۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
نان در تنور بی کیفیتی| کرمانی ها گلایه مندند
گزارش بازار؛

نان در تنور بی کیفیتی| کرمانی ها گلایه مندند

کرمان- کیفیت پایین نان در کرمان باعث نارضایتی مردم شده و مطالبه جدی آنها نظارت بر فعالیت کارخانه های آرد و نانوایی های سطح استان است.

بازار؛ گروه استان ها: کیفیت نان که قوت غالب سفره های مردم است از اهمیت بسزایی برخوردار است. این در حالیست که کیفیت پایین نان برخی نانوایی های استان کرمان باعث نارضایتی مردم شده است. مردم از کاهش کیفیت نان و دور ریز فراوان آن گلایه‌ دارند و می گویند که نان بعد از گذشت یک الی دو روز دیگر قابل استفاده نیست. کاهش خودسرانه وزن خمیر نان توسط عوامل برخی نانوایی، رعایت نکردن کامل نکات بهداشتی و ساعت کار بدون برنامه برخی نانوایی ها از دیگر عوامل گلایه مندی مردم در این حوزه است.

کیفیت آرد و مهارت نانوا دو عامل اصلی موثر در کیفیت نان است. برای پخت نان با کیفیت علاوه بر اهمیت تامین آرد مناسب، نانوا هم باید مهارت لازم برای پخت نان از آردهای وارداتی و داخلی را دارا باشد. به گفته مسئولان آرد در کارخانه های استان کرمان با اختلاط ۳۰ درصدی آرد وارداتی و آرد داخلی تولید شده و به دست نانوا می رسد.

این در حالیست که استان کرمان بخشی از نیاز به گندم مورد نیاز برای تامین آرد نانوایی ها را از داخل استان و بخشی را از کشورها و استان های همجوار تامین می کند.

بسیاری از نان ها را همان لحظه می توان استفاده کرد و بعد از سرد شدن دیگر قابل استفاده نیست

مریم قربانی یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با بازار ضمن گلایه از کیفیت پایین نان در کرمان اظهار کرد: بسیاری از نان ها را همان لحظه می توان استفاده کرد و بعد از سرد شدن دیگر قابل استفاده نیست. بیشتر نانوایی ها این وضیت را دارند و بعد از گذشت یک الی دو روز نمی توان از آن ها استفاده کرد.

وی علت این مساله را کیفیت پایین آرد دانست و افزود: مسئولان نظارت کنند که نانوایی ها از مواد کم کیفیت برای پخت نان استفاده نکنند.

احمد رسولی از دیگر شهروندان کرمانی به بازار گفت: کیفیت نان برخی نانوایی ها خوب است اما برخی واحدها هم نان را با کیفیت پایین تولید می کنند که قابل خوردن نیست. اگر جایی نان کم کیفیت پخت کند دیگر از آنجا خرید نمی کنم.

وی خواستار رسیدگی و نظارت بیشتر مسئولان در این زمینه شد.

افزایش برداشت گندم در کرمان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان در خصوص اقدامات انجام شده برای کیفی سازی نان به بازار گفت: از فروردین ماه شروع به برداشت و خرید گندم از کشاورزان کردیم. در استان کرمان از نظر کمی امسال ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش برداشت گندم را شاهد هستیم. در کنار این مساله گندم های وارداتی هم به استان وارد شد که این کار برای تعدیل کیفیت نان انجام می شود.

داریوش ماهری با اشاره به عوامل موثر در کیفیت نان اظهار کرد: کیفیت نان وابسته به عوامل درونی و بیرونی است. از جمله عوامل درونی مهارت نانوا است که در این خصوص طی ماه گذشته کلاس های آموزشی در فنی و حرفه ای برگزار کردیم تا سطح دانش نانوایان ارتقا یابد.

وی با اشاره به استقبال نانوایان از این کلاس ها گفت: به این افراد گواهینامه این دوره داده می شود.

ماهری اهمیت مهارت نانوا در پخت نان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: اواخر سال کلا از گندم وارداتی و اوایل سال از گندم داخلی استفاده می شود. مابین این فاصله از اختلاط استفاده می شود. نانوا باید قابلیت پخت هر دو نمونه گندم را در طول سال داشته باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان عوامل بیرونی کیفیت نان را مربوط به کیفیت آرد ورودی دانست و افزود: اگر آرد یک منطقه مشکل پیدا کند مساله مربوط به کارخانه توزیع آرد می شود. معمولا اوایل سال این اتفاق رخ می دهد چرا که در آن زمان گندم تازه است. غلات باید یک مدت بمانند تا به کیفیت خاص خودشان برسند.

ماهری ادامه داد: هر ساله برای رفع این مشکل از گندم وارداتی استفاده می کنیم. اختلاط ۳۰ درصد گندم وارداتی با گندم خریداری شده از کشاورزان انجام می شود.

امسال ۷۰ هزار تن از طریق بنادر چابهار و هرمزگان گندم وارداتی داشتیم؛ این گندم ها از کشورهای گندم خیز مانند آلمان و روسیه و سایر کشورهایی که گندم صادراتی به کل دنیا می فرستند، تامین می شود

وی بیان کرد: امسال ۷۰ هزار تن از طریق بنادر چابهار و هرمزگان گندم وارداتی داشتیم؛ این گندم ها از کشورهای گندم خیز مانند آلمان و روسیه و سایر کشورهایی که گندم صادراتی به کل دنیا می فرستند، تامین می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان بیان کرد: این گندم را به کارخانجات می دهیم تا با ۳۰ درصد اختلاط با گندم تازه داخلی، کیفیت آرد را به حد متعادل برسانند.

ماهری با اشاره به اینکه گندم بعد از خواب یکی دو ماهه به حالت متعادل می رسد، افزود: اگر نانوایی احساس کرد که کیفیت آردش خوب نیست، می تواند با بازرسی اصناف، اداره کل غله یا تعزیرات تماس بگیرد؛ بلافاصله بررسی لازم انجام می شود و در صورتی که کارخانه مقصر تشخیص داده شود موظف است که آرد را برگرداند و آرد دیگری به نانوا تحویل دهد.

گندمی تولیدی کرمان به صورت کامل نیاز استان را تامین نمی کند

وی در پاسخ به اینکه آیا واردات گندم به دلیل کمبود است یا افزایش کیفی سازی نان؟ گفت: استان کرمان کاملا مصرف گندم خودش را پوشش نمی دهد. امسال در استان حدود ۲۰۰ هزار تن گندم خبازی تولید شده و ۱۵۰ هزار تن نیاز به واردات داریم که این میزان از طریق کشورها و استان های همجوار تامین می شود. امسال وضعیت تولید داخلی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.

ماهری در خصوص چرایی تفاوت کیفیت نان در نانوایی های مختلف اظهار کرد: پنج کارخانه آرد در شمال و سه کارخانه هم در جنوب استان کرمان فعالیت می کنند و به لحاظ کیفی با یکدیگر رقابت می کنند. نانوایان می توانند بر اساس تجربیاتشان از این کارخانجات آرد مورد نظرشان را به انتخاب خودشان خریداری کنند. قیمت آرد دولتی و یکسان است.

وی گفت: نظارت بر کیفیت آرد کارخانه ها از سمت بهداشت، صمت، غله، جهاد کشاورزی اعمال می شود. این مساله بر روی سهمیه کارخانه تاثیر مستقیم دارد. توسط دستگاه های متولی هر ماهه این وضعیت پایش می شود و چنانچه کارخانه ای متخلف باشد از سهمیه ای که می تواند توزیع کند کسر می شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان اظهار کرد: در مجموع کیفیت آرد تولیدی استان کرمان نسبت به استان های همجوار از نمره قابل قبولی برخوردار است.

ماهری در خصوص هوشمندسازی یارانه نان گفت: این طرح در ابتدا اهداف بالاتری داشت و قصد داشتند که یارانه نان از کارخانه گرفته شود و به نانوا داده شود. این طرح تا حدودی پیش رفت اما متوقف شد و به همان سهمیه های نانواها بسنده شد که از اسفند ماه اجرا شد و اهداف آن شامل عدالت پخت بین نانوایانی است که می خواهند مسئولانه کار کنند و سهمیه خود را ارتقا دهند یا اینکه کم کاری داشتهاند و سهمیه آنها کم می شود.

وی ادامه داد: این طرح در حال اجراست و نتایج اولیه خوبی داشته است ضمن اینکه مشکلاتی هم دارد که پی گیری های لازم برای پاسخگویی به مشکلات نانوایان انجام می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان بیان کرد: مشکلات نانوایانی که از نارسایی ها مانند قطعی برق و اینترنت و نارسایی حمل متضرر شده اند، رسیدگی می شود. این افراد می توانند به میز خدمت از طریق فرمانداری ها مراجعه کنند و بعد از صورت جلسه اگر مشکلی برای سهمیه آنها ایجاد شده باشد، به آنها می برمی گردانیم.

نظارت جدی بر سبوس گیری

ماهری در خصوص سبوس گیری آرد بیان کرد: به مردم این بشارت را می دهم که سبوس گیری در استان کرمان به جد در حال پی گیری است و وضعیت در کرمان وضعیت سبوس گیری نسبت به سایر مناطق پیشرفته تر است. سبوس گیری استاندارد نان سنگک از ۷ درصد تا ۱۲ درصد و نان تافتون ۱۲ تا ۱۸ درصد است. تافتون نان غالب کرمان است که در استان دانشگاه علوم پزشکی روی ۱۳.۵ درصد تاکید دارد و در کارخانجات در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه روی سبوس گیری بسیار تاکید داریم، افزود: این مساله جزو آیتم های کارخانجات است.

ماهری تعداد نانوایی هایی که با آراد یارانه ای در سطح استان کرمان نان تولید می کنند را دو هزار و ۵۰۰ واحد اعلام کرد و افزود: مابقی واحدها به صورت آزاد کار پخت را انجام می دهند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان یادآور شد: مردم می توانند شکایات خود در این زمینه را به ۱۲۴ اصناف یا شماره های ۳۲۱۲۳۶۶۹ – ۳۲۱۲۳۶۳۰- شرکت غله استان کرمان اعلام کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

کیفیت نان از نحوه پخت تا مواد افزودنی استفاده شده برای پخت نان همواره مورد توجه جدی مردم بوده و مطالبه آنها نظارت جدی تر مسئولان در این زمینه است.

کد خبر: ۲۳۲٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدی IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      1 1
      اختلاف قیمت آرد یارانه ای و آزاد فساد انگیز است، یارانه را مستقیما به مردم دهید و آنها را در خرید کالا های اساسی که نان هم یکی از آنهاست آزاد گذاشته، آنگاه خواهید دید ریشه فساد از بین می رود،مردم چقدر هوشمند هستند، هر کس به اندازه نیاز نان خرید می کند، صف در نانوایی کوتاه، کیفیت نان خوب، ضایعات نان کم، احتیاج به دستگاه نظارتی کم می شود و همه احساس رضایت خواهند کرد.
    • ذکرا IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      1 1
      باید به نان نرخ داده شود همه چه صد برابر گران شده نانوا از کجا بیاره خرج خانواده شو مسولان جلال خان پدر نانوا را درآوردی ۴٠درصد را بده به مردم نان را آزاد کن وسلام
    • اکبر IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      1 0
      علت اینه که ۳ ساله قیمت نان افزایش نیافته نان خشک کیلو ۱۰ هزار تومان نان بربری کیلو ۴ هزار تومان علت اینه پخت نان واسه نانوا سود ندارد و نانوا نان پخت نمی کنند
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      1 0
      سلام خسته نباشید من ساکن کرمان هستم خانه پدر خانم یزد بخدا نان این دو استان قابل قیاس نیست من برای تهیه نان مجبورم کلی مسیر برم بخرم فریز کنم بخدا حیف این ارد که دولت ببچاره میخره دولتی میده خراب میشه حیف
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      1 0
      با سلام وقتی مایه خمیر دست دلالان باشد وبه نانوا داده نشود معلومه کیفیت نان پایین میاید
    • ناشناس IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      1 0
      دلیل بی کیفیت نان درکرمان اول مشکل آرد تولیدی است ود ر مرحله بعد عدم نظارت کارشناسانی که روش سالم نان را آموخته آمد ونیز مسئولین شورای آرد ونان هم خوابند
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      2 0
      این نانوایی ها اکثرشون آردآزادمیفروشن رفیقی دارم نانوایی دارهدمیگه ما بدستی نون بیکیفیت میپزیم کسی نیادبخره تابتونیم آردهامون رو آزادبفروشیم سودش سه چهاربرابره تابخواهیم صبح تتشب کنارتنوروایسیم گرما نون بپزیم راحت شب تاشب چندتا کیسه آرد میفروشیم
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      2 0
      پدر نانوا را در آوردید ... همه چیز گرون شده ولی نون ثابته ... این دوره کرایه آرد دو برابر شده ...خمیرمایه دو سه برابر ...اونوقت کیفیت میخاین
      • وحید IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
        1 1
        جمع کن نپز برو دنبال کاره دیگه
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      0 0
      سخنم با مردمی هست که دنبال عدالت هستن تمام اصناف ایران هرساله افزایش قیمت دارن از شهرداری و مالیات و پول برق آب گاز شهریه دانشگاه کرایه خونه بلیط هواپیما و تا اتوبوس تاکسی و تمام مواد غذایی از لبنیات و گوشت مرغ و.... تمامی این ها هر سال افزایش قیمت داشتن بجز نان که الان ۳ ساله نرخ جدید نداشته من نانوا فقط در بحث نان خودکفا هستم ولی تو تمام این هزینه ها مصرف کننده هستن و روزی ۸۰۰به شاطر روزی ۳۰۰برای نان دربیار و روزی ۳۰۰برای خمیر گیر هزینه میکنم با هزینه ناهار شام صبحونه بیمه حتی پول گاز و مالیات ها چند برابر شده ولی مردم میگن نان باید به نرخ ۳ ساله پیش باشه و دولت از جیب کارگر نانوا که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب کار می‌کنه یارانه میده به مشتری و با این هزینه ها نان حتی با آرد مجانی هم سود ندارن و دولت نان وا را مجبور کرده که نان را با ضرر به مردم بده کدام یک از این مشاغل ایران ۳ ساله نرخ جدید نداشته و به همین قیمت قبل خدمات میده ؟؟؟؟؟؟
    • مردم IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      0 0
      سلام لطفا وضعیت نانوایی های شهرستان های کرمان مثل سیرجان بازدید کنید خیلی بی کیفیت ،واقعا هزینه بدی بعدش نان بی کیفیت بخوری خدایی باید بازدید بشه واینقدرباج نگیرند که حق مردم ضایع کنند ،یاحق