۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
سفر جان کری به چین؛ همکاری اقلیمی میان چین و آمریکا
گلوبال تایمز تحلیل کرد

سفر جان کری به چین؛ همکاری اقلیمی میان چین و آمریکا

همکاری اقلیمی چین و آمریکا مستلزم احترام متقابل و محیط سیاسی دوستانه است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «لینگ شنگلی» مدیر مرکز مطالعات امنیت بین المللی در دانشگاه روابط خارجی چین در پکن، در مورد همکاری اقلیمی چین و آمریکا منتشر نموده است. نویسنده در این مقاله معتقد است که همکاری اقلیمی چین و آمریکا مستلزم احترام متقابل و محیط سیاسی دوستانه است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«جان کری» فرستاده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در امور آب و هوا روز یکشنبه سفر خود به چین را آغاز کرد. این مورد سومین سفر مقام ارشد دولت بایدن به چین در ماه گذشته است و از سرگیری تعاملات در سطح عالی بین چین و ایالات متحده آمریکا را برجسته می کند. اوایل روز دوشنبه کری با نماینده ویژه چین در امور تغییرات آب و هوایی ملاقات کرد و آنها یک گفتگوی ۴ ساعته داشتند.

در حال حاضر جهان با چالش فوق العاده شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی مواجه است و چین و ایالات متحده آمریکا هر دو نقش بی بدیلی در اداره آب و هوای جهانی دارند

تغییرات آب و هوایی اولویت کلیدی دیپلماتیک برای دولت بایدن است و تلاش برای همکاری با چین در این زمینه برای ایالات متحده از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر جهان با چالش فوق العاده شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی مواجه است و چین و ایالات متحده آمریکا هر دو نقش بی بدیلی در اداره آب و هوای جهانی دارند. این که آیا دو طرف می توانند به همکاری قابل توجهی در پرداختن به تغییرات آب و هوایی دست یابند یا خیر، نگرانی زیادی برای جامعه بین المللی است.

کری در طول سفر خود به دنبال این بود که با چین برای رسیدگی به بحران آب و هوا تعامل کند. کنفرانس تغییرات آب و هوایی قرار است در پایان سال جاری در امارات متحده عربی برگزار شود و توانایی چین و آمریکا برای دستیابی به اجماع تاثیر زیادی بر نتیجه آن خواهد داشت. دولت بایدن دستیابی به موفقیت در این کنفرانس را یک دستاورد دیپلماتیک مهم می داند که همکاری با چین را به دلیل نقش حیاتی آن در مسائل جهانی تغییرات آب و هوایی ضروری می کند.

با توجه به اینکه کنگره آمریکا چین را به عنوان یک کشور در حال توسعه به رسمیت نمی شناسد، بعید است که چین ملزم به پذیرش مسئولیت های بین المللی بیشتری در موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی و حتی رعایت استانداردهای کشورهای توسعه یافته باشد

اعتقاد بر این است که کری از چین می خواهد که مسئولیت های آب و هوایی بیشتری را به عهده بگیرد. ایالات متحده مدعی است که چین در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان اصلی انتشار کربن است و باید هر چه زودتر انتشارات خود را کاهش دهد. این کشور چین را ترغیب می کند که طرح های کاهش متان را اجرا کند و استفاده از انرژی پاک را افزایش دهد.

با توجه به اینکه کنگره آمریکا چین را به عنوان یک کشور در حال توسعه به رسمیت نمی شناسد، بعید است که چین ملزم به پذیرش مسئولیت های بین المللی بیشتری در موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی و حتی رعایت استانداردهای کشورهای توسعه یافته باشد.

همکاری بین چین و ایالات متحده آمریکا در زمینه فناوری انرژی پاک در واکنش به تغییرات آب و هوایی به دلیل وخامت کلی روابط چین و ایالات متحده به سختی قابل احیاء بوده است

با این حال همکاری بین چین و ایالات متحده آمریکا در زمینه فناوری انرژی پاک در واکنش به تغییرات آب و هوایی به دلیل وخامت کلی روابط چین و ایالات متحده به سختی قابل احیاء بوده است. با این وجود همکاری فناوری انرژی پاک بین چین و ایالات متحده آمریکا برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی بسیار مهم است و باید بخشی جدایی ناپذیر از همکاری آنها در این زمینه باشد.

تغییرات اقلیمی در حال حاضر یک چالش جهانی است که نیازمند تلاش های مشترک جامعه بین المللی است. اگر هم چین و هم ایالات متحده آمریکا، دو قدرت بزرگ، بتوانند در یک جهت حرکت کنند، تأثیر بسیار مثبتی در رسیدگی به تغییرات آب و هوایی خواهد داشت.

برای چین یا ایالات متحده دشوار است که بدون همکاری به این موضوع مهم رسیدگی کنند. چین و ایالات متحده به عنوان بزرگترین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، باید مسئولیت های مشترک اما متمایز خود را در رسیدگی به تغییرات آب و هوایی انجام دهند که نه تنها به ارتقای حل موثر مسائل جهانی تغییرات آب و هوایی کمک می کند، بلکه اثرات مثبت هماهنگی قدرت های بزرگ را نیز نشان می دهد.

با این حال با نگاهی به تاریخچه همکاری چین و آمریکا در زمینه تغییرات آب و هوایی می توان گفت که مسیر این همکاری پر از پیچ و خم بوده است. نوسانات کلی روابط چین و ایالات متحده آمریکا تأثیر قابل توجهی بر همکاری در زمینه تغییرات آب و هوایی داشته است.

در حال حاضر ایالات متحده بارها خواستار تقویت همکاری با چین در زمینه تغییرات آب و هوایی شده است. واشنگتن از پکن می‌خواهد که مسئولیت‌های آب و هوایی بیشتری را بر عهده بگیرد و در دیپلماسی جهانی آب و هوا با ایالات متحده همکاری کند.

چین همچنین اهمیت همکاری با ایالات متحده در زمینه تغییرات اقلیمی را تصدیق می کند زیرا با منافع مشترک هر دو کشور و حتی جهان همسو است

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا به طور مداوم چین را در زمینه هایی مانند تجارت و فناوری سرکوب کرده است. این کشور عمدا همکاری با چین در زمینه فناوری انرژی پاک را کنار گذاشته است و با انگیزه حمایت گرایی، محصولات انرژی پاک چین را از بازارهای خود حذف کرده است.

اصل اساسی همکاری بین المللی باید برای دو طرف سودمند باشد. ایالات متحده نمی تواند انتظار داشته باشد که چین از یک سو مسئولیت های آب و هوایی بیشتری را بر عهده بگیرد و از سوی دیگر چین را به شدت در زمینه هایی مانند تجارت و فناوری سرکوب کند.

چین دیدگاه خاص خود را در مورد مسئله تغییر آب و هوا دارد. این کشور اعلام کرده است که مسئولیت های بین المللی خود را در مقابله با این چالش جهانی نادیده نخواهد گرفت. چین همچنین اهمیت همکاری با ایالات متحده در زمینه تغییرات اقلیمی را تصدیق می کند زیرا با منافع مشترک هر دو کشور و حتی جهان همسو است.

با این حال همکاری اقلیمی چین و ایالات متحده باید منعکس کننده احترام متقابل و رویکرد برد-برد باشد و همکاری اقلیمی پایدار تنها در یک محیط سیاسی دوستانه تر قابل دستیابی است.

کد خبر: ۲۳۲٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha