۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
 دهک‌های پایین درآمدی اصلی‌ترین جاماندگان سهام عدالت
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار؛ توضیحات وزیر اقتصاد قابل قبول نیست

دهک‌های پایین درآمدی اصلی‌ترین جاماندگان سهام عدالت

موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نمایندگان در حال جمع کردن امضا برای ارائه طرح دو فوریتی اختصاص سهام عدالت به جاماندگان این طرح به هیئت رئیسه هستند، گفت: بخش زیادی از جاماندگان در دهک‌های پایین درآمدی هستند و بی‌توجهی به آنها عین بی‌عدالتی است.

بازار؛ گروه ایران: این روزها بحث تعیین تکلیف جاماندگان طرح سهام عدالت حسابی داغ شده است. جاماندگانی که سید فرید موسوی لارگانی ‌می‌گوید: بخش زیادی از آنها در دهک‌های پایین درآمدی هستند و عدم اختصاص سهام عدالت به آنها مغایر با اصل و هدف اصلی اجرای این طرح است. او به بازار گفت: در حال حاضر بسیاری از کارگران فصلی، ساختمانی، رانندگان که اتفاقا در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند، سهام عدالت ندارند که مجلس یازدهم به دنبال پیگیری حق و حقوق آنهاست. به گفته نایب رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگان در حال جمع کردن امضا برای ارائه طرح دو فوریتی به هییت رییسه در رابطه اختصاص سهام عدالت به حدود ۳۳ میلیون جامانده این طرح هستند. هم اکنون نمایندگان مجلس در حال بررسی نحوه محاسبه و میزان سهام اختصاص داده شده به جاماندگان این طرح هستند.  

به گفته او، بسیاری از کسانی که استحقاق گرفتن سهام عدالت را داشته‌اند، عمدی یا سهوی از فهرست حذف شده‌اند که این ایراد بزرگی است که کارمندی که رسمی بوده، مدیری که مسئولیت داشته، سهام عدالت را دریافت کند اما کسی که حداقل دریافتی را داشته از این سهم بی‌نصیب بماند.

بسیاری از کسانی که استحقاق گرفتن سهام عدالت را داشته‌اند، عمدی یا سهوی از فهرست حذف شده‌اند که این ایراد بزرگی است که کارمندی که رسمی بوده، مدیری که مسئولیت داشته، سهام عدالت را دریافت کند اما کسی که حداقل دریافتی را داشته از این سهم بی‌نصیب بماند

سهام بی عدالتی  
با آزادسازی سهام عدالت، نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سهام مربوط به ۴۹ شرکت سرمایه پذیر به دست بیش از ۴۹ میلیون نفر می‌رسد. بر اساس آنچه در سامانه سهام عدالت آمده ارزش روز هر برگه سهام یک میلیون تومانی به حدود ۱۷میلیون تومان رسیده است. همچنین افرادی که هر برگه سهام عدالت ۵۳۲هزار تومانی دارند نیز از ارزش روزی بالغ بر ۸.۲ میلیون تومان برخوردارند. ضمن اینکه ارزش روز هر برگه ۴۹۰هزار تومانی نیز بیش از ۷میلیون و ۸۰۰هزار سهم است.

اما در شرایطی که ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها در ماه‌های گذشته شرایط زندگی را برای کارگران و رانندگان سخت و حتی غیر ممکن ساخته، بسیاری از افرادی که در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند، از حمایت‌های به ظاهر عدالت محور محروم شده‌اند.

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟  
بخشی از جاماندگان سهام عدالت فرآیند اولیه ثبت‌نام را در دهه ۸۰ انجام داده‌اند و به ‌دلایلی ثبت‌نام آنها نهایی نشده است و بخش دیگر کسانی هستند که وارد فرآیند ثبت‌نام نشده‌اند. البته در بیش از یک دهه گذشته متولدان جدید بخصوص در دهک‌های پایین درآمدی که جامعه هدف این طرح بوده‌اند هم‌اکنون جزو جاماندگان محسوب می‌شوند.

در حالی چیزی حدود ۳۳ میلیون نفر از مردم کشور هیچ سهمی از سهام عدالت نبرده‌اند که وزیر اقتصاد و دارایی ‌می‌گوید که امکان تجدیدنظر در روند ارائه سهام عدالت به جاماندگان این سهام وجود ندارد؛ زیرا آن شرکت‌های دولتی مورد نظر را در قالب سهام ارائه کرده‌ایم یا اکنون بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ در حال واگذاری آنها هستیم بنابراین چنین چیزی امکانپذیر نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: بسیاری از کسانی که استحقاق گرفتن سهام عدالت را داشته‌اند، عمدی یا سهوی از فهرست این طرح حذف شده‌اند.   این  عین بی عدالتی است که کارمندی که رسمی بوده، مدیری که مسئولیت داشته، سهام عدالت را دریافت کرده اما کسی که حداقل دریافتی را داشته از این سهم بی‌نصیب مانده است

کارمندان دولت در صف نخست دریافت تسهیلات و مزایا
اما عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ‌می‌گوید که این گفته‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست و دولت باید از سهام شرکت‌هایی دولتی سهمی ‌را به این افراد یا حداقل افرادی که در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند، اختصاص دهد.

به گفته او، کارمندان و حقوق بگیران دولت همواره در صف نخست دریافت تسهیلات و مزایای دولتی هستند در مقابل مشاغل آزاد، کارگران و راننده‌ها معمولا از تسهیلات دولتی بی‌بهره ‌می‌مانند. این در حالی است که سطح درآمدی این افراد در مقایسه با کارمندان خیلی پایین‌تر است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: چطور کارمندی که در بدترین شرایط حدود ۵ میلیون تومان درآمد دارد مشمول این سهام ‌می‌شود اما بیکاران یا کارگرانی که سطح درآمد آنها به۲ میلیون تومان هم نمی‌رسد، نباید سهام عدالت دریافت کنند. این اتفاق عین بی عدالتی است.

۱.۵ درصد مشمولان سهام خود را فروختند  
بر اساس آمارهای رسمی، حدود ۴۹ میلیون نفر سهام عدالت دارند که به گفته رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران، ‌فقط ١,٥‌درصد آنها معادل ٦٩٧‌هزار و ٥٠٠ نفر سهام خود را فروخته‌اند. حسن قالیباف گفت: «نگرانی ما این بود که ‌عمده آنها) ‌دارندگان سهام عدالت ‌(فروشنده شوند. مردم تمایل دارند سهام عدالت خود را به ‌عنوان دارایی ارزشمند حفظ کنند. ‌در حال حاضر ۱۳‌میلیون کد معاملاتی در بازار بورس است که با اضافه شدن سهام عدالت، این رقم بیش از ٦٠‌میلیون نفر می‌شود.» فروش سهام عدالت از سوی ١.٥‌درصد دارندگان سهام درحالی است که ١٧‌میلیون نفر از کل سهامداران، روش مستقیم ‌سهامداری را انتخاب کرده‌اند که نخستین گام برای تصمیم‌گیری درباره فروش سهام درحال حاضر به حساب می‌آید.

کد خبر: ۲۳٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha