۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
واردات یونیت دندانپزشکی با وجود تولید داخل

واردات یونیت دندانپزشکی با وجود تولید داخل

رئیس کارگروه مواداولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: با وجود تولید داخل یونیت‌های دندانپزشکی متاسفانه شاهد واردات این محصول به نام یونیت کودکان هستیم.

به گزارش بازار، محمود مفیدی رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: عمده‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در بخش تجهیزات پزشکی پی وی سی (PVC) مدیکال گرید، پلی پروپیلن مدیکال گرید، اِی بی اِس (ABS) و پلی اتیلن هاست که خوشبختانه هم اکنون در تامین این مواد مشکلی نداریم و حتی در دوران کرونا با وجود نیاز به بسیاری از تجهیزات یکبار مصرف پزشکی پلیمری شامل ونتیلاتورها، ماسک‌های اکسیژن، ماسک ذخیره کننده اکسیژن، انواع مجموعه (ست) دیالیز، انواع سرم و دستگاه تزریق خون مورد نیاز کشور توسط تولید کنندگان به طور کامل تامین شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هم اکنون توان تولید این تجهیزات را به طور کامل در داخل کشور داریم شاهد این هستیم که اداره تجهیزات پزشکی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اختصاص می‌دهد و در عمل تولیدکننده مجبور است مواد اولیه را با ارز نیمایی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد کند که گاهی به ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان هم می‌رسد.

مفیدی افزود: این چالش نه تنها در بحث مواد اولیه بلکه در بسیاری از تجهیزات پزشکی هم وجود دارد و با توجه به تولید کالای مشابه با پوشش ظرفیت داخلی شاهد این هستیم که این ارزها به این گروه کالاها هم تخصیص داده می‌شود و در عمل، رقابت را برای تولید کننده داخلی سخت می‌کند.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: بخش خصوصی هر چقدر هم که تبحر در زمینه تولید داشته باشد نمی‌تواند با ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و (ارز ۴۲۰۰ تومانی که هم اکنون داریم) مقابله کند، متاسفانه هئیت امنای ارزی با استفاده از این نوع ارز بسیاری از اقلام تولید داخلی با خودکفایی ۱۰۰ درصدی را وارد می‌کند. به عنوان نمونه یونیت‌های دندانپزشکی که هم اکنون در تولیدات داخل خودکفا هستیم به بهانه یونیت کودک وارد می‌شود در حالی که در دنیا چیزی به نام یونیت کودک اصلا وجود ندارد، همچنین دستگاه سی تی اسکن، مانیتورهای پزشکی و حتی مواد اولیه پلیمری در حالی وارد می‌شود که چندین تولیدکننده داخلی، ظرفیت خالی دارند.

وی با بیان اینکه چندین بار از اداره تجهیزات پزشکی وزارت صمت و سازمان غذا و دارو درخواست کردیم که جلوی این نوع ارزها را بگیرند، اضافه کرد: حتی خود ما به عنوان تولیدکننده ابراز کردیم که به ما ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ندهید، چون اگر قرار بر این باشد که من به عنوان تولید کننده این ارز را دریافت کنم در زمینه کیفیت کم می‌گذارم و در عمل صنعت سلامت کشور با خطر مواجه می‌شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha