مراکز تولید و توسعه قراردادی تحت عنوان هم آفرینی، زیرساخت‌هایی هستند که می‌توانند به توسعه پایدار و تحقق طرح‌های بزرگ و مبتنی بر نیاز جامعه بر مبنای یک الگوی هم افزا کمک کنند. باید مراکز هم‌آفرینی با نگاهی جامع و وسعتی در سطح خاورمیانه، ایجاد شوند و از ظرفیت و قدرتی برخوردار باشند که دست‌کم به صدها شرکت دانش‌بنیان، مجموعه کاملی از خدمات از طراحی تا بسته بندی، عرضه، بازاریابی و ... را ارائه دهند.

آقای دهقانی افزود: باید این الگوها و مدل‌های جدید را با نگاه به مدل‌های قبلی و ایجاد الگوی بومی متناسب با شرایط خودمان توسعه داده و به تناسب آن زیرساخت‌های بزرگ و کارآمد، مؤثر و هم افزا یعنی مراکز هم آفرینی را گسترش دهیم.

کد خبر: ۲۳۲٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha