۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
سکوت در مقابل ریزگردها در کرمان| راهکاری ارائه نمی شود
گزارش بازار؛

سکوت در مقابل ریزگردها در کرمان| راهکاری ارائه نمی شود

کرمان- افزایش روند بروز پدیده ریزگردها با منشاء کانونهای محلی در استان کرمان در حالی ادامه دارد که بادهای ۱۲۰ روزه سیستان نیز این روزها موجب تشدید طوفان شن و گرد و غبار شده است.

بازار؛ گروه استان ها: کمبود بارندگی و تشدید استفاده از آب های زیر زمینی در کرمان موجب شده رطوبت در دشت های کرمان به کمترین میزان خود طی سال های اخیر برسد و این روند موجب شده است که طوفان شن و ریزگردها در استان کرمان افزایش چشمگیر یابد.

شرق کرمان شامل شهرستان های محروم ریگان، فهرج و نرماشیر در کنار بم از مهمترین کانونهای بروز طوفان شن و ریزگردها در استان کرمان محسوب می شود.

اگر نگاهی به لیست بارندگی ها در کرمان بیندازیم دقیقا همین شهرستان ها کمترین میزان بارندگی را نیز در سال آبی جاری تجربه کرده اند.

در جنوب کرمان نیز زهکلوت و شهرستان های اطراف تالاب خشکیده جازموریان کانون ریزگردها شده اند، اما این پدیده محدود به این شهرستان ها نمی شود و حالا شمال و حتی غرب استان را نیز فرا گرفته است.

از کرمان به عنوان دومین استان درگیر با ریزگردها یاد می شود و جدا از ریزگردهایی که گاه و بیگاه از غرب کشور به کرمان هم می رسد، بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، بستر خشکیده جازموریان، کویر یزد، کویر لوت و کانونهای محلی ریزگردها در کرمان مهمترین عوامل بروز این پدیده محسوب می شوند.

پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار کانون ریزگردها تنها در داخل استان وجود دارد اما وقتی به برنامه ها مسئولان برای مهار این مشکل زیست محیطی نگاه میکنیم می بینیم هیچ اقدام عملی مشخصی برای رفع مشکل انجام نشده است

پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار کانون ریزگردها تنها در داخل استان کرمان وجود دارد اما وقتی به برنامه های مسئولان برای مهار این مشکل زیست محیطی نگاه می کنیم، می بینیم هیچ اقدام عملی مشخصی برای رفع مشکل انجام نشده است.

هر سال میلیاردها تومان به دلیل بروز ریزگردها و طوفان شن به تاسیسات کشاورزی، باغ ها و مزارع، جاده ها، خطوط ریلی، معابر شهری و روستایی، خطوط برق و مخابرات و... خسارت وارد می شود و مردم نیز به دلیل درگیری با بیماری های تنفسی هزینه های هنگفتی انجام می دهند.

خالی شدن روستاها به خصوص در ریگان و فهرج به دلیل گسترش بیابان ها از دیگر مصائب ریزگردها و طوفان شن در کرمان محسوب می شود اما عملا هیچ راهکاری برای رفع مشکل اندیشیده نشده است.

خسارت های شدید ریزگردها به اقتصاد جوامع محلی

معاون محیط زیست استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: روند بروز ریزگرد و طوفان شن در کرمان نگران کننده است و هر سال خسارت های زیادی به وجود می آورد.

سعیده رسولی افزود: بالغ بر پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار کانون ریزگردها در استان کرمان شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: بروز ریزگردها در روزهای اخیر نیز متاثر از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است که استان را فرا گرفته و به خصوص فهرج را درگیر کرده است.

رسولی ادامه داد: کرمان از غبار خیزترین استانهای کشور محسوب می شود که هر سال به دلیل این پدیده خسارت های مالی زیادی نیز بر جای می ماند.

وی گفت: این پدیده اقتصاد جوامع محلی و شهرستان های درگیر را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و برنامه ریزی برای کنترل وضعیت فعلی در استان کرمان بسیار مهم است.

رسولی ادامه داد: هیئت وزیران ابلاغیه ای در راستای تکلیف دستگاههای مختلف برای مقابله با ریزگردها تصویب و ابلاغ کرده است و انتظار می رود دستگاه های مختلف در این راستا همکاری لازم را انجام دهند.

معاون محیط زیست کرمان: این پدیده هر چند به نظر می رسد فقط یک پدیده زیست محیطی است اما تاثیر مستقیم بر اقتصادی جوامع محلی به خصوص کشاورزان دارد و یکی از اقداماتی که می توان برای کنترل این پدیده انجام داد، صیانت از منابع آبی است

وی از فعالیت ۱۰ ایستگاه فعال پایش ریزگردها در استان کرمان خبر داد و ادامه داد: این پدیده هر چند به نظر می رسد فقط یک پدیده زیست محیطی است اما تاثیر مستقیم بر اقتصادی جوامع محلی به خصوص کشاورزان دارد و یکی از اقداماتی که می توان برای کنترل این پدیده انجام داد، صیانت از منابع آبی است.

مریم سلاجقه، کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: تمام تلاش خود را برای آگاه سازی مردم و مسئولان در خصوص مخاطرات اقتصادی ریزگردها و طوفان های شن به کار گرفته ایم.

کشاورزان بیشترین خسارت را دیده اند

وی افزود: خشکسالی از یک سو و تغییرات اقلیمی از سوی دیگر بر روند فعلی اثرگذار است و خسارت های زیاد اقتصادی به کشاورزان وارد کرده است.

سلاجقه افزود: از دو روز قبل بروز ریزگردها در استان کرمان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی کرمان: پیش بینی می کنیم رفت و آمد در راه های استان به سمت استانهای شرقی با مشکلاتی مواجه می شود ضمن اینکه وضعیت ریزگردها در شهرستان های شرقی استان به مرحله بحرانی رسیده است

وی گفت: پیش بینی می کنیم رفت و آمد در راه های استان به سمت استان های شرقی با مشکلاتی مواجه می شود ضمن اینکه وضعیت ریزگردها در شهرستان های شرقی استان به مرحله بحرانی رسیده است.

کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان کرمان بروز پدیده ریزش خرما و خسارت به مزارع کشاورزی به حدی است که برخی از کشاورزان اقدام به مهاجرت از شرق استان کرده اند و حتی شن های روان مزارع و نخلستان های شرق استان را فرا می گیرد.

وی مهاجرت و خالی شدن روستاها از سکنه را از دیگر اثرات این پدیده دانست و افزود: رطوبت در دشت ها و بیابان های شرقی کرمان به شدت کاهش یافته است و این مساله استان را با مخاطرات جدی مواجه کرده است.

سلاجقه ادامه داد: هوای شرق کرمان با هجوم ریزگردها در شرایط خطرناک قرار دارد و احتمال بروز اختلال در جاده های منطقه وجود دارد.

کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: غلظت آلاینده ها هم اکنون سه برابر حد استاندارد قرار دارد و بیشترین آلودگی در فهرج و ریگان ثبت شده است.

وی گفت: شرق و شمال استان نیز از این مساله متاثر است و جاده های ارتباطی بین کرمان و سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با کاهش دید مواجه است.

مشکلات کرمان در خصوص بروز پدیده ریزگردها در حالی ادامه دارد که عملا هیچ برنامه مدون و موثری برای جلوگیری از ریزگردها و کنترل کانون های بیابانی وجود ندارد و برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی نیز همچنان ادامه دارد.

کد خبر: ۲۳۱٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha