۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
 افزایش قیمت مرغ تا اطلاع ثانوی منتفی است
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام:

افزایش قیمت مرغ تا اطلاع ثانوی منتفی است

عباسی معروفان، درباره قیمت مرغ گفت: تا اطلاع ثانوی در بودجه شش ماهه ۹۹ با ارز۴۲۰۰ واردات نهاده دام داریم و قیمت مرغ افزایش نخواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حسن عباسی معروفان درباره اختلاف قیمت نهاده‌های دامی و احتمال افزایش قیمت مرغ گفت: سال گذشته از سه کالای ذرت، کنجاله سویا و جو حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن وارد کشور شد که بیشتر آن-برابر با ۹ میلیون تن- ذرت است که وارد کشور شده و بعضی مصرف صنعتی دارد و حدود ۸ میلیون تن برای دام و طیور مصرف شده است.

معروفان با اشاره به بهمن و اسفند ۹۸ عنوان کرد: گپی برای واردات کالا در بهمن و اسفند ۹۸ برای واردات نهاده‌های دامی داشتیم، اما به دلیل کرونا و تعطیلی بازارهای جهانی، تعطیلی بانک‌ها برای انتقال ارز و عدم تخصیص به موقع ارز دوماه اختلال در واردات در پایان سال ۹۸ و فروردین ماه داشتیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: وقتی در هرماه حداقل یک میلیون از این نهاده‌ها وارد بازار شود، ۳ میلیون تن گپ ورود کالا به بازار داشتیم. واردات ما برای ذخایر استراتژیک به حدی بود که بتوانیم این گپ را جبران کنیم و این کار را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر درست است که ۳ میلیون تن وزن خالی بازار را نتوانستیم یکجا جبران کنیم، اما نیازها را در حد ۲ میلیون تن رفع و رجوع کردیم و در بازار حدود یک میلیون تن خالی وجود داشت و از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن نهاده موجود در بنادر تا امروز که ۷۹ روز از سال می‌گذرد، ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تن وارد بعضی از استان‌های کشور برای خرید رفته و قیمت آن برای گاوداران و مرغداران مشخص است.

معروفان یادآوری کرد: آنچه بخش خصوصی و دولتی در سامانه‌ها می‌فروشد قطعا با قیمت رسمی دولتی فروش رفته و گران فروشی اتفاق نیفتاده است. وقتی بازار ۸۰ درصد نهاده‌های دام را تأمین کرده، طبیعی است که ۲۰ درصدی که به دست نیاورده، به قیمت‌های متفاوت رد و بدل می‌شود و ما نمی‌خواهیم به این قیمت‌ها رسمیت ببخشیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در پاسخ به اینکه آیا قرار است که امسال هم این نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور شود، گفت: تا اطلاع ثانوی در بودجه شش ماهه سال ۹۹ با ارز ۴۲۰۰ واردات نهاده دام داریم و احتمالاً قیمت مرغ افزایش نخواهد داشت و در حال تأمین هستند که ۶ ماهه بعدی را نیز اعلام کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا در صورت افزایش قیمت مرغ، با ۱۵۰ هزار تن ذخیره می‌توانید این نوسان قیمت را کنترل کنید یا خیر، گفت: در حال حاضر ما ۹۲ هزار تن مرغ مازاد مرغداران را خریدیم و تکلیف ما بیشتر است و احیاناً اگر بازار پرش قیمتی داشته باشد، می‌توانیم این‌ها را وارد بازار کرده و از افزایش قیمت جلوگیری کنیم.

اختلاف قیمت نهاده‌های دامی زیاد است
مجید موافق قدیری درباره بحث آزاد شدن یا نشدن نهاده‌های دامی در گمرک گفت: با توجه به اینکه بازار از ۲۸ روز از نیاز خود؛ یعنی آدرس‌هایی که واردکننده‌ها باید بارگیری کنند عقب است و مصرف نهاده‌های دامی ما در کشور روزانه ۵۰ هزار تن است، اگر بخواهیم خلأیی را که به دلیل عدم عرضه مناسب در اسفندماه جبران کنیم، به جای ۵۰ هزار تن روزی ۱۰۰ هزارتن مصرف می کنیم.

قدیری افزود: در حال حاضر اختلاف قیمت بسیاری بین کنجاله سویا و ذرت در بازار وجود دارد و مصوبه قیمت کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان، اما قیمت آن در بازار ۵ هزار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان است. ذرت هم متأسفانه با وجود قیمت مصوب ۱۵۰۰ تومان در بازار کمتر از ۲۳۰۰ پیدا نمی‌کنید و به دست تولیدکننده هم نمی‌رسد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان درباره احتمال افزایش قیمت مرغ گفت: بازار همیشه نشان می‌دهد که چگونه توانستیم کنترل کنیم و اگر سری به واحدهای تولیدی بزنید، کاملاً مشخص است که قدرت بازار سیاه بیشتر از بازار رسمی است.

وی افزود: اگر از اول سال تا به حال منتهای تأمین خوراک ما ۱۰ درصد بوده است و کارخانه‌ها سال گذشته با ۳۰ درصد ظرفیت کار کردند؛ یعنی کارخانه‌ای که ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده که بتواند سال دیگر خوراک تأمین کند، ۲۰ هزارتن خوراک تأمین کرده است.

کد خبر: ۲۳٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha