تامین مواد اولیه اسباب بازی با تشکیل تعاونی توزیع

تامین مواد اولیه اسباب بازی با تشکیل تعاونی توزیع

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت تشکیل تعاونی توزیع را راهکاری برای رفع تامین مواد اولیه صنعت اسباب بازی عنوان کرد.

به گزارش بازار، محمدرضا زارع مدیر کل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت با بیان اینکه در اعطای مواد اولیه به واحدهای تولید اسباب بازی مشکلی نداریم، گفت: واحدهای تولیدی در صنعت اسباب بازی کوچک مقیاس هستند و به ماده اولیه کمی نیاز دارند و پتروشیمی‌ها نمی‌تواند ماده اولیه به میزان کم به این صنایع اختصاص دهند در نتیجه تولیدکنندگان اسباب بازی مجبورند مواد اولیه مورد نیاز خود را از دست دوم یا سوم تامین کنند.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل موضوع را با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح کردیم و بنابر طرح و راهکاری که تولیدکنندگان این صنعت در جلسه شورای نظارت بر اسباب بازی ارائه کردند، قرار شد مجموعه‌های تولیدی در قالب تعاونی یا انجمن، مجموعه‌ای را تشکیل دهند و این تعاونی با اعطای مجوز از سوی وزارت صمت به عنوان نمونه ۲۰ تا ۳۰ تن ماده اولیه دریافت کند و میان تولیدکنندگان توزیع کند.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت تشکیل تعاونی برای تامین مواد اولیه تولیدی‌های اسباب بازی نیازمند همت از سوی تولیدکنندگان است.

وی با بیان اینکه تشکیل این تعاونی به تسهیل صادرات در این صنعت کمک می‌کند، گفت: با کنار هم قرار گرفتن مجموعه‌های تولیدی کوچک که شاید هر یک به تنهایی نتوانند صادرات انجام دهند و تشکیل تعاونی و شرکت حقوقی و ثبت نشان تجاری بین المللی، می‌توانیم صادرات این صنعت را از ۳۸ میلیون دلار در سال گذشته به میزان بالاتری ارتقا دهیم.

تخصیص ماده اولیه بیشتر در صورت افزایش حجم تولید

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت گفت: براساس قانون سال گذشته، حداکثر میزان افزایش ماده اولیه به واحدهای تولیدی بزرگ ۳۰ درصد بوده، اما ما با این مصوبه مخالفت کردیم و برخلاف آئین نامه و دستورالعمل‌ها با مجوزهایی که گرفتیم حجم مواد اولیه یکی از مجموعه‌های تولیدی مان را حدود ۶ برابر افزایش دادیم، زیرا این مجموعه ۶ برابر پروانه‌ای که گرفته بود تولید می‌کرد.

وی به کیفیت بالای محصولات تولید داخل با قابلیت صادرات اشاره کرد و گفت: ما به کشورهای عراق و ترکیه صادرات داریم، سال گذشته به آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادرات داشتیم و مذاکراتی هم برای صادرات به کشورهای ازبکستان، تاجیکستان وقرقیزستان بدلیل نزدیکی فرهنگی صورت گرفته که امیدواریم امسال محقق شود.

زارع اضافه کرد: هم اکنون حدود ۷۰ نوع اسباب بازی همچون عروسک‌های پولیشی، اسباب بازی‌های فکری با عمق ۹۰ درصدی ساخت داخل در کشور تولید می‌شود در برخی از نمونه‌های تولیدات داخلی مانند اسباب بازی‌های کارتی، بازی‌های چوبی و مغناطیسی صادر کننده هستیم.

وی در خصوص کیفیت تولیدات اسباب بازی های داخلی، گفت: اسباب بازی استاندارد اجباری دارد و به دلیل استفاده کودک از این کالا، مواد اولیه و ایمنی به کار رفته قطعا استانداردهای لازم را اخذ می کند.

زارع بُرزِشی ادامه داد: درخواست اعضای انجمن این است که اجازه واردات برخی محصولات داده و در کنار محصول ایرانی به مصرف کننده نهایی عرضه شود تا مشتریان حق انتخاب و قابلیت مقایسه داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید به حمایت از تولید داخل ادامه داد گفت: قطعا در صنایع دیگری که الان به خودکفایی رسیده ایم در ابتدا کیفیت لازم را در مقایسه با مشابه خارجی نداشتیم و به مرور براساس میزان تولید و توانمندی هایی که بدست آمده خودکفا شدیم البته ادامه این امر مستلزم فرهنگ سازی است که شاید محصول ایرانی را حتی با کیفیت پایین خریداری کنند اما این موضوع به روند رشد تولید و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی در سالهای آتی کمک می کند.

وی به افتتاح خط تولید ماشین‌های کنترلی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: یک شرکت ایرانی با شمارگان بالا ماشین‌های کنترلی را تولید می‌کند که فقط کیت الکترونیکی این ماشین‌ها خارجی است و بقیه اجزا تولید داخل است در حالی که در گذشته ۱۰۰ درصد ماشین‌های کنترلی وارداتی بود.

وی با بیان اینکه طرح شناسه اسباب بازی سال گذشته ابلاغ شده افزود: سرفصل‌های کالایی تعریف شده، مجموعه‌های مختلف در حال دریافت شناسه کالا و کدرهگیری هستند و تا پایان امسال حدود ۸۰ درصد واحدهای تولیدی و سطح عرضه شناسه کالا و کدرهگیری خواهند داشت.

کد خبر: ۲۳۱٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha