۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
نیمی از ظرفیت تولید صنعت شوینده مغفول مانده| ترکیه بازار صادرات شوینده ها را از ایران ربود
یک تولید کننده شوینده در گفتگو با بازار:

نیمی از ظرفیت تولید صنعت شوینده مغفول مانده| ترکیه بازار صادرات شوینده ها را از ایران ربود

زندی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران به بازار گفت:۵۰ درصد ظرفیت تولید کشور مغفول مانده و با قوانین دست و پاگیر، بسیاری از صادر کنندگان بازار خود را به ترکیه واگذار کرده اند.

بازار؛ گروه صنعت: در شرایطی تولید کنندگان صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران به لحاظ کمی و کیفی از ظرفیت بالایی برای صادرات برخوردار است که قوانین دست و پاگیر گمرکی، بانکی و غیره نه تنها نمی گذارد با تمام ظرفیت فعالیت داشته باشد بلکه مانع صادرات و ارز آوری برای کشور هم شده است.

۵۰ درصد ظرفیت تولید خالی مانده است

در این باره بهرام زندی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران به بازار گفت: امروز ظرفیت تولید صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی کشور در حدود ۴.۵ میلیون تن است که فقط از نیمی از آن استفاده می شود؛ یعنی ۵۰ درصد ظرفیت این صنعت مغفول مانده است. ظرفیتی که می توان از آن به نحوی مناسب در بازارهای صادراتی و کشورهای منطقه بهره برد.

یکی از مشکلاتی که در حوزه صادرات وجود دارد بحث عدم تعامل با بانک های بین المللی است

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت خالی و مغفول مانده صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی می توان در راستای صادرات بهره برد افزود: از این ظرفیت می توان برای ارزآوری از طریق کشورهای حوزه سی. آی. اس بهره برد. ضمن اینکه همسایه های شرقی و غربی ایران بسترهای مناسبی برای صادرات هستند.

این تولید کننده شوینده ادامه داد: هر چند ظرفیت های خوبی برای صادرات وجود دارد اما متاسفانه موانع و مشکلاتی در این مسیر قرار دارد که شامل یک سری از قوانین گمرکی و بانکی می شود که به عنوان چالش تولیدکنندگان این عرصه معرفی می شود. یکی از مشکلاتی که در حوزه صادرات وجود دارد بحث عدم تعامل با بانک های بین المللی است. مشکلی که با توجه به اینکه سایه تحریم ها بر سر کشور سنگینی می کند موضوع بسیار پرحاشیه ای در مسیر تعاملات بین المللی شده است.

وی با اشاره به موانعی که قوانین و مقررات گمرکی باعث عدم رونق صادرات محصولات تولیدکنندگان شده است افزود: قوانین گمرک و بانک مرکزی همگی در تضاد با سیاست های ارزآوری است. برای مثال نحوه بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود به یکی از چالش های بزرگ تبدیل شده است.

قوانین دست و پاگیر در مسیر صادرات

زندی بیان داشت: فرض کنید برای کشوری همچون عراق به طور تقریبی می توان گفت که سیستم بانکی وجود ندارد و برگشت ارز به طور کاملا چمدانی و غیر رسمی انجام می شود. این درحالی است که اگر بخواهید ارز ناشی از صادرات را از کشور عراق داشته ‌باشید به طور حتم باید بر اساس قوانین جدید که از سال گذشته اعمال شده، منشا ارز را مشخص کنید. این درحالی است که در کشور عراق همین امروز که با شما صحبت می‌ کنم چنین چیزی امکان پذیر نیست.

صادر کننده نمی تواند امروز دست به صادرات کالایی بزند و شش ماه دیگر صادرات نداشته باشد

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم قوانین گمرکی است و در برخی از موارد قوانین دست و پاگیر وزارت بهداشت است. همانطور که می دانید برای برخی از کالاهای صادراتی نیازمند بستر و محدوده زمانی خاصی هستیم؛ یعنی صادر کننده نمی تواند امروز دست به صادرات کالایی بزند و شش ماه صادرات نداشته باشد. این در حالی است که قوانین اجازه یک صادرات پیوسته را به کشور نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه در دوره شیوع کرونا، برای یک سال و نیم صادرات انواع شوینده ممنوع اعلام شده بود عدم صادرات آن ها نقشی در موضوع همه گیری کرونا نداشت ادامه داد: فقط مواد ضدعفونی کننده مرتبط با دوران کرونا بود اما صادرات کل صنعت را ممنوع اعلام کردند و حتی نگذاشتند مایع دستشویی، پودر لباسشویی و سایر اقلام را صادر کنیم. این درحالی است که حجم تولید خیلی بیشتر از نیاز داخلی بود و نباید ممنوعیت ایجاد می کردند.

این تولیدکننده شوینده تاکید کرد: با ممنوعیت صادرات، خیلی از تولیدکنندگان بازارهای صادراتی خود را از دست دادند و کشورهایی همچون ترکیه گوی سبقت را از آن ها ربودند و جایگاه ایران را گرفتند.

ظرفیت بالای ارزآوری با کیفیت بالای تولیدات

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با اشاره به اینکه برگرداندن بازارهای صادراتی که از دست دادیم کار ساده ای نیست و مستلزم صرف هزینه های گزاف و بازاریابی مجدد است بیان داشت: وقتی یک بار بازار صادراتی را از دست می دهید برای ورود دوباره به این بازار نیازمند بازاریابی و صرف هزینه های بیشتری در این حوزه هستیم؛ چرا که یک سابقه بد از خود ایجاد کرده ایم و باید در چنین بازاری از خود دفاع کنیم.

از لحاظ کیفی نیز درهای صادراتی بر روی تولیدکنندگان باز است

زندی افزود: مشکلات دیگری هم در حوزه قوانین بانک مرکزی داریم که آن ها هم نمی گذارند تولید کننده با خیال آسوده مسیر افزایش تولید و صادرات را در پیش بگیرد. این درحالی است که همانطور که گفتم در حوزه تولید مشکلی نداریم و ظرفیت ها از قبل ایجاد شده است. از لحاظ کیفی نیز درهای صادراتی بر روی تولیدکنندگان باز است.

وی با اشاره به اینکه دامنه فعالیت تولیدکنندگان داخلی خیلی گسترده شده است و تقریبا محصولی نیست که در کشور تولید نشود ادامه داد: یک روزی نمی توانستیم خمیر دندان تولید کنیم یا از کیفیت کافی برخوردار نبودند و محصول کره جنوبی را در شلف ایرانی عرضه می کردیم اما امروز تولیدکنندگان در کشور حضور دارند که محصولاتشان به خاطر کیفیت بالا و قیمت مناسب به سراسر دنیا صادر می شود.

این تولید کننده با اشاره به اینکه خوشبختانه به لحاظ کیفی در جایگاه خوبی قرار داریم و کیفیت محصولات متناسب با استانداردهای روز دنیا است اضافه کرد: امروز نه تنها می توانیم به جرات بگوییم که به لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار داریم بلکه ظرفیت خوبی هم برای رقابت با برندهای خارجی داریم. بنابراین امروز مسئولان گمرک، بانک مرکزی و غیره باید مسیری را پیش بگیرند که به جای سنگ اندازی شرایط صادرات و ارزآوری تسهیل شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با اشاره به نقشی که تولیدکنندگان شوینده می توانند در اقتصاد کشور بازی کنند تصریح کرد: امروز ظرفیت این را داریم که ۲ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی را در اختیار بگیریم؛ چرا که ظرفیت این صنعت در عرصه بین المللی بسیار گسترده است.

کد خبر: ۲۳۲٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha