۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳
ترکیه شریک اول تجاری آذربایجان شرقی است
استاندار آذربایجان شرقی:

ترکیه شریک اول تجاری آذربایجان شرقی است

تبریز- استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ترکیه شریک اول تجاری و مقصد اول صادراتی استان است، ادامه داد: سال گذشته ۳۲ درصد صادرات استان معادل ۴۹۹ میلیون دلار به ترکیه انجام شد.

به گزارش بازار، عابدین خرّم روز سه شنبه در دیدار با سفیر کشورمان در ترکیه با بیان اینکه در طول تاریخ همواره روابط خوبی بین ایران و ترکیه برقرار بوده است، افزود: در طول تاریخ ۲ طرف ثابت کرده‌اند که برای بهبود این روابط اراده جدی دارند.

وی با اشاره به نقش محوری آذربایجان شرقی در شمال غرب کشور، اظهار کرد: باید نقش استان در حوزه دیپلماسی برجسته‌تر شود و ایجاد و توسعه روابط نزدیک و متقابل با همسایگان در ابعاد مختلف به نفع کشورهای منطقه است.

استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه یکی از توصیه‌های مهم رییس جمهور به استان های مرزی، اولویت قراردادن دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه است، گفت: آیت الله رئیسی این موضوع را در جلسات مختلف مورد تاکید قرار می‌دهد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: رفت‌ و آمد هیات‌های اقتصادی و تجاری استان به کشورهای همسایه نباید صرفا حالت تشریفاتی به خود بگیرد بلکه به امضای تفاهم نامه دوجانبه منجر شده و این تفاهم‌نامه‌ها عملیاتی شود.

وی موضوع حق آبه در روابط بین کشورها را مهم اعلام کرد و یادآور شد: در حوزه آب باید با ترکیه وارد دیپلماسی فعال شد چراکه حق آبه‌های ایران به خصوص در حوزه ارس برای این استان و منطقه خیلی مهم و تعیین‌ کننده است.

خرّم، افزود: دانشگاه های استان نیز مزیت های زیادی دارند و می توانند با مراودات علمی در روابط ۲ کشور تاثیرگذار باشند.

دانشگاه های آذربایجان‌شرقی در جهت همکاری مشترک با ترکیه تلاش کنند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: با توجه به اینکه وزارت علوم، تبریز را به عنوان قطب همکاری های علمی ایران و ترکیه معرفی کرده است، دانشگاه های آذربایجان شرقی باید به سمت تحقیقات و همکاری‌های مشترک با این کشور سوق یابند.

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده ترکیه را شریک تجاری مهم برای ایران و دروازه ورود به اروپا اعلام کرد و افزود: حضور ایرانیان و فعالان اقتصادی در ترکیه یک فرصت محسوب می شود و باید از این فرصت برای توسعه روابط ۲ کشور در عرصه های مختلف استفاده کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ایرانیان زیادی در این کشور زندگی می کنند و یا شرکت های مختلفی راه اندازی کرده اند، تردد آن ها بین ۲ کشور نقطه قوت برای استفاده از ظرفیت های موجود برای توسعه روابط در بخش های مختلف است.

حبیب‌الله‌ زاده، با بیان اینکه بسیاری از ساکنان و فعالان اقتصادی ایرانی این کشور از آذربایجان‌شرقی هستند، گفت: تهیه شناسنامه از فعالان اقتصادی استان در این کشور ضروری است.

کد خبر: ۲۳۲٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha