۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
تشکیل شعب ویژه تعزیرات برای ساماندهی بازار مسکن
مدیرکل گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد

تشکیل شعب ویژه تعزیرات برای ساماندهی بازار مسکن

حسن بیگی، مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی از تشکیل شعب ویژه در سراسر کشور برای رسیدگی به پرونده‌های ارسالی از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بهمن حسن‌بیگی مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره عملکرد این سازمان در اجرای مصوبات هفتمین جلسه شورای عالی مسکن که در حوزه ساماندهی املاک و مستغلات بود، توضیح داد: بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن مبنی بر حضور تعزیرات حکومتی در برخورد با مشاوران املاک متخلف در چارچوب قانون نظام صنفی، گشت مشترک تعزیرات حکومتی در سراسر کشور با حضور دستگاه‌های نظارتی از جمله بازرسین راه و شهرسازی و بسیج اصناف تشکیل و وارد عمل شد.

مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی گفت: بر اساس تخلفات ذکر شده در فصل ۸ قانون نظام صنفی که شامل عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، گران فروشی، تقلب در کسب و نداشتن کد رهگیری می‌شود، شعب تعزیرات با گزارش واصله از اشخاص حقیقی و حقوقی و ناظران دستگاه‌های حکومتی وارد عمل می‌شوند.

به گفته حسن بیگی، در ابتدا بازرسی از واحد صنفی انجام می‌شود و در صورت احراز تخلف، علاوه بر تشکیل پرونده نسبت به نصب بنر و پلمب واحد صنفی اقدام می‌شود.

وی بیان کرد: طبق ماده ۵ مصوبه سال ۱۴۰۱، امر نظارت و راهبری بازار مسکن در حوزه املاک و مستغلات از حوزه وزارت صمت خارج شده و به وزارت راه و شهرسازی سپرده شده است.

حسن‌بیگی ادامه داد: این وزارتخانه اقداماتی در حوزه نظارت بر مسکن از جمله برخورد با مشاوران املاک متخلف، برخورد با سوداگران و برهم زنندگان نظم اقتصادی واحدهای مسکونی در خرید و فروش و اجاره را پیگیری می کند تا با حضور مراجع ذی صلاح اعمال قانون صورت گیرد.

وی افزود: تعزیرات نیز در چارچوب قانون و وظایف خود وارد عمل می شود و با توجه به مصوبه سران قوا، علاوه بر پلمب در مرحله اول، تا ۱۰ برابر مبلغ اعلامی از سوی بازرسین نظارتی معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، باید جریمه پرداخت شود.

حسن‌بیگی تاکید کرد: امیدواریم قبل از اعمال مجازات سنگین، این موضوع توسط اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف به همه دفاتر مشاوران املاک اطلاع رسانی شود و همه اقدامات لازم را در چارچوب قانون انجام دهند.

وی از تشکیل شعب ویژه در سراسر کشور برای رسیدگی به پرونده‌های ارسالی از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: در استان تهران تاکنون بیش از ۶۰ مشاور املاک در پایتخت نصب بنر و پلمب شدند و جریمه‌های سنگینی بر اساس قانون برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

حسن‌بیگی ادامه داد: علاوه بر گشت‌های مشترک تعزیرات در برخورد با واحدهای صنفی متخلف، وزارت راه و شهرسازی در راستای قانون ۲۷ نظام صنفی برای مشاوران املاک فاقد پروانه کسب اقداماتی در نظر گرفته که تعداد زیادی از آن‌ها با معرفی اتحادیه پلمب شده است.

مدیر کل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی گفت: کارسازی حق کمیسیون‌ مشاوران املاک با توجه به قانون برنامه هفتم توسعه نیز اجرایی خواهد شد چراکه اگر مبنایی برای تعیین حق کمیسیون مشاوران املاک مشخص شود، دیگر شاهد اعلام قیمت‌های بالا از سوی مشاوران املاک نخواهیم بود.

وی افزود: برخی واحدهای مسکونی در طول سال چندین بار خرید و فروش می‌شوند که نشان می‌دهد این واحد فعالیت تجاری دارد، بنابراین طرحی به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده تا این واحدها شناسایی و به عنوان واحد تجاری معرفی شوند تا مالیات مختص به آن دریافت شود.

حسن‌بیگی بیان کرد: همچنین برای شهرهایی که فاصله نظام صنفی را برای مشاوران املاک رعایت نمی‌کنند، اقداماتی در نظر گرفته شده تا با سوداگری در بازار مسکن از این طریق نیز مقابله شود.

وی در خصوص نظارت بر قیمت‌ مسکن توضیح داد: مسکن قیمت مصوب ندارد و قیمت مناطق تهران و شهرستان‌ها عرفی است و با نظارت بر پلتفرم‌ها می‌توان تا حدودی آن‌ را مدیریت کرد.

حسن‌بیگی گفت: مناطق تهران در بحث اجاره و خرید و فروش معیار عرفی دارد و این قیمت عرفی می‌تواند مبنای دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد.

وی افزود: به این ترتیب اعلام قیمت‌های بالاتر از عرف را می‌توان با عنوان گران فروشی و یا حتی اخلال در نظم اقتصادی معرفی و با آن طبق قانون مقابله شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha