۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
سفره ولیمه حجاج در تالارها جمع شد| گرانی و تغییر رفتار مشتریان
بازار گزارش می دهد؛

سفره ولیمه حجاج در تالارها جمع شد| گرانی و تغییر رفتار مشتریان

مشهد- رستوران ها و تالارهای مشهد که در چنین ایامی با برپایی سفره های ولیمه حجاج و همچنین نذری زینت بخش مجالس بودند این روزها به دلیل گرانی و تورم لجام گسیخته با مشتری کمتری روبرو هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: رستوران ها و تالارداران مشهد از جمله اصنافی هستند که تا دیروز به دلیل شیوع بیماری گرانی و حالا به دلیل گرانی مواد غذایی روز های کم رونقی را سپری می کنند.

از زمانی که بیماری کرونا بر جامعه سایه انداخت رستوران داران به دلیل محدودیت هایی که بر سر راه آن ها ایجاد شد با کاهش ۷۰ درصدی مشتری و تعطیلی و خانه نشینی روبرو شدند.

بعد از رخت بستن ویروس کرونا از سر مردم رستوران داران امید داشتند تا رونق گذشته به رستوران ها باز گردد و افزایش مشتریان بتواند گوشه ای از ضرر های آن ها را پوشش دهد اما تورم لجام گسیخته وافزایش قیمت مواد غذایی حالا به نوعی دیگر به بی رونقی رستوران ها و تالار ها دامن زده است.

حضور در رستوران ها و صرف غذا با خانواده به عنوان یکی از رایج ترین تفریحات این روز ها به تفریحی لاکچری تبدیل شده است. در این میان البته مناسبت های خاص مانند بازگشت حجاج از مکه مکرمه و یا اعیاد مذهبی به دلیل تعدد مراسم عروسی همواره به رونق رستوران ها و تالار های پذیرایی کمک می کرد اما امسال به دلیل گرانی غذا و هم چنین ورودی سالن ها مراسم سبک تر با هزینه کم تر و تعداد میهمان های محدود و در پاره ای از اوقات بدون ولیمه و پذیرایی شام برگزار می شود.

ضرر باغ تالارها

حسین معظمی متصدی یکی از باغ تالار های شهر شاندیز در گفت و گو با بازار می گوید: تا سه سال پیش با مبلغ ۲۰۰ هزار به ازای هر میهمان می توانستیم بیش از ۳ مدل غذا و میوه تهیه و پذیرایی بسیار آبرومندانه و قابل قبولی ارایه کنیم اما در حال حاضر با این رقم فقط می توان یک پرس جوجه کباب خالی جلوی میهمان گذاشت.

وی با بیان اینکه در باغ تالاری که وی متصدی آن هست تا قبل از کرونا افزون بر ۲۰ نفر پرسنل مشغول به خدمت بودند اظهار می کند: متاسفانه در زمان کرونا تمام نیرو ها را مرخص کردیم و بعد از آن هم دیگر نتوانستیم آن را به کار باز گردانیم.

این برپا کننده مراسم جشن و عزا اذعان می کند: در حال حاضر به دلیل اینکه تعداد مراسم پذیرایی نسبت به گذشته خیلی کم شده است لذا نگهداری آشپز و پرسنل آشپزخانه صرفه اقتصادی ندارد لذا غذا را از دیگر رستوران ها می آوریم.

وی ابراز می کند: در حال حاضر به گرفتن حق ورودی باغ به ازای هر نفر از ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان اکتفا می کنیم و در حالی که پیش از این افزون بر ۵۰۰ نفر را در این مکان پذیرایی می کردیم اما در حال حاضر حکم کرایه چی میز و صندلی را پیدا کردیم.

معظمی می گوید: سال های گذشته وقتی حجاج از سرزمین وحی باز می گشتند این باغ تالار ها و به ویژه رستوران های سطح شهر مملو از جمعیت بود اما در حال حاضر این مهمانی ها با میهمانان اندک و با ساده ترین غذا برگزار می شود.

متصدی یک رستوران: امسال بسیاری از حجاج تصمیم گرفتند تا به جای تالار ها از مساجد استفاده کرده و بیشتر سفارش دهنده به دنبال ارزان ترین غذا بودند

وی اذعان می کند: یک شام ساده مانند چلو جوجه کباب با سالاد و نوشابه با ورودی تالار حداقل ۳۰۰ هزار تومان به ازای یک نفر هزینه دارد لذا برای پذیرایی از ۳۰۰ میهمان حداقل با احتساب میوه و شیرینی باید حدود ۱۰۰میلیون تومان هزینه کرد.

تغییر ذائقه مشتریان

حسین طوسی مدیر یکی از رستوران های مشهد نیز در خصوص اینکه گرانی مواد غذایی امسال نوع سفارشات را نیز تغییر داده است بیان کرد: تا پیش از این بسیاری حجاجی که قصد داشتند تا میهمانان خود را به ضیافت ولیمه دعوت کنند معمولا غذاهای کبابی را سفارش می دادند اما امسال بیشتر سفارش دهنده به دنبال ارزان ترین غذا بودند.

این متصدی رستوران با بیان اینکه امسال بسیاری از حجاج تصمیم گرفتند تا به جای تالار ها از مساجد استفاده کنند ادامه داد: در حال حاضر می توان گفت شله مشهدی در زمره ارزان ترین غذاها قرار دارد.

وی ابراز می کند: شله در حال حاضر کیلویی ۸۵ هزار تومان قیمت دارد لذا از آن جا که به ازای هر نفر فقط ۷۰۰ گرم برای پذیرایی نیاز است لذا این غذا تقریبا به همراه نوشابه نسبت به سایر غذاهای پرسی مقرون به صرفه تر است.

طوسی با بیان اینکه مواد اولیه آشپزی به شدت افزایش یافته است به ما می گوید: تا سال گذشته یک قوطی رب گوجه فرنگی ۱۵ هزار تومان، یک عددد پاکت کشک ۳ هزار تومان، یک کیلو برنج ۳۰ هزار تومان و یک کیلو گوشت ۱۳۵ هزار قیمت داشت اما در حال حاضر همان قوطی رب به ۴۵ هزار تومان، پاکت کشک به ۱۶ هزار تومان و یک کیلو برنج به ۱۰۰ هزار تومان و گوشت نیز از ۱۳۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است اما با اینکه قیمت تمام مواد اولیه ۳ برابر شده است اما هنوز قیمت غذا سه برابر نشده و لذا رستوران داران از این موضوع دچار ضرر شده اند.

وی یادآور می شود: اگر کافه و رستوران به‌علت رکود و افزایش قیمت نتواند موادغذایی تهیه کند، توزیع‌کننده و تولیدکننده موادغذایی نیز متضرر می‌شوند، زیرا این بازار مثل یک زنجیر به هم وصل است.

این رستوران دار با اشاره به اینکه قیمت یک نوشابه خانواده طی دو هفته گذشته از ۱۷ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است اذعان می کند: تا چند سال گذشته رستوران داران مشهد در ایام مناسبتی مانند محرم و یا اعیاد به دلیل نذرهایی که مردم داشتند از رونق خوبی برخوردار بودند اما متاسفانه افزایش قیمت ها از تعداد نذر های شخصی نیز کاسته است.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد: در حال حاضر بسیاری از رستوران‌ها با کمترین سود سعی دارند تا مشتریان خود را راضی نگاه‌دارند تعدادی نیز برای اینکه بتوانند دخل‌وخرج را هماهنگ کنند از نیروهای خود کاسته‌اند

وی اظهار می کند: تا دو سال پیش قیمت یک کیلو عدس فقط ۷ هزار تومان بود اما در حال حاضر همان عدس به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسیده است و لذا برپایی مراسم نذری برای تعداد میهمان با حجم زیاد عملا در عهده بسیاری از مردم خارج شده است.

افزایش هزینه های رستوران داری

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد نیز با اشاره به کم رونقی رستوران ها به دلیل افزایش قیمت ها اذعان کرد: وضعیت فعلی این روزهای رستوران‌داران تماماً به ضرر آن‌ها تمام شده است.

حسن امیریان بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از رستوران‌ها با کمترین سود سعی دارند تا مشتریان خود را راضی نگاه‌دارند به بازار می‌گوید: در طی دو سال گذشته بسیاری از واحدهای صنفی از کار کناره‌گیری کردند و تعدادی نیز برای اینکه بتوانند دخل‌وخرج را هماهنگ کنند از نیروهای خود کاسته‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که هزینه‌های رستوران‌داری حداقل ۵۰ درصد افزایش داشته است اذعان می کند: شرایط اقتصادی و کاهش فروش در سال گذشته منجر به کناره‌گیری افزون بر ۲۵۰ عضو این صنف از شغل رستوران‌داری شد.

امیریان با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه افزون بر ۷۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است ابراز می کند: گرانی غذا موجب شده تا مشتریان مراجعه‌کننده به رستوران کمتر از حد معمول غذا سفارش دهند لذا با این وضعیت و در صورت ادامه‌دار شدن گرانی و تورم به‌طور حتم شاهد کناره‌گیری بیشتری از اعضا در این صنف خواهیم بود.

وی بابیان اینکه افزایش قیمت با توجه به شرایط موجود و تورم شدید در بازار مواد غذایی غیرقابل‌اجتناب است به بازار می‌گوید: متأسفانه قدرت خرید مردم بسیار کم شده و از طرفی هزینه‌های رستوران‌داری مانند هزینه کارگر و از همه مهم‌تر اجاره بهاء و هم‌چنین مواد غذایی با افزایش چشمگیر همراه بوده است لذا طبیعی است که این عوامل بر ریزش مشتریان و از طرف دیگر کاهش درآمد رستوران‌ها تأثیرگذار است.

امیریان با اشاره به این موضوع که پیش از این بسیاری از خانواده ها بسیاری از مراسم شادی و عزا را در رستوران ها برگزار می کردند اذعان کرد: گرانی غذا به دلیل تورم موجود در جامعه از تعداد سفارش ها و برگزاری مراسم کاسته است.

کد خبر: ۲۳۲٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هموطن IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      0 0
      اقای صاحب رستوران درددل کردین ،ما خواندیم اما کاش کسانی که کاری از دستشان برمی آید بخوانند وتلاشی انحام دهند برای رفع مشکلات،وگرنه ابن حرفها مانند کوبیدن آب در هاونگ است
    • امیر IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      2 0
      برادر زاده ام عروسی داشتن تالار خالی پیدا نمیکردن عجیبه که خبر کسادی میدن احتمالا اینم یک راه فرار مالیاتی هست