۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
حجاج در سیطره هزینه ها | «ولیمه» تبدیل به آرزو شد
بازار گزارش می دهد؛

حجاج در سیطره هزینه ها | «ولیمه» تبدیل به آرزو شد

سمنان- اجاره سالن برای مهمانی‌ های حجاج سر به فلک کشیده است تا جایی که بسیاری از حاجی‌ های استان سمنان عطای برپایی مهمانی را به لقایش می‌ بخشند.

بازار، گروه استان‌ها؛ این روزها شاهد هستیم که حجاج بیت الله الحرام از سرزمین وحی باز می‌ گردند و برخی از آنها نسبت به برگزاری مهمانی ولیمه مبادرت می‌ ورزند. مهمانی که این روزها گران تر از هر وقت و زمان دیگری برگزار می‌شود. افزایش چشم گیر قیمت سالن پذیرایی در استان سمنان باعث شده تا برخی از حجاج از خیر مهمانی دادن بگذرند و حتی برخی از آنها هزینه مهمانی را صرف امور خیریه کنند.

کارشناسان می گویند «ولیمه دادن یکی از مستحبات است که اگر به درستی انجام شود، ثواب زیادی دارد و سبب صله رحم می‌شود» اما از سویی نیز نباید جنبه لکس گرایی به خود بگیرد هر چند در این گزارش اصلا به این موضوع نمی پردازیم و تنها به برگزاری یک مهمانی ساده با ارزان ترین میزان هزینه ها اشاره ای خواهیم داشت.

با بررسی میدانی می‌توان دریافت که این روزها بر پایی یک مهمانی بیش از هر زمان دیگری به نسبت دریافتی و حقوق میانگین جامعه در چهار دهه اخیر، هزینه بر است تا جایی که بسیاری از حجاج توانایی برپایی مهمانی ولیمه را ندارند. ولیمه هایی که این روزها میلیون ها تومان هزینه در برخواهند داشت که بخش اعظم آن صرف خوراک و مشخصاً شام یا ناهار می شود.

هزینه گزاف سالن ها

یک حاجی بازگشته از سرزمین وحی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: سالن خالی برای برپایی مهمانی وجود ندارد چرا که همه سالن‌ها از اردیبهشت ماه پر هستند و این نشان می دهد که حجاج فراوانی هستند که حتی در این شرایط گرانی هم ولیمه برگزار می کنند اما اگر شانس یاری کند و بتوانید سالن یا مکانی را مهیا کنید هزینه‌ها آنقدر بالا هستند که از عهده آن بر نخواهید آمد.

حدادی آشپز مجالس: دلیل افزایش هزینه مهمانی‌ها افزایش عجیب گوشت، مرغ برنج و روغن است

حاج عبدالله مویدی زاده با بیان اینکه هر پرس غذای ولیمه حجاج با در نظر گرفتن برنج، یک تکه مرغ و یک تکه گوشت به علاوه مقداری سالاد و یک عدد دوغ بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر هزینه دارد، ابراز کرد: ورودی سالن هم به ازای دو ساعت بین سه تا ۹ میلیون تومان متغیر است که نشان می دهد هزینه ها سر به فلک می کشد.

وی با بیان اینکه اگر یک حاجی ۲۰۰ مهمان داشته باشد هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیون تومان برای دو ساعت باید پرداخت کند که هزینه نجومی است، افزود: به نظر نمی رسد که جز گروه اندکی از حجاج، مابقی بتوانند از عهده هزینه ها بر بیایند.

حجاج در سیطره هزینه ها | «ولیمه» تبدیل به آرزو شد

قیمت ها سرسام آور است

جستجو برای یافتن حاجی که ولیمه داده باشد البته موثر واقع شد اما تمایلی به مصاحبه نداشند در نهایت با امید عامری فرزند یک حاجی بازگشته از سرزمین وحی که البته کارهای ولیمه را نیز او بر عهده گرفته به گفتگو نشستیم، عامری با بیان اینکه دو هفته دنبال سالن پذیرایی می گشتیم، گفت: هزینه ها برای ۱۲۰ مهمان از رستوران ها تا تالارها انقدر سرسام آور بود که حتی فکرش را هم نمی کردیم.

عامری با بیان اینکه پدر قبل از عزیمت مبلغی را کنار گذاشته بود که بتوانیم با آن هزینه ولیمه را برگزار کنیم که چیزی در حدود ۲۵ میلیون تومان بود، ابراز کرد: این مجموع تمام هزینه ها بود که پدر با دشواری هم آنرا فراهم کرد اما هر کجا که می رفتیم با قیمت های عجیبی روبرو می شدیم حتی یک سالن برای ۱۲۰ مهمان ۵۴ میلیون تومان را پیشنهاد داد که شامل ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر شام و میوه و پذیرایی بود.

صانعی تالار دار: مردم این تصور را دارند که مثلا یک غذا برای تالار دار ۱۰۰ هزار تومان در می آید و آن را ۳۰۰ هزار تومان می فروشد در صورتی که اصلا اینطور نیست

وی می افزاید: ابتدا فکر کردیم که تنها این سالن اینگونه است و به واسطه لوکس بودن چنین قیمتی می دهد اما ساده ترین سالن ها و کمترین میزان هزینه ای که توانستیم پیدا کنیم ۳۸ میلیون تومان که به ازای هر نفر ۳۲۰ هزار تومان در نظر گرفته بودند تازه به این هزینه ها دو الی سه میلیون تومان هم باید هزینه سالن، گل آرایی، مداح و ... می افزودیم.

هزینه هر مهمان چند؟

برخی اذعان می‌کنند که می‌توان مهمانی حجاج را در سطحی محدودتر با تنوع غذایی کمتر و در منزل برگزار کرد اما برآورد ساده نشان می‌دهد که اگر یک حاجی فقط ۴۰ مهمان داشته باشد و بخواهد به آنها یک وعده غذا بدهد تقریباً هشت میلیون تومان می‌بایست هزینه کند چرا که حداقل میزان پذیرایی از هر نفر شامل یک وعده شام شامل برنج و مرغ یا برنج و گوشت به علاوه میوه در کمترین حالت خود ۱۸۰ هزار تومان برای هر نفر آن هم در منزل هزینه خواهد داشت که برای ۴۰ نفر حدوداً هشت میلیون تومان می شود.

این هزینه هایی است که از یک آشپز به صورت تک تک شامل برنج یک پرس ۷۵ گرمی، گوشت دو سیخ ۷۵ گرمی، جوجه کباب ۱۵۰ گرمی و ... اخذ و میوه هم تنها یک خیار، یک هلو و یک شلیل به آن افزوده شده است.

این آشپز که علی حدادی نام دارد در گفتگو با بازار، می گوید: دلیل افزایش هزینه مهمانی‌ها افزایش عجیب گوشت، مرغ برنج و روغن است اقلامی که پایه اصلی یک غذا را تشکیل می‌دهند. امروز ساده‌ترین غذای موجود شامل ۷۵ گرم برنج سفید و ۱۵۰ گرم گوشت کباب کوبیده بالغ بر ۱۷۰ هزار تومان هزینه دارد چرا که پول پخت، دستمزد، مواد خام و .. افزایش چشم گیر یافته است.

حجاج در سیطره هزینه ها | «ولیمه» تبدیل به آرزو شد

هزینه ها بالا رفته است

یک تالار دار که البته به سختی حاضر به مصاحبه شده است، به خبرنگار بازار، می گوید: هزینه ها بالا رفته است و ما هم ناچار هستیم. مردم این تصور را دارند که مثلا یک غذا برای تالار دار ۱۰۰ هزار تومان در می آید و آن را ۳۰۰ هزار تومان می فروشد در صورتی که اصلا اینطور نیست. هر کس چنین ادعایی دارد بیاید یک مهمانی را مدیریت کند و هر چه سود ماند برای خودش ببرد.

علی صانعی با بیان اینکه کسی نمی گوید که برنجی که ما ۳۲ هزار تومان می خریدیم ۱۲۴ هزار تومان قیمت دارد کسی نمی گوید که روغن پنج برابر شده است فقط بحث پول دادن آن را مردم می بینند، تاکید کرد: یک پرس غذا را مردم در خانه های خودشان حساب کنند اگر کمتر از میزانی در آمد که در تالارها فروخته می شود حرف مردم درست است. امروز یک پرس غذا ۷۵ گرم برنج ایرانی می خواهد ۲۰۰ گرم مرغ و ۱۵۰ گرم گوشت، روغن، زرشک، زعفران، کارگر، گاز، برق، آب، ادویه و ... می خواهد و لذا هر کس فکر می کند که می تواند غذایی را زیر قیمت تالارها پخت کند همین امروز به ما مراجعه کند.

موسویان کارشناس: قیمت گوشت و مرغ در بازه زمانی نوروز ۱۴۰۰ تا امروز جهش شگفت انگیزی داشته است

وی با بیان اینکه مبالغ دریافتی از هر مهمانی بعد از کسر کارگر، اقلام اولیه، مواد غذایی، گاز و برق، مالیات و ... برای مالک سودی ندارد، افزود: هزینه ها از سال قبل تا امسال چندین برابر شده است در نتیجه سرنخ گرانی در جای دیگری است نه در کار هتل داران و رستوران داران و تالار دارن که امروز متهم ردیف اول هستند. این اتهام برای این زده می شود که تالار داران اولین حلقه ای هستند که هزینه دریافت می کنند اما کسی پشت پرده این هزینه ها را نمی بیند.

گرانی مرغ و گوشت

یکی از مهمترین دلایل افزایش هزینه ولیمه چه برای حجاج و چه در زمینه ازدواج و مراسمی از این دست، گرانی بیش از اندازه مواد اولیه است یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: جراحی اقتصادی دولت قرار بود که از ابتدا سبب گرانی چهار قلم کالا شود اما گویا چهار رکن اصلی زندگی یعنی خوراک، پوشاک، مسکن و درمان گران شده و تمام زندگی مردم را تحت الشعاع خود قرار داده است.

سید حسین موسویان با بیان اینکه قیمت گوشت و مرغ در بازه زمانی نوروز ۱۴۰۰ تا امروز یعنی قبل از جراحی اقتصادی تا کنون جهش و رشد شگفت انگیزی داشته است، ابراز کرد: آماری که رسانه ها در فروردین ماه ۱۴۰۰ اعلام کرده اند قیمت مرغ گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در هر کیلوگرم بوده است تازه باید این را در نظر داشت که همین قیمت خود با جهشی نسبت به ماه های قبل از آن افزایش یافته بود وگرنه قیمت مرغ، ۱۰۰ روز قبل از آن ۱۸ هزار تومان بود.

وی با بیان اینکه گوشت در فروردین ماه ۱۴۰۰ و قبل از جراحی اقتصادی ۱۳۰ هزار تومان بود و نکته قابل توجه اینکه ۹ ماه اعلام می شد که این قیمت حدوداً ثابت مانده بود، ابراز کرد: بلافاصله بعد از جراحی اقتصادی دولت، یک باره شیب تندی بر قیمت ها دامن زد تا امروز که قیمت مرغ به بیش از ۸۸ هزار تومان و گوشت ۴۵۰ هزار تومان رسیده است یعنی یکی چهار برابر و دیگری سه و نیم برابر شده است.

حجاج در سیطره هزینه ها | «ولیمه» تبدیل به آرزو شد

قیمت تالارها رشد کمتری از مرغ و گوشت داشته است!

این کارشناس همچنین بیان می کند: از سویی اگر این معادله را حساب کنیم که غذاهای تالارها مثلا از نفری ۹۰ هزار تومان به ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته چندان هم ماجرای عجیب و غیر قابل باروی رخ نداده است تازه باید دقت داشت که قیمت پذیرایی رستوران ها و تالارها آنچنان هم بالا نرفته است یا درباره روغن و بسیاری دیگر اقلام می توان همین مثال را زد.

بسیاری از حجاج ترجیح دادند که به جای مهمانی مبلغی را به خیریه ها کمک کنند

شرایط امروز به گونه ای است که بسیاری از حجاج ترجیح دادند که به جای مهمانی مبلغی را به خیریه ها کمک کنند حتی در برخی موارد دیده شد که حاجیان روی هم پول گذاشتند و بسته های معیشتی درست کرده و بین نیازمندان توزیع کردند در یک نمونه سه حاجی شامل یک زوج شاهرودی و برادر خانم شش بسته معیشتی شامل برنج، روغن، سویا، رب، تخم مرغ و ... را به ارزش هر بسته یک میلیون تومان بین نیازمندان توزیع کردند که کار بسیار زیبایی نیز بود.

حال باید دید که با این شرایط که البته صرفاً برای ولیمه ها هم نیست و به عروسی ها و مراسم دیگر نیز باز می گردد، آیا دوباره شاهد رواج مهمانی های خانگی آن هم در سطح محدود خواهیم بود همان اتفاقی که مردم استان سمنان یکبار در زمان ابتدای جنگ تحمیلی آن را تجربه کرده بودند.

کد خبر: ۲۳۱٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha