۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
کاربرد ماده شیمیایی اسید بوریک در صنعت کشاورزی

کاربرد ماده شیمیایی اسید بوریک در صنعت کشاورزی

اسید بوریک یک ماده معدنی کم سمیت و غیر فرار با خواص حشره کش، قارچ کش و علف کش است که مدت هاست به عنوان جایگزین ایمن تری برای آفت کش های شیمیایی بسیار فرار و مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش بازار، اسید بوریک یک ماده معدنی کم سمیت و غیر فرار با خواص حشره کش، قارچ کش و علف کش است که مدت هاست به عنوان جایگزین ایمن تری برای آفت کش های شیمیایی بسیار فرار و مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است. ماده ای است که عمدتا در بسیاری از مواد غذایی و یا در کشاورزی بیش ترین کاربرد را دارد. این اسید از قدرت ضعیفی برخوردار است. اسید بوریک به ویژه زمانی موثر است که به عنوان بخشی از برنامه مدیریت یکپارچه آفات (IPM) که شامل اقدامات بهداشتی، فرهنگی، مکانیکی و بیولوژیکی است، استفاده شود.

معرفی اسید بوریک

اسید بوریک و نمک های سدیم آن، همه ترکیبات مرتبط با بور، به طور کلی به هفت ماده فعال از جمله اسید بوریک، سدیم تترابورات دکاهیدرات (بوراکس دکاهیدرات)، تترابورات سدیم اشاره دارد.

اسید بوریک با نام هایی همچون اسید اورتوبوریک و هیدروژن بورات  شناخته می شود. این اسید قدرت کم تری دارد که عمدتا از خواص ضدعفونی کننده برخوردار است. بوریک اسید در مناطق آتش فشانی همانند نوادا، توسکانی و لیگاری به طور طبیعی یافت می شود.

این اسید با فرمول شیمیایی H۳BO۳ ساخته  شده و شکل ظاهری آن شبیه به بلور های براق بوده که فاقد رنگ و بو است. اسید بوریک در دمای ۹/۱۷۰ درجه سانتی گراد  ذوب می شود و نقطه جوش آن دمای ۳۰۰ درجه سانتی گراد است. بوریک اسید از ماده معدنی به نام ساسولیت استخراج می شود که به عنوان مواد نگهدارنده در لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

این اسید از تشکیل قارچ در لوازم آرایشی ها به طور کامل جلوگیری کرده و همچنین باعث افزایش عمر آن ها هم می شود. اسید بوریک هیچ خطری برای افراد ندارد و می توان از آن به عنوان قارچ کش، حشره کش و علف کش نیز استفاده کرد. هیدروژن بورات می تواند در آب حل شود و قابلیت سوختن دارد. همچنین باعث خورندگی نیز می شود. این ماده در دمای بالا هیدروژن خود را از دست می دهد و اسید متابوریک تولید می کند. هر مول از اسید بوریک ۱۸ درصد بور دارد. 

کاربردهای اسید بوریک 

اسید بوریک برای گندزدایی هم کاربرد دارد که موجب بهبود یافتن پوست گاو، گوساله و گوسفند می شود. همچنین رشد باکتری ها را به طور کامل کاهش می دهد. اسید بوریک خواص ضدعفونی کنندگی دارد و از آن‌ می توان برای زخم های سطحی و سوختگی ها استفاده کرد.

همچنین برای از بین بردن آکنه و قارچ بدن کاربرد دارد. از دیگر موارد استفاده این اسید می توان به شست و شوی چشم و گوش یا درمان عفونت های قارچی اشاره کرد. کابرد خاصیت ضدعفونی کننده اسید بوریک مانند پرکلرواتیلن می باشد اما پرکلر بیشتر برای تمیز کردن پارچه ها و در خشک شویی ها استفاده می شود. 

کاربرد اسید بوریک در کشاورزی 

از کاربرد های اسید بوریک در کشاورزی می توان به تولید انواع حشره کش ها اشاره کرد.  این اسید برای نخستین بار در کشور ایالات متحده آمریکا برای از بین بردن حشرات، مورچه ها، سوسک ها، موریانه ها، کک و... مورد استفاده قرار گرفت.  

همچنین اسید بوریک برای رفع مورچه و سوسک های خانگی نیز تاثیر بسیاری دارد. سازوکار حشره کش بر پایه اسید بوریک نابودی متابولیسم معدنی جانوران بود. جانوران آزار دهنده همانند، موش با خوردن این سم هیچ اتفاقی برایشان رخ نمی دهد تا این که سم به مرور روی معده آن ها تاثیر بگذارد و نابود شوند.

بوریک اسید به عنوان یک ماده مغذی به خاک یا محلول غذایی گیاهان اضافه می شود که کمبود بور را جبران کند. مقدار و خرید مواد شیمیایی و این اسید برای محصولات کشاورزی از جمله جو و گندم بستگی به زمین کشت و نوع گیاه دارد. یکی از تاثیرات اسید بوریک در کشاورزی می توان به گل دهی، رشد محصولات و.. اشاره کرد.

کمبود بور بیش تر در زمین های شنی، آب های شیرین و خاک های آبیاری شده  با بور کم رایج است. بوریک اسید، به عنوان اسید ضعیف ژنتیک افراد را تغییر نمی دهد تا دچار سرطان و بیماری های مختلف شوند.

این اسید قابلیت حل شدن درون آب را دارد و میزان غلظت آن به pH اسید بستگی دارد. یکی از مزیت های اسید بوریک آن است که گیاهان را در برابر سرما و سایر بیماری ها مقاوم می کند. اگر محصولات کشاورزی با کمبود بور مواجه شدند، علاوه بر افزودن اسید بوریک می توان از ترکیباتی همچون بورات های پتاسیم، سدیم استفاده کرد.

زمان و نحوه ی مصرف اسید بوریک در گیاهان مختلف

اسید بوریک در آب حل می شود و حلالیت آن در آب به دما، غلظت و pHبستگی دارد، برای مثال با افزایش دما، حلالیت آن در آب به سرعت افزایش می یابد. در صورت بروز کمبود بور بطور معمول از ترکیباتی مانند اسید بوریک و بورات های سدیم و پتاسیم استفاده می شود.

علاوه بر این ترکیبات می توان از ترکیبات آلی که در ساختمان آنها بور با پیوندهای ضعیف وجود دارد استفاده نمود.اسید بوریک را می توان به روش های مختلف (مصرف خاکی قبل از کاشت، آب آبیاری و محلول پاشی) مصرف نمود.

محلول پاشی پنج در هزارآن همراه پتاس و سولفات روی در پائیز بعد از برداشت محصول و یا اوایل بهار به همراه ازت و روی قبل از باز شدن شکوفه ها بسیار با اهمیت و مفید است. در کل ترکیبات این مواد بانام تجاری فروت ست Fruit set در بازار بصورت پودری یا مایع عرضه میگردد.

درختان: در زمستان در قسمت میانی سایه انداز به همراه کود حیوانی و گو گرد به صورت چالکود یا کانال کود به میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم در هر درخت بارور مصرف می شود. 
نباتات زراعی: هنگام تهیه بستر بذر همراه با سایر کودهای زمستانه به میزان ۵۰ تا ۸۰ کیلو گرم در هکتار در زیر خاک مصرف می شود.       . 

محلولپاشی: در درختان میوه به نسبت ۳ تا ۵ در هزار و در محصولات زراعی به نسبت ۳ تا ۴ در هزار محلولپاشی می شود.

استفاده از اسیدبوریک برای گیاهان

اسید بوریک بکار رفته در حشره کش ها

اسید بوریک در سال ۱۹۴۸ در آمریکا برای اولین بار به عنوان حشره کش برای کنترل سوسکها، موریانه ها، مورچه ها، کک، بید کاغذ و بسیاری از حشرات دیگر ثبت شد. این محصول به این دلیل  برای استفاده خانگی در آشپزخانه های برای کنترل سوسک ها و مورچه ها استفاده شد که برای سلامتی مضر نبوده و ایمن باشد .

کد خبر: ۲۳۲٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha