۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
کشت دوم در مغان به کمتر از ۱۰ درصد رسید| آب ارس در سلامت
معاون آب منطقه ای اردبیل:

کشت دوم در مغان به کمتر از ۱۰ درصد رسید| آب ارس در سلامت

اردبیل- فضایلی، معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل گفت: کشت دوم در مزارع مغان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده که این شرایط امیدبخش است.

حمید فضایلی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: برای اولین بار الگوی کشت تعریف شده در کشت و زرع مغان مورد توجه قرار گرفت تا ما با توجه به پایین بودن منابع آبی و شرایط خشکسالی پایداری کشت و زرع پاییزی و بهاره را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: قبل از شروع کشت اطلاع رسانی مبنی بر ممنوعیت کشت دوم به اطلاع کشاورزان و زارعین رسید تا ما به نسبت سال گذشته که هشت هزار هکتار کشت دوم را داشتیم، امسال این رقم ناچیز و در کمتر از ۱۰ درصد محدود شود.

جهاد کشاورزی الگوی کشت را فارغ از نگاه روی کاغذ، در مزارع و به صورت میدانی پیاده کند

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل گفت: ما حتی برای متخلفان در کشت دوم تشکیل پرونده داده و قطعا با همراهی مسئولان قضایی با آنها برخوردی جدی خواهیم داشت.

فضایلی افزود: با همکاری و مدیریت مشارکتی با جهاد کشاورزی الگوی کشت وارد چرخه کشت و زرع کشاورزان استان اردبیل شد به طوری که ۵۰ درصد کشت و زرع در فصل پاییز و ۵۰ درصد نیز در فصل بهار انجام شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: انتظار می رود جهاد کشاورزی برای سال زراعی آینده الگوی کشت را فارغ از نگاه روی کاغذ، در مزارع و به صورت میدانی پیاده کند تا ما دغدغه ای کمتر در تأمین منابع آب داشته باشیم.

فضایلی به کشت و زرع اراضی پایاب سد خداآفرین در قالب ناحیه یک و دو سد پایاب خداآفرین اشاره کرد و ادامه داد: هر چند ایستگاه های ناحیه ۲ تکمیل نشده اما از طریق پمپ برداشت و توزیع منابع آب را شاهد هستیم.

وی به رویکرد مسئولان استان در مقابله با تداوم خشکسالی در سال های آینده اشاره کرد و گفت: با تکمیل شبکه پایاب سد خداآفرین و توسعه آبیاری مدرن امیدواریم امکان بهره برداری مطلوب تر از این شبکه فراهم آید.

فضایلی اضافه کرد: هر چند شبکه پایاب سد خداآفرین برای ۶۲ هزار هکتار طراحی شده بود اما در حال حاضر بهره برداری ۳۶ هزار هکتاری را از این اراضی شاهد هستیم که قطعا در سال های آینده با تأمین منابع آب می توان همه این اراضی را به زیر کشت برد.

تهیه اطلس تصرفات حریم کانال ها در منطقه مغان

وی از اجرای طرح تحویل حجمی آب به بهره برداران خبر داد و بیان کرد: با مدیریت منابع آب می توانیم از این شرایط سخت خشکسالی عبور کنیم.

فضایلی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با توجه به تشدید خشکسالی ها تشکیل آب بران بسیار مهم و ضروری بوده تا با مدیریت بهینه منابع آب بتوان از این اراضی بهره برداری لازم را انجام داد.

وی صرفه جویی ۱۵۰ میلیون متر مکعبی آب را با اجرای این طرح ها یادآور شد و تصریح کرد: در کنار افزایش کشت ۱۲ هزار هکتاری پاییزی صرفه جویی در منابع آب نیز انجام شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل از تهیه اطلس تصرفات حریم کانال ها در منطقه مغان خبر داد و گفت: با تصرفات غیرمجاز برخورد شده و جلوی کشت و زرع در این محدوده گرفته می شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اصغری IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      باسلام.آقای مهندس فضایلی .الگوی کشت را جهادکشاورزی تعیین نمی کنه .میراب .دلال آب .آنجا که بدون هماهنگی .آب رابه جالیز کار میدن .اگه واقعا آب منطقه ای راست میگه .نامه جهادکشاورزی را نشان بده که کشاورز طبق معرفی نامه جهادکشاورزی هندوانه کشت کرده .کجای کاری برادر .مافیای آب کار خودش را میکند .بیچاره کشاورز .که سرش بی کرانه.آقای فضایلی ضمنا .آب پایاب خدا آفرین از کجا میاد به آن هم اشاره میکردی .آب کانال مغان را که برای کشاورزی .بیله سوار جعفرآباد بابک وگوردیگل هست .همچنین پارس آباد را به پایاب خدا آفرین دادن هنر نیست .آب سد خدا آفرین باید برای شبکه خداافرین انتقال یابد نه اینکه آب شبکه مغان را به شبکه خدا آفرین بدین