۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
توسعه ارتباطات ریلی و هوایی، لازمه افزایش تجارت ایران و پاکستان

توسعه ارتباطات ریلی و هوایی، لازمه افزایش تجارت ایران و پاکستان

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اسلام‌آباد توسعه و شکوفایی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را مرتبط به همدیگر دانست.

به گزارش بازار، احسن ظفر بختاوری به همراه مسوولان اتاق اسلام‌آباد با حضور در سفارت ایران با رضا امیری مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان دیدار کرد.

طرفین در این جلسه آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، تجارت مرزی و تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وی با خوشامدگویی به سفیر جدید ایران و آرزوی موفقیت برای وی، ابراز امیدواری کرد که نگاه مثبت و همسو دولت‌های ایران و پاکستان به گسترش هرچه بیشتر مناسبات دو ملت و همچنین افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری منجر می‌شود.

رئیس اتاق اسلام‌آباد اظهار داشت: ایران و پاکستان نه تنها مرز مشترک دارند، بلکه هر دو کشور با پیوندهای تاریخی و فرهنگی متقابل به یکدیگر متصل هستند. گرمای این روابط و صمیمیت موجود باید برای ارتقای تجارت و همکاری‌های مشترک بازرگانی استفاده شود.

وی تاکید کرد که توسعه و شکوفایی پاکستان و ایران به هم مرتبط هستند لذا تاکید داریم که اتصال مستقیم هوایی، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای باید بر اساس اولویت بهبود یابد، زیرا این یک راهکار اجتناب ناپذیر برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری تلقی می‌شود.

ظفر بختاوری خواستار راهبرد دولت‌های ایران و پاکستان برای اجرای یک برنامه اقدام مشترک شد و گفت: اجرای طرح تجارت تهاتر از سوی پاکستان با کشورهای منطقه از جمله ایران یک فرصت تاریخی است و این به نفع دو کشور همسایه و تمام منطقه خواهد برد.

وی تاکید کرد: صلح و امنیت ایران و پاکستان مرتبط به یکدیگر است لذا با ترویج فعالیت‌های تجاری در استان‌های همجوار مرزی می‌توان جلوی هرگونه ناامنی را گرفت.

سفیر ایران در پاکستان که جمعه گذشته استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور این کشور کرد، با استقبال از اظهارات رئیس اتاق بازرگانی اسلام‌آباد، گفت: ما در منطقه شاهد تحولات و اتفاقات مثبتی هستیم لذا ایران و پاکستان باید از فرصت‌های به وجود آمده از این تحولات استفاده کنند.

وی افزود: توسعه روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مورد تایید مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای است لذا تمرکز ما بر تقویت بیش از پیش این روابط و همکاری‌ها در همه حوزه‌ها می‌باشد.

امیری مقدم خواستار گام‌های عملی طرف پاکستانی برای برقراری خط پروازی مستقیم با ایران، استفاده از ارزهای محلی برای تقویت تجارت و پیشبرد خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان شد و افزود: پروازهای مستقیم بین اسلام‌آباد و تهران باید برقرار شود تا جمعیت بزرگ دو کشور متشکل از ۳۰۰ میلیون نفر بتوانند از فرصت‌های موجود در کشورهای یکدیگر بهره‌مند شوند.

شایان ذکر است، امسال حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان برای اولین بار از ۲ میلیارد دلار عبور کرد و پیش بینی می‌شود با عزم مقام‌های بلندپایه دو کشور برای افزایش همکاری‌های تجاری به ویژه کمک به تسهیل و روان‌سازی تجارت مرزی در آینده نیز حجم تجارت دوجانبه به رقم ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

ناظران اقتصادی و مطبوعات پاکستان با استقبال از تصمیم اخیر دولت این کشور برای اجرای سازوکار تهاتر در تجارت با جمهوری اسلامی ایران، گفتند که حذف دلار در همکاری‌های بازرگانی تهران و اسلام‌آباد کلید خورد.

محمد صادق نماینده ویژه سابق نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان با ابراز اطمینان از تصمیم دولت اسلام‌آباد در صدور بخشنامه کالاهای مورد نظر برای تجارت تهاتر با ایران و دو کشور دیگر، گفت: این یک گام بلند برای تغییرات معادلات منطقه‌ای است و پیشبرد آن در گروی هماهنگی و همکاری نزدیک تمام طرف‌ها می‌باشد.

وی در حساب کاربری رسمی خود در توییتر نوشت: تجارت تهاتر فشار دلار آمریکا بر مراودات با همسایگان را کاهش داده، تجارت را گسترش و دسترسی آسان مردم ۴ کشور به بازار و کالاهای تولیدی یکدیگر را امکان پذیر می‌کند.

کد خبر: ۲۳۱٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha