۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
سهم هیچ قطب گردشگری ایران از بازار پردرآمد سلامت
بازار گزارش می دهد؛

سهم هیچ قطب گردشگری ایران از بازار پردرآمد سلامت

ساری- توریست های زیادی برای بهره گیری از خدمات درمانی به کشور سفر می کنند و سهم مازندران از این بازار پردرآمد تقریبا هیچ است.

بازار؛ گروه استان ها: توریست درمانی صنعتی پیشرو در توسعه اقتصادی کشورها به شمار می رود و سهم مازندران از این صنعت پردرآمد و اشتغال زا تقریبا هیچ است.

توریسم درمانی اصطلاحی گسترده و فراگیر است که طیف وسیعی از فعالیت‌های متنوع را در بر می‌گیرد اما تعریف تقریبا واحد آن به این صورت است که، « سفر کردن به کشورهای دیگر به قصد دریافت خدمات درمانی و سلامت را گردشگری درمانی یا همان گردشگری سلامت می‌گویند».

مسافرت برای درمان بیماری های جسمی و روحی و بهره گیری از خدمات بهینه و باکیفیت و دیدن جاذبه های طبیعی و تفریحی کشورها به صنعتی پردرآمد تبدیل شده است و مازندران با داشتن جاذبه های بکر و توریستی می تواند تراز مالی خود را در این صنعت ارتقا دهد.

احمد کلانتری فعال حوزه گردشگری در مازندران با اظهار این که مسافرت برای درمان بیماری های جسمی و روحی و بهره برداری از خدمات بهینه و باکیفیت به صنعتی نوظهور تبدیل شده است، افزود: پایین تر بودن هزینه خدمات پزشکی در کشور به نسبت سایر کشورها مزیت زیادی برای ما ایجاد کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: در این شاخه از گردشگری، بیمار می تواند در حین درمان از فضاها و خدمات رفاهی و گردشگری مقصد بهره برد از این رو این صنعت پردرآمد و پربازده است و کشورهای زیادی در این زمینه تبلیغ می کنند.

فعال حوزه گردشگری: گردشگری سلامت به این معنا نیست که همراهان بیماران در پلکان بیمارستان ها بمانند و مدتها منتظر دریافت خدمات باشند بلکه باید زیرساخت های مورد نیاز را فراهم کرد

وی با عنوان این که گردشگران زیادی برای توریست درمانی به آسیا سفر می کنند و در اروپا و کانادا، افراد مدت زیادی در لیست می مانند تا از خدمات پزشکی در کشورهای دیگر استفاده کنند، گفت: گردشگری سلامت به این معنا نیست که همراهان بیماران در پلکان بیمارستان ها بمانند و مدتها منتظر دریافت خدمات باشند بلکه باید زیرساخت های مورد نیاز را فراهم کرد.

سهم هیچ قطب گردشگری ایران از بازار پردرآمد سلامت

وی ایجاد سوئیت های اقامتی مناسب با طراحی مناسب در حاشیه بیمارستان ها، کاهش هزینه های درمانی، کوتاه کردن صف های انتظار را در رونق گردشگری سلامت مهم بیان کرد و گفت: ایران قطب گردشگری سلامت در زمینه عمل های جراحی است و توریسم درمانی فقط به این مسئله محدود شده است درحالی که سخت ترین عمل های قلب و چشم و غیره توسط پزشکان در حال انجام است و باید این زمینه ها معرفی وتبلیغ شود.

ایجاد بیمارستان های در سطح هتل های سه ستاره

کلانتری تصریح کرد: ارائه خدمات مطلوب هتلینگ به توسعه گردشگری سلامت کمک می کند و در این راستا اولین چیزی که لازمه توسعه این صنعت به شمار می رود، هتل بیمارستان است، یعنی مکانی با سطح هتل سه ستاره که دارای امکاناتی نظیر بانک، رستوران، لانژ، صندوق امانت و غیره است.

این فعال گردشگری اتاق های مجهز به امکانات رفاهی برای بیمار و همراهان را از دیگر لازمه های گردشگری سلامت بیان کرد و گفت: این هتل بیمارستان ها دارای خدمات مشاوره حضوری و مجازی با پزشک، صدور کارت همراه برای خدمات رسانی بهتر، سفارش غذاهای خارج ازمنو، دریافت خلاصه پرونده پزشی، امکانات اخذ هزینه درمان به دلار و غیره است.

فعال دیگر گردشگری در مازندران نیز با اظهار این که در ایران تنها سه هتل بیمارستان مجهز برای ارائه خدمات توریست درمانی آن هم در تهران وجود دارد، گفت:موقعیت ویژه مازندران در صنعت توریست حائز اهمیت است و باید سطح کیفی خدمات به اندازه گردشگری همخوانی داشته باشد.

فعال گردشگری: طی سال های قبل با کمک خیران نخستین شهرک توریستی در جویبار با ۲۰۰ تخت راه اندازی شد اما در عمل امکانات آن مشابه سایر بیمارستان ها بوده است

جعفر حسنی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که بیمارستان های خصوصی در استان باید برای پذیرش گردشگران سلامت مهیا شوند، گفت:طی سال های قبل با کمک خیران نخستین شهرک توریستی در جویبار با ۲۰۰ تخت راه اندازی شد اما در عمل امکانات آن مشابه سایر بیمارستان ها بوده است.

وی با اظهار این که هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر عادی ارزآوری دارد و شغل ایجاد می کند، گفت: ما برای آب درمانی تبلیغ می کنیم ولی توریست هایی که به ایران و مازندران می آیند بیشتر برای عمل جراحی است و این نشان می دهد که فقط در قسمت سلامت توفیق داشتیم و در گردشگری موفق نبودیم.

سهم هیچ قطب گردشگری ایران از بازار پردرآمد سلامت

طی سال های احیر بسترهای خوبی برای رونق توریسم سلامت در مازندران فراهم شده است و پنج بیمارستان دولتی و دو بیمارستان خصوصی استان در حال افزایش خدمات خود در سطح منطقه‌ای برای گردشگران سلامت هستند.

بسترسازی مناسب برای جذب حداکثری گردشگران سلامت در مازندران

فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در استان مازندران بسترهای خوبی برای گردشگری سلامت در حال فراهم شدن است افزود: هماهنگی درون بخشی مناسبی بین استانداری و دستگاه های مرتبط با ما در استان فراهم شده و همزمان در زمینه هایی مانند بخش های بیمارستانی، تجهیزات و کادر پزشکی در حال افزایش توسعه هستیم.

غلامی افزود: هیئت دولت؛ مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت؛ بطور جدی موضوع گردشگری سلامت را پیگیری می کنند و از همه ظرفیت های موجود حوزه بهداشت و درمان و سایر بخش ها شامل فرهنگ ، آداب و رسوم و مواهب طبیعی در استان های مختلف بهره ببریم تا گردشگر سلامت بیشتری جذب شود.

بیش از ۴۶ بیمارستان دولتی و خصوصی در مازندران فعالیت می کند و خدمات این بیمارستان ها پاسخگوی نیاز اهالی منطقه و یا جمعیت شناوری که در تعطیلات پایان هفته و نوروز و تابستان به استان سفر می کنند نیست. قدم گذاشتن در راه توریست درمانی بیش از هر چیزی نیازمند تامین زیرساخت های مورد نیاز و ایجاد هتلینگ مناسب برای خدمات دهی به گردشگران داخلی و خارجی است.

کد خبر: ۲۳۲٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha