۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
مشارکت هندی_امریکایی؛ شکل گیری تکنوژئوپلیتیک در نظم جهانی در حال گذار
بازار گزارش داد؛

مشارکت هندی_امریکایی؛ شکل گیری تکنوژئوپلیتیک در نظم جهانی در حال گذار

عزم هند و ایالات متحده برای همکاری در جهت شکل دادن به آینده ای متاثر از فناوری که به طور مسئولانه توسعه یافته و به کار گرفته شده است، در زمان های آینده بسیار مهم خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: سفر اخیر نارندرا مودی نخست وزیر هند به ایالات متحده با هیاهو و جلوه گری بسیار به پایان رسید. با این حال، این بازدید از نظر محتوایی از اهمیت بالایی برخوردار بود در حالی که بیش از هر بخش دیگری، چشم انداز نوظهور فناوری به نقطه اتکای موفقیت روزافزون بین دو کشور تبدیل شد. بیانیه مشترک مفصل منتشر شده، نشان می دهد که همکاری و تعامل دو کشور در زمینه فناوری های جدید در هر دو بعد نظامی و غیرنظامی، خطوط این مشارکت و پیامدهای آن را برای نظم جهانی شکل خواهد داد.

در حالی که بسیاری از فن‌آوری‌های حیاتی دارای کاربرد دوگانه هستند، چگونگی هماهنگی کشورهای همفکر با هدف و تلاش‌های مشترک، در نحوه تنظیم استفاده‌های نظامی یا غیرنظامی آنها برای منافع جهانی بسیار مهم است. در این زمینه، همگرایی فزاینده بین هند و ایالات متحده در یک نظم جهانی که به شدت تحت تأثیر فناوری قرار دارد، دارای اهمیت خواهد بود.

هم افزایی رو به رشد

هند و امریکا، علی رغم تصور رایج از بیگانگی، در طول جنگ سرد، از سابقه طولانی همکاری در حوزه علم و فناوری برخوردار بوده اند. آنچه در حال حاضر آشکار است، همگرایی استراتژیک در ایجاد یک چارچوب اقتصادی فراگیر و باز هند_آرام و مبتنی بر قوانینی است که باعث اعتماد روزافزون برای ورود به یک مشارکت فناوری چند بعدی و جامع می شود.

یادداشت تفاهم میان جنرال الکتریک و هندوستان آیروناتیکس برای ساخت موتورهای جت جنرال الکتریک اف_ ۴۱۴ برای هواپیمای رزمی سبک HAL (LCA) Mk ۲ در جریان بازدید مودی مورد توجه قرار گرفت؛ به طوری که این امر بر هم افزایی فزاینده بین دو کشور در آینده توسعه مشترک و تولید مشترک فناوری های دفاعی تاکید می کند.

ایالات متحده در حال حاضر به عنوان یک شریک دفاعی اصلی، برای هند که قصد دارد توانایی های بازدارندگی خود را در برابر چین افزایش دهد، به عنوان یک واقعیت در نظر گرفته می شود، نه یک پیشنهاد صرف که در افق ظاهر می شود

ایالات متحده در حال حاضر به عنوان یک شریک نظامی اصلی، برای هند که قصد دارد توانایی های بازدارندگی خود را در برابر چین افزایش دهد، یک واقعیت است، نه یک پیشنهاد صرف که در افق ظاهر می شود. با وجود تنفر هند از اتحاد سختگیرانه و تمایل این کشور به حفظ استقلال استراتژیک، چندین پروژه و مذاکره در حال انجام مربوط به فناوری‌ها برای استفاده نظامی و غیرنظامی به سطحی رسیده است که عمدتاً بین ایالات متحده و متحدان سنتی آن مشاهده می‌شود.

استفاده از هم افزایی فراتر از رویکرد کل دولت به سمت کل ملت، راه اندازی اکوسیستم شتاب دفاعی (INDUS-X) هند و ایالات متحده است که شبکه‌ای از دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها، صنعت و اتاق‌های فکر را پیش‌بینی می‌کند؛ در حالی که نوآوری و تولید مشترک فناوری دفاعی پیشرفته بین صنایع مربوطه دو کشور را تسهیل می نماید.

یکی دیگر از مرزهای این مشارکت پررونق، به دیدگاه‌های جدید تعامل بین نیروی فضایی وزارت دفاع ایالات متحده و استارت‌آپ‌های هندی اشاره دارد. همکاری امنیت دریایی بین دو کشور، از جمله آگاهی از حوزه زیر آب، با توجه به تصورات رایج تهدید در سراسر آب‌های هند و اقیانوس آرام دارای اهمیت خواهد بود؛ در حالی که این که چگونه دو دموکراسی، در حال ایجاد پیوندهای نهادی گسترده تر و عمیق تر هستند نیز مهم است؛ همانطور که ۳۵ همکاری پژوهشی مشترک نوآورانه در حوزه فناوری های نوظهور، با کمک بودجه بنیاد ملی علوم ایالات متحده و وزارت علوم و فناوری هند مشاهده می شود.

شکل دهی تکنوژئوپلیتیک

نظم جهانی، در حال گذار قابل توجهیست که تغییر قدرت ها نیز مشاهده می شود؛ به ویژه در مورد اینکه چه کسی آخرین فناوری ها را به دست می آورد و چه کسی استفاده از آنها را در اهداف غیرنظامی و نظامی شکل می دهد؟ پیشرفت‌های فناوری همواره نقشی محوری در پویایی قدرت جهانی داشته‌اند، اما در ژئوپلیتیک قرن بیست و یکم، پیچیدگی فناوری‌های همه منظوره مانند هوش مصنوعی به فرصت‌ها و خطرات غیرقابل درک منجر خواهد شد.

ریاست هند بر نشست جی ۲۰ و هم افزایی فزاینده آن با غرب جهانی، این کشور را برای همکاری با ایالات متحده و سایر کشورهای همفکر برای شکل دادن به خطوط ژئوپلیتیک فنی قرن بیست و یکم در موقعیتی غبطه‌انگیز قرار می‌دهد

حاکمیت فناوری ها موضوع بحث جدی است که در تمام تعاملات چندجانبه و دوجانبه است. ریاست هند بر نشست جی ۲۰ و هم افزایی فزاینده آن با غرب جهانی، این کشور را برای همکاری با ایالات متحده و سایر کشورهای همفکر برای شکل دادن به خطوط ژئوپلیتیک فنی قرن بیست و یکم در موقعیتی غبطه‌انگیز قرار می‌دهد. نگرانی‌های غیرنظامی مانند تأثیر تغییرات آب‌وهوایی، کشورهایی مانند هند و ایالات متحده را ملزم می‌کند تا برای توسعه و استقرار فناوری‌های نوین پاک و تجدیدپذیر با یکدیگر همکاری کنند.

شراکت هند و ایالات متحده در طرح اقلیمی و انرژی پاک ۲۰۳۰، نشان دهنده تعهد هر دو طرف برای پیشبرد همکاری در فناوری های نوظهور به منظور کاهش تغییرات آب و هوایی، از جمله هیدروژن سبز و باد دریایی و خشکی است.

افزون بر این، ما شاهد مواد معدنی حیاتی که در قلب ژئوپلیتیک متاثر از فناوری قرار دارند هستیم در حالی که این موضوع در چارچوب دوجانبه روابط هند و ایالات متحده، برای تضمین تامین مواد معدنی حیاتی انعطاف‌پذیر در جهت رشد اقتصادی و همچنین امنیت ملی بسیار مهم است ضمن اینکه شناسایی رسمی هند و انتشار عمومی گزارش «مواد معدنی حیاتی برای هند» در پویایی فعلی این کشور تأکید دارد؛ در حالی که هدف ابتکار فناوری بحرانی و نوظهور، ارتقاء و گسترش مشارکت فناوری استراتژیک و همکاری صنعتی دفاعی هند و امریکا بین دولت ها، مشاغل و موسسات دانشگاهی است.

گفتگوهای تجاری استراتژیک هند و ایالات متحده، توسعه و تجارت فناوری ها را در حوزه های حیاتی مانند نیمه هادی ها، فضا، مخابرات، کوانتوم، هوش مصنوعی، دفاع، فناوری زیستی و غیره تسهیل خواهد کرد

از طرفی، گفتگوهای تجاری استراتژیک هند و ایالات متحده، توسعه و تجارت فناوری ها را در حوزه های حیاتی مانند نیمه هادی ها، فضا، مخابرات، کوانتوم، هوش مصنوعی، دفاع، فناوری زیستی و غیره تسهیل خواهد کرد.

این دو کشور در زمینه اکتشاف و استفاده از فضا، از جمله تصمیم ناسا و سازمان تحقیقات فضایی هند به منظور ایجاد یک چارچوب استراتژیک برای همکاری در پروازهای فضایی انسانی تا پایان سال ۲۰۲۳ و امضای توافقنامه آرتمیس توسط هند گام‌هایی برداشته‌اند که یک چشم انداز مشترک از اکتشافات فضایی را به نفع همه نوع بشر پیش می برد.

از آنجایی که نگرانی‌های امنیت ملی به طور فزاینده‌ای به اکوسیستم فناوری هجوم می‌آورد و حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، نیمه‌رساناها، شبکه‌های مخابراتی ۵G و ۶G و محاسبات کوانتومی به صحنه‌های جدیدی از رقابت ژئوپلیتیک تبدیل می‌شوند، برای کشورهای همفکر با ارزش های دموکراتیک ضروری است که به تلاش ها برای شکل دادن به آینده حکمرانی در فناوری بپیوندند.

عزم هند و ایالات متحده برای همکاری در جهت شکل دادن به آینده ای متاثر از فناوری که به طور مسئولانه توسعه یافته و به کار گرفته شده است، در زمان های آینده بسیار مهم خواهد بود. فرصت ها و خطرات مرتبط با فناوری های جدید تا حد زیادی خطوط هند و ایالات متحده را در مشارکت برای منافع جهانی تعیین می کند.

اما، این که چگونه دو دموکراسی می توانند بینش و نیروها را به هم پیوند دهند تا به پیامدهای این چشم انداز فناوری جدید کمک کنند، محور اصلی این مشارکت را تشکیل می دهد.

در مواجهه با جاه طلبی چین و استقرار منابع برای تسلط بر تولید و استفاده از فناوری‌ها، هم افزایی بین اکوسیستم فناوری بالغ ایالات متحده و پتانسیل ذاتی بخش فناوری پر جنب و جوش هند اهمیت دارد

در مواجهه با جاه طلبی چین و استقرار منابع برای تسلط بر تولید و استفاده از فناوری‌ها، هم افزایی بین اکوسیستم فناوری بالغ ایالات متحده و پتانسیل ذاتی بخش فناوری پر جنب و جوش هند اهمیت دارد.

کد خبر: ۲۳۲٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha