۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
یکپارچه‌سازی اسناد حمل بار از مزایای ایجاد مراکز لجستیک است
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:

یکپارچه‌سازی اسناد حمل بار از مزایای ایجاد مراکز لجستیک است

افندی زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مزایای ایجاد مراکز لجستیک، یکپارچه‌سازی فرآیندها، سامانه‌های اطلاعاتی و اسناد حمل بار است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: لجستیک به واسطه تنوع بازیگران و ذینفعان، مجموعه‌ای بسیار پیچیده و در هم تنیده از فرایندها، اطلاعات و اسناد است. از طرفی شناخت همه بازیگران، فرایندهای موجود، اسناد مورد استفاده، اطلاعات مورد تبادل و پردازش‌هایی که روی هر یک صورت می‌گیرد نیازمند یک نگاه کلان‌نگر همراه با توجه کافی به جزئیات است.

وی توضیح داد: سامانه‌های اطلاعاتی یک علم کاربردی است که اطلاعات را مدیریت می‌کنند. این سامانه یک حوزه تخصصی در لجستیک است که می تواند به مدیریت کار و داده‌ها در سازمان‌ها کمک کند و عمدتا شامل هماهنگی تقاضا، عرضه، جابه‌جایی و کنترل مواد یا کالاهای نهایی است. در این راستا استفاده از روش‌های تحلیل فرآیند کسب و کار برای مدل‌سازی فرآیندهای لجستیک و جریان‌های اطلاعاتی، موجب درک روابط اطلاعاتی بین عوامل دخیل در لجستیک می‌شود.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی لجستیک منجر به شناسایی فعالیت‌های بدون ارزش و خروج آن‌ها از سیستم می‌شود، که کاهش هزینه‌ سرمایه‌گذاری از جمله نتایج آن است.

افندی‌زاده همچنین مطرح کرد: به عنوان نمونه یکی از مشکلات حمل‌ونقل ترکیبی، عدم تبادل اطلاعات بین دو شیوه ریلی و جاده‌ای است. در حال حاضر اسناد حمل و اطلاعات بارنامه حمل ریلی و جاده‌ای جداگانه تهیه می‌شود و در نتیجه حمل‌ونقل یکپارچه به شکل ترکیبی شکل نمی‌گیرد. در دنیا استانداردهایی برای حمل ترکیبی مانند بارنامه سراسری وجود دارد که مبدا اولیه و مقصد نهایی کالا را مشخص می‌کند و مهم نیست که از چند شیوه حمل‌ونقلی در رسیدن بار به مقصد نهایی استفاده شده است. در حال حاضر در ایران زیرساخت‌های اطلاعاتی و حقوقی مناسب برای بارنامه سراسری وجود ندارد و همین امر یکی از موانع اصلی شکل‌گیری حمل ترکیبی بوده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: برای استفاده از مراکز لجستیک، یکی از پیش‌نیازهای اساسی وجود یک سامانه یکپارچه برای تبادل اطلاعات و مسئولیت‌های حقوقی حمل است که چارچوب قوانین بین‌المللی و فیاتا روش عملیاتی کردن این گام‌ها را نشان داده است.

وی اظهار کرد: مراکز لجستیک بدون سامانه‌های اطلاعاتی و سیستم حمل کانتینری و تجهیزات هوشمند، یک زیرساخت بلااستفاده خواهد بود و برای کاهش ضایعات بار، نیاز به تجهیزات لازم برای حمل ترکیبی مانند سامانه‌های اطلاعاتی برای کاهش زمان توقف کالا و شرکت‌های لجستیک برای بهینه‌سازی کل عملیات حمل کالا است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دبیرخانه ستاد مراکز لجستیک کشور در نظر دارد با هدف ایجاد هماهنگی کافی و جلوگیری از موازی‌کاری و افزایش کارایی و بهره‌وری، فضای کسب و کار حوزه لجستیک، فرایندهای موجود، خلأها و نیازمندی‌ها را شناسایی کرده و با تعریف وضع مطلوب هر یک، با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فاصله میان وضع موجود و وضع مطلوب را کاهش دهد.

علاوه بر این انتظار می‌رود با شناسایی و تعیین اطلاعات و موجودیت‌های آماری تولیدشده و جذب شده در هر یک از بخش‌های درگیر در حوزه لجستیک در وضع موجود و وضع مطلوب، سامانه‌های یکپارچه اطلاعاتی قابل دسترس با هدف یکپارچگی و هماهنگی جریان اطلاعات در حوزه لجستیک از سوی همه بازیگران ایجاد شود تا علاوه بر افزایش بهره‌وری و چابکی سیستم، امکان برنامه‌ریزی دقیق و مؤثر برای یک لجستیک منسجم فراهم شود. امید می‌رود با انجام گام‌های فوق‌الذکر و احداث مراکز لجستیک در کشور، موضوع مهم یکپارچه‌سازی فرایندها و سامانه‌های اطلاعاتی تحقق یابد.

کد خبر: ۲۳۱٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha