۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
برنامه دولت برای احداث ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه برق هسته‌ای

برنامه دولت برای احداث ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه برق هسته‌ای

در جلسه کارگروه توسعه نیروگاه‌های اتمی کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور مقرر شد؛ احداث ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه برق هسته‌ای تا افق ۱۴۲۰ در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گیرد.

به گزارش بازار، محمد مخبر در این جلسه از اهتمام جدی دولت برای احداث ۲۰هزار مگاوات نیروگاه برق هسته‌ای خبر داد و گفت: لازم است در برنامه جامع احداث این نیروگاه‌ها مدل تامین مالی آن نیز مشخص شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در مسیر احداث نیروگاه‌های هسته‌ای باید روند حرکت به نحوی باشد که به انتقال تکنولوژی و ارتقاء دانش فنی کشور منجر شود و به تدریج در فرایند تولید و در تمامی ابعاد و مراحل ساخت و مهندسی به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

در این جلسه که وزیر نیرو و رئیس کل بانک مرکزی و برخی مسئولان دستگاه‌های دیگر نیز حضور داشتند، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گزارشی از اقدامات صورت گرفته نظیر مکان‌یابی، مطالعه، هماهنگی و تحقق الزامات احداث نیروگاه هسته‌ای ارائه کرد و گفت: تاکنون پنج نقطه در کشور برای احداث نیروگاه تعیین شده و اقدامات اولیه و مقدمات کار و بعضاً عملیات اجرایی آن و عقد قرارداد با صنایع داخلی انجام شده است.

وزیر نیرو نیز در این نشست توضیحاتی در خصوص احداث نیروگاه هسته ای، موضوع جانمایی نیروگاه‌ها و ضرورت توجه به خطوط انتقال نیرو مطالبی ارائه کرد.

در ادامه این نشست مقرر شد احداث ۲۰هزار مگاوات نیروگاه برق هسته‌ای تا افق ۱۴۲۰ در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گیرد و با اتخاذ تمهیدات لازم، احداث نیروگاه‌ها و نیز مهندسی و ساخت، با استفاده از ظرفیت داخلی و تعیین نقش هر دستگاه تدوین و در جلسه آتی ارائه گردد.

همچنین مقرر شد الگوی تامین مالی اجرای طرح با برنامه ساخت داخل و مشارکت خارجی توسط سازمان انرژی اتمی تدوین و در جلسه آینده مطرح شود.

با توجه به اینکه محل احداث نیروگاه‌ها تعیین شده و شرکت‌های احداث و بهره برداری منطقه‌ای فعالیت‌های مقدماتی و مطالعاتی را آغاز کرده اند، مقرر شد دستگاه‌های اجرایی برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی همکاری لازم را انجام دهند.

کد خبر: ۲۳۲٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha