۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
اصلاح بورس هیچ دلیل بنیادی ندارد
سخنگوی اقتصادی در پاسخ به بازار:

اصلاح بورس هیچ دلیل بنیادی ندارد

احسان خاندوزی گفت: اصلاح بورس هیچ دلیلی بنیادی ندارد و سیاست دولت این نیست که از طریق رکود، تورم را مهار کند، از طرف دیگر با توجه به افزایش تامین مالی از بازار سرمایه، هدف رکود بورس نیست.

بازار؛ گروه بورس: سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه شاخص مدیران خرید اقتصادی همچنان بالای ۵۰ است، گفت: این عدد نشانه رونق اقتصادی است و وضعیت رشد صنایع هم در بهار مثبت بوده و رشد تولید را تجربه کرده اند به همین دلیل تایید می کند که اقتصادی کاملا رونق دارد.

احسان خاندوزی با بیان اینکه نرخ بیکاری فصل بهار به عدد ۸.۲ درصد رسیده نسبت به سال قبل کاهش داشته است، افزود: بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار شغل در جامعه ایجاد شده به طور که در بازه سنی ۱۵ سال تا ۲۴ سال شاهد کاهش نرخ بیکاری چند درصدی و کاهش یک درصدی بیکاری فارغ التحصیلان بوده ایم.

ارزش جذب و تجهیز منابع سرمایه ای در بازار سرمایه در بهار امسال ۷۳ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که سال قبل تر ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است

وزیر اقتصاد در پاسخ به خبرنگار تحلیل بازار با اشاره به اینکه اصلاح شاخص بورس هیچ دلیلی بنیادی ندارد، گفت: سیاست دولت این نیست که از طریق رکود تورم را مهار کند، همانطوری که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده اند که مهار تورم باید در کنار رشد اقتصادی اتفاق بیفتد. در حال حاضر کاهش حجم معاملات در بازار دارایی ها مانند مسکن، ارز و... اتفاق افتاده و سیاست دولت این است که سفته بازی در این بازارها را متوقف کند هرچند ممکن است که برخی تحلیل کنند که این عاملی برای ایجاد رکود است.

او افزود: در حالی که در بازارهای دیگر رونق وجود دارد برای نمونه ارزش جذب و تجهیز منابع سرمایه ای در بازار سرمایه در بهار امسال ۷۳ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال قبل تر که ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده رشد داشته است. همچنین امسال ۲۶۰۰ میلیارد تومان از ابتدای سال سهام عرضه اولیه شده و تامین مالی تولید از مسیر بازار سرمایه اتفاق افتاده است و سه صندوق پروژه محور در بورس آماده عرضه شده، به همین دلیل می توان ادعا کرد که مسیر رونق تامین مالی در بورس ادامه دارد و به معنای رکود اقتصادی نیست.

خاندوزی درباره حق رأی وزیر اقتصاد در مجمع عمومی ۴ بانک گفت:بانک ها باید سقف سهامداری را تا ۳۰ درصد طبق مقررات بانک مرکزی رعایت کنند و اگر مازاد از آن سقف، سهام داشته باشند حق رای ناشی از مازاد سقف در اختیار وزارت اقتصاد قرار می گیرد. از این رو حق رای ۶۰ درصد سهام بانک رفاه، بانک آینده و موسسه ملل و حق رای ۵۴ درصد بانک ایران زمین در اختیار وزارت اقتصاد قرار دارد.

او افزود: در مجمع عمومی درباره بانک رفاه و موسسه ملل مشکلی ندارد اما بانک ایران زمین مشمول ماده ۳۹ شده و بانک مرکزی تصمیم گیری اصلی است و درباره بانک آینده هم به دلیل اینکه رای دیوان عدالت اداری برای آن وجود دارد فعلا نمی توانیم اقدامی بکنیم تا اینکه رای دیوان تعیین تکلیف شود.

به گفته خاندوزی برای تخصیص سهام به متولدین سال ۱۴۰۲ هیچ تخصیص اعتباری نشده و در این باره با سازمان برنامه و بودجه مذاکره شده و پیش بینی می شود برای اجرای آن به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشیم

وزیر اقتصاد درباره سهام تازه متولدین گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتباری ۱۴۰۰ میلیارد تومانی برای متولدین جدید اختصاص داده شد که ۶۰۰ میلیارد تومان از این منابع تخصیص یافته اما برای متولدین سال ۱۴۰۲ هیچ تخصیص اعتباری نشده و در این باره با سازمان برنامه و بودجه مذاکره کرده ایم و پیش بینی شده برای اجرای آن به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه در بهار امسال نسبت به سال گذشته نرخ مشارکت افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: بهبود مشارکت به معنای همزمانی افزایش نرخ رشد اقتصادی و اشتغال است.

وضعیت تجارت خارجی ایران
همچنین خاندوزی درباره وضعیت تجارت خارجی ایران تصریح کرد: سفر رییس جمهور به آفریقا کمک کرد تا ظرفیت های بالقوه تبدیل به ظرفیت های بالفعل شوند. در حال حاضر سهم ایران در بازار آفریقا ۶۰۰ میلیون دلار بوده و در دولت سیزدهم دو برابر شده و حالا امیدواریم در سال های آینده رشد داشته باشد.

او افزود: در حال حاضر ترکیه ۱۹ برابر، چین ۱۵۰ برابر، برزیل ۱۲ برابر و فرانسه ۷۰ برابر ایران به آفریقا صادرات دارند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه توافقات ایران با چین در قالب فاینانس به زودی اجرا خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به اتفاقات بین المللی و کنترل نقدینگی در اقتصاد شاهد ثبات قیمتی کالاها در فصل تابستان نسبت به فصل بهار خواهیم بود.

خاندوزی با بیان اینکه ۶۳ هزار برگه مطالبه مالیاتی به خانه های خالی فرستاده که ۱۴۰۰ میلیارد تومان ارزش دارند، تصریح کرد: اثر سیاستهای دولت در بخش مسکن در هفته های اخیر به شکل تعدیل قیمت ها در بازار مسکن نمایان شده است.

او با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ برای اشتغال امسال تخصیص خواهد یافت، اظهار کرد: دولت امسال تمرکز ویژه ای برتمرکززدایی از پایتخت دارد و به دنبال این هستیم که از پول پاشی جلوگیری کنیم و منابع به ذینفعان اختصاص یابد.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha